معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1193
معماری مذهبی   - 83
طراحي داخلي   - 808
معماران و چالش انتخاب معماری   - 79
سازه های شهری   - 800
معماری ـ سینما   - 74
تکنولوژی ساخت   - 791
اکسپو   - 71
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 751
طراحی مبلمان   - 70
نظریه معماری   - 697
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
مرزهای معماری   - 671
آینده گرایی   - 59
المان شهری   - 656
معماری چین   - 58
نگاه نو به سكونت   - 621
معماری هند   - 55
کلان سازه   - 557
گفت و گو با مرگ   - 45
معماری حوزه عمومی   - 540
جنبش متابولیسم   - 40
نظریه شهری   - 463
ویرانه ها   - 39
معماری پایدار   - 459
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری تندیس گون   - 427
فضای منفی   - 34
معماری شمایل گون   - 397
اکسپو شانگهای 2010   - 33
منتقدان معماری   - 394
معماری فاشیستی   - 31
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 386
اکسپو میلان 2015   - 27
معماری منظر   - 382
طراحی پارامتریک   - 27
طراحی صنعتی   - 365
معماری انتقادی   - 25
روح مکان   - 348
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 24
باز زنده سازی   - 341
ترسیمات معماری   - 23
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 338
جشن نامه اتووود   - 21
آرمان شهرگرایی   - 333
زاغه نشینی   - 21
معماری و سیاست   - 314
پاویون های سرپنتین   - 20
معماری یادمانی   - 308
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
توسعه پایدار   - 308
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 19
معماری سبز   - 296
بحران آب   - 19
تراشه های کانسپچوال   - 278
معماری مجازی   - 18
بدنه سازی شهری   - 245
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 238
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری محدود   - 237
معماری بایومورفیک   - 14
معماری تجربی   - 228
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 14
معماری ارزان   - 227
معماری ـ موسیقی   - 14
معماریِ توسعه   - 226
مدارس معماری   - 14
اتووود کلاسیک   - 223
فیلوکیتکت   - 13
محوطه سازی   - 222
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 12
معماری محلی   - 219
شهرهای در حرکت   - 12
بنای محدود   - 215
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
تغییرات اقلیمی   - 215
معماری دیجیتال   - 10
معماری های تک   - 199
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کتابخانه ی اتووود   - 190
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 10
گرمایش زمین   - 180
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 174
درس گفتارهای اتووود   - 9
مسکن حومه شهری   - 162
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 9
هنر مدرنیستی   - 162
بی ینال ونیز   - 7
مسکن عمومی   - 148
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 147
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن روستایی   - 118
معماری پراجکتیو   - 6
معماری ژاپن   - 106
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
هنر گفت و گو   - 106
معماری تخت جمشید   - 5
عکاسی   - 105
معماری مصر   - 4
معماری ایران   - 99
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
گرافیک   - 98
اتووودْ آبزرور   - 4
زنان و معماری   - 93
منبع شناسی اتووود   - 4
معماری پست مدرن   - 89
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر انتزاعی   - 86
بلوپرینت   - 3
اتووود ـ ایران معاصر   - 85
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
بلندمرتبه ها   - 85

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 2
آراتا ایسوزاکی   - 15
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 6
ژاک دریدا   - 5
آرکی زوم   - 2
ژاک لوگوف   - 2
آلبرت پوپ   - 2
ژیل دلوز   - 9
آلدو روسی   - 7
ساسکیا ساسن   - 7
آلوار آلتو   - 10
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 26
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 1
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 1
آی وِی وِی   - 34
شیگرو بان   - 33
اُ ام اِی   - 28
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
فدریکو بابینا   - 29
ادوارد سعید   - 6
فرانک گهری   - 47
ادوارد سوجا   - 3
فرانک لوید رایت   - 43
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 9
ادولف لوس   - 4
فرشید موسوی   - 3
ارو سارینن   - 27
فمیهیکو ماکی   - 4
اریک اوون موس   - 13
فیلیپ جنسن   - 5
اریک هابسبام   - 2
گرگ لین   - 7
استن آلن   - 3
لئون کریر   - 2
استیون هال   - 28
لبس وودز   - 23
اسلاوی ژیژک   - 10
لوئیس باراگان   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 4
لوئیس مامفورد   - 1
اسوتلانا بویم   - 1
لودویگ میس ون دروهه   - 15
اسکار نیمایر   - 33
لودویگ هیلبرزیمر   - 2
اف او اِی   - 8
لویی کان   - 34
اِم اِی دی   - 21
لوییس بورژوا   - 8
ام وی آر دی وی   - 46
لُکُربُزیه   - 118
اماندا لِــوِت   - 3
لیام یانگ   - 2
اویلر وو   - 9
مارتین هایدگر   - 22
بال کریشنادوشی   - 3
مارشال برمن   - 15
باک مینستر فولر   - 1
مانفردو تافوری   - 10
برنارد چومی   - 33
مانوئل کاستلز   - 2
برنو زوی   - 7
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بنیامین برتون   - 1
مایکل گریوز   - 6
بوگرتمن   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
بی یارکه اینگلس   - 67
مخزن فکر شهر   - 1
پائولو سولری   - 4
مدرسه باهاوس   - 2
پاتریک شوماخر   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پال گلدبرگر   - 1
معماران مورفسس   - 15
پرویز تناولی   - 2
موریس مرلوپنتی   - 1
پری اندرسون   - 3
موشه سفدی   - 12
پل ویریلیو   - 6
میشل فوکو   - 30
پیتر آیزنمن   - 56
نورمن فاستر   - 35
پیتر زُمتُر   - 63
نیکلای مارکوف   - 1
پیتر کوک   - 7
هانا آرنت   - 4
پیر بوردیو   - 4
هانری لفور   - 15
پییر ویتوریو آئورلی   - 1
هانی رشید   - 5
تئودور آدورنو   - 2
هرزوگ دی مورن   - 27
تادو اندو   - 12
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تام مین   - 13
هنریک وایدولد   - 1
تام ویسکامب   - 10
هنس هولین   - 4
توماس پیکتی   - 5
هوشنگ سیحون   - 14
توماس هیترویک   - 30
واسیلی کاندینسکی   - 1
تیتوس بورکهارت   - 2
والتر بنیامین   - 20
تیو ایتو   - 23
والتر گروپیوس   - 12
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 4
جان برجر   - 2
ولف پریکس   - 1
جفری کیپنس   - 3
ونگ شو   - 8
جورجو آگامبن   - 4
ویتو آکنچی   - 12
جوزپه ترانی   - 1
ویوین وست وود   - 6
جونیا ایشیگامی   - 2
ک. مایکل هیز   - 2
جیمز استرلینگ   - 1
کارلو اسکارپا   - 5
جین جیکوبز   - 1
کازیو سجیما   - 1
چارلز جنکس   - 5
کالین روو   - 1
چارلز کوریا   - 13
کامران دیبا   - 12
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 9
حسین امانت   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 8
کلود پَره   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 12
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 19
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 8
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 6
رم کولهاس   - 82
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 29
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 8
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 4
زاها حدید   - 183
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 2

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -705
معماری مذهبی   -103
فرهنگی   -253
صنعتی   -95
پاویون   -238
گالری   -79
موزه   -235
هتل   -71
زیرساخت های شهری   -228
ورزشی   -63
اداری ـ خدماتی   -218
بهداشتی   -36
مسکونی ـ تجاری   -152
حمل و نقل عمومی   -31
تفریحی   -146
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -111
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
دفتر معماری
طراح : محمد محمدی
ساختمان اداری نارمک
طراح : رضا قاضی
طراحی داخلی دوران دانشجویی
طراح : محمد باقری
پارک
طراح : محمد آتشین
اسمان مال من است...
طراح : شهربانو خدایی
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 فابر کستل
اتووود کلاسیک ـ ساختمان دبیرخانه چندیگار- لوکوربوزیه
اتووود سرویس خبر:   محمد کیانی منش
1390/08/05
مـنـــــــبـع : http://www.archdaily.com
تعداد بازدید : 7459

پس از آلبرت میِر(Albert Mayer)، لوکوربوزیه پلانی برای چندیگار، بر روی تپه های دامنه کوه های هیمالیا تدارک دید که با اصول برنامه ریزی شهریِ مدرن، برگرفته از کنگره ی بین المللی معماری مدرن(CIAM)،مطابقت داشت. در تقسیمات عملکرد شهری، یک فرم پلان شبیه به انسان و سلسله مراتبی از مسیرها و شبکه های پیاده دیده می شود، و ذاتا، ساختمان دبیرخانه، بزرگترین عمارت در مجموعه ی کپیتول و مرکز فرماندهی ایالت پنجاب(Punjab) و نیز دولت هارایانا(Haryana) را تشکیل می دهد. پلان لوکوربوزیه برای کپیتول، تشکیل شده از چهار ساختمان – یا به عبارتی "عمارت"- و شش مانیومنت که در یک سایت منفرد چیده شده، که به طور ضعیفی در قامت سه میدان به هم پیوسته، مفهوم مند شده. تنها سه بنا از چهار ساختمان به سرانجام رسید- دادگاه عالی، مجلس شورای ملی و دبیرخانه- که برای نشان دادن عملکرد های اصلی دموکراسی طراحی شد- بنای چهارم ، کاخ فرمانداری، هرگز ساخته نشد.

ساختمان دبیرخانه، یک فرمِ طویلِ بتنیِ به صورت افقی است، با 254 متر طول و 42 متر ارتفاع، و لبه ی مجموعه ی کاپیتول در سمت چپ را مشخص می کند. بنا ی مذکور متشکل شده از بلوک هشت طبقه، که با مفصل های گسترش یافته تقسیم شده و طول آن با بیش از 800 فوت، بوسیله ی دو رمپ تندیس گون که سیرکولاسیون عمودی را در تمام طبقات فراهم می کنند، به انتها می رسد. ساختمان دبیرخانه که در سال 1952 تکمیل شد در مقام مرکز فرماندهیِ ایالت پنجاب و حکومت شهریِ هاریانا ایفای نقش می کند و از جهتی بزرگترین ساختمان مدیریتیِ لوکوربوزیه در آن بین می باشد. این مجموعه ی حجیم و افقی هشت طبقه از بتن زِبر قالب گیری شده تشکیل می شود. این بنا شباهت های قابل توجهی با بلوک لوکوربوزیه در مارسِی دارد و هدفی به همان اندازه رفیع نیز داشت: انقلابی در ساختمان های اداری مدرن. ساختمان دبیرخانه در میان اولین بناهایی بود که به عنوان " ساختمان سالم"( healthy building) توجهی عمیق به نور طبیعی، تهویه، و بهره وریِ سازمانی داشت. سازه کلی از بتن بروت(beton brut) ایجاد شده، همراه با امضای لوکوربوزیه؛ نمای سایه روشن(brise-soleils). با بیش از 800 فوت طول، نمای کشیده ی ساختمان یک زیبایی شناسیِ تندیس گون را ارائه می دهد، با رمپ های بتنی اکسپوزی که بوسیله ی پنجره های کوچک مربع شکل سوراخ شده و مناظر پیشین و پسین را دیکته می کند. بر این اساس، بنای دبیرخانه از تحت الشعاع قرار دادن کاپیتول به عنوان یک کل [مرتبط] با توجه به اندازه ی حجم خود، اجتناب می کند. کافه تریا در بالای تراس قرار گرفته، جاییکه فرد می تواند منظره ای خارق العاده از شهر داشته باشد. به طور مشابه، باغ روی بام و تفرجگاه آن، درست در مقابل چشم اندازی که فرد را احاطه کرده، جای دارد.

برای به حداکثر رساندن نور و افزایش عبور جریان هوا، پلانی طویل و باریک بوسیله لوکوربوزیه تدارک دیده شد- این رویکرد همچنین به تعیینِ مرز های حقیقی و ضمنیِ مجموعه ی کپیتول به عنوان یک کل [مرتبط] کمک کرد. در راستای کاهش مقیاس بصری این نمای حجیم، دبیرخانه با یک نمای مدولار طراحی شد که این نما به عناصر خوانا و عملکردی خرد شده است. چنین رویکردی نه تنها مانع منکوب شدن تماشاچیان در مواجهه با این مقیاس می شود، بلکه با نگریستن به شِمای درخشانِ این پروژه به عنوان یک کلِ[مرتبط]، اهمیت نقشی که ایفا می کند را مشخص می شود. گوناگونیِ طرح ها، تو رفتگیِ دیوارها، عناصر سیرکولاسیون، و فضاهای داخلی چند طبقه، به عنوان شکننده و خرد کننده ی نور خورشید رفتار می کنند. این دبیرخانه، فرمی ساده و بیشتر متعارف است که گوناگونی های ساختاری و تقسیم فضای داخلی تراکم حجم آن را نمی گسلد. اما به طور دو بعدی در طرح استادانه ی ` brise-soleils ` تکثیر شده اند. دبیرخانه و ساختمان ویدهان سبها(Vidhan Sabha) یا همان مجلس شورای ملی در بخشِ یکِ مجموعه قرار دارند. در نزدیکیِ این بخش مجسمه ی دست باز بزرگ، به عنوان نمادی از واحد و دادگاه عالیِ رنگارنگ تصور می شود، که با یک بام دوبل، حفاظت از نور خورشید را فراهم می کند.

برای مشاهده نحوه برخورد لوکوربوزیه با شهر ببینید اینجا و اینجا را 

برای مشاهده انچه بر چاندیگار رفته نیز می توانید اینجا و اینجا را نظاره کنید

دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار


دبیرخانه چندیگار




حامی اتووود
 ابوقداره
نظـــــــر اعضــــــــا
مازیار فخرقاسمی ( 1391/01/09 ) :
با سلام
خسته نباشید مفید و جامع بود فقط جا داشت در ارجاع به منبع لینک مستقیم پیج اثر در سایت منبع را قرار می دادید با تشکر از ترجمه خوبتان

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

ساختمان مرکزی و اداری حزب کمنیست در پاریس
دفتر نیویورک آژانس تبلیغاتی ویدن + کندی ؛ کار و خلاقیت در فضایی مینیمال
پروژه دانشجویی اورناملت 2009
تراشه های کانسپچوال ـ لوییس سالیوان و دیالکتیک قانون بقای ایده و بنا
برج تراش خورده ی خورشیدی؛ رد شدن از خطوط قرمزِ زونینگ برای تامین یک حوزه ی عمومی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group