معماران و چالش انتخاب معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1081
هنر مدرنیستی   - 120
تکنولوژی ساخت   - 723
مسکن عمومی   - 116
طراحي داخلي   - 677
مسکن روستایی   - 112
سازه های شهری   - 672
معماری ژاپن   - 89
نگاه نو به سكونت   - 582
هنر گفت و گو   - 82
المان شهری   - 577
معماران و چالش انتخاب معماری   - 79
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 568
عکاسی   - 76
مرزهای معماری   - 566
معماری مذهبی   - 73
نظریه معماری   - 561
بلندمرتبه ها   - 70
کلان سازه   - 459
اکسپو   - 69
معماری پایدار   - 435
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری حوزه عمومی   - 391
معماری ـ سینما   - 68
نظریه شهری   - 374
معماری ایران   - 64
معماری منظر   - 359
طراحی مبلمان   - 64
معماری تندیس گون   - 359
زنان و معماری   - 63
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 356
اتووود ـ ایران معاصر   - 57
طراحی صنعتی   - 349
هنر انتزاعی   - 55
معماری شمایل گون   - 320
معماری چین   - 54
باز زنده سازی   - 307
گرافیک   - 53
روح مکان   - 297
معماری هند   - 53
توسعه پایدار   - 297
معماری پست مدرن   - 38
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 293
گفت و گو با مرگ   - 37
منتقدان معماری   - 288
ویرانه ها   - 35
معماری یادمانی   - 282
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری سبز   - 281
جنبش متابولیسم   - 32
آرمان شهرگرایی   - 273
معماری فاشیستی   - 28
معماری و سیاست   - 264
آینده گرایی   - 27
معماری محدود   - 226
فضای منفی   - 27
معماری ارزان   - 219
اکسپو میلان 2015   - 27
معماری تجربی   - 213
طراحی پارامتریک   - 24
معماریِ توسعه   - 210
جشن نامه اتووود   - 21
تراشه های کانسپچوال   - 210
زاغه نشینی   - 18
بدنه سازی شهری   - 209
معماری بایومورفیک   - 14
معماری محلی   - 203
معماری مجازی   - 13
بنای محدود   - 202
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 12
تغییرات اقلیمی   - 200
معماری ـ موسیقی   - 11
محوطه سازی   - 190
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری های تک   - 187
معماری دیجیتال   - 9
گرمایش زمین   - 169
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری مدرن   - 167
مدارس معماری   - 6
اتووود کلاسیک   - 152
اتووودْ آبزرور   - 4
طراحی نئولیبرال   - 150
معماری تخت جمشید   - 4
مسکن حومه شهری   - 145
منبع شناسی اتووود   - 3
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 139
معماری مصر   - 3
کتابخانه ی اتووود   - 124

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژاک دریدا   - 4
آراتا ایسوزاکی   - 12
ژاک لوگوف   - 2
آرشیگرام   - 4
ژیل دلوز   - 7
آلوار آلتو   - 7
ساسکیا ساسن   - 5
آلوارو سیزا   - 5
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 7
آنتونی گائودی   - 12
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 10
آنتونیو نگری   - 1
سوپراستودیو   - 7
آنیش کاپور   - 6
سورِ فِهْن   - 1
آی وِی وِی   - 27
شیگرو بان   - 30
اُ ام اِی   - 21
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 5
فدریکو بابینا   - 17
ادوارد سوجا   - 3
فرانک گهری   - 38
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 8
ادولف لوس   - 4
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 16
فرشید موسوی   - 2
اریک اوون موس   - 13
فمیهیکو ماکی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فیلیپ جنسن   - 5
استن آلن   - 2
گرگ لین   - 6
استیون هال   - 24
لئون کریر   - 2
اسلاوی ژیژک   - 9
لبس وودز   - 23
اسوتلانا بویم   - 1
لوئیس مامفورد   - 1
اسکار نیمایر   - 28
لودویگ میس ون دروهه   - 12
اف او اِی   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اِم اِی دی   - 16
لویی کان   - 31
ام وی آر دی وی   - 38
لوییس بورژوا   - 8
اماندا لِــوِت   - 3
لُکُربُزیه   - 103
اویلر وو   - 9
مارتین هایدگر   - 21
بال کریشنادوشی   - 3
مارشال برمن   - 14
برنارد چومی   - 30
مانفردو تافوری   - 6
برنو زوی   - 7
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 50
مایکل گریوز   - 5
پائولو سولری   - 4
محمدرضا مقتدر   - 4
پاتریک شوماخر   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پال گلدبرگر   - 1
مـَــس استودیو   - 3
پرویز تناولی   - 2
معماران مورفسس   - 15
پری اندرسون   - 3
موریس مرلوپنتی   - 1
پل ویریلیو   - 6
موشه سفدی   - 10
پیتر آیزنمن   - 41
میشل فوکو   - 24
پیتر زُمتُر   - 56
نورمن فاستر   - 31
پیتر کوک   - 6
نیکلای مارکوف   - 1
پیر بوردیو   - 3
هانری لفور   - 11
تئودور آدورنو   - 2
هانی رشید   - 5
تادو اندو   - 9
هرزوگ دی مورن   - 19
تام مین   - 13
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تام ویسکامب   - 10
هنس هولین   - 3
توماس پیکتی   - 3
هوشنگ سیحون   - 14
توماس هیترویک   - 27
واسیلی کاندینسکی   - 1
تیتوس بورکهارت   - 2
والتر بنیامین   - 19
تیو ایتو   - 18
والتر گروپیوس   - 11
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 4
جفری کیپنس   - 3
ونگ شو   - 8
جورجو آگامبن   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جوزپه ترانی   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
کارلو اسکارپا   - 4
چارلز جنکس   - 5
کامران دیبا   - 11
چارلز کوریا   - 13
کامرون سینکلر   - 9
حسن فتحی   - 5
کریستفر الکساندر   - 2
حسین امانت   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 18
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 5
کنت فرمپتن   - 11
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 20
کنزو تانگه   - 7
دیوید هاروی   - 15
کنگو کوما   - 32
رضا دانشمیر   - 3
کوپ هیمِلبِلا   - 20
رم کولهاس   - 67
کوین لینچ   - 2
رنزو پیانو   - 26
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریکاردو بوفیل   - 2
یو ان استودیو   - 31
زاها حدید   - 126
یورگن هابرماس   - 6
زیگموند فروید   - 2
یونا فریدمن   - 2
ژان بودریار   - 2
یوهانی پالاسما   - 9
ژان نوول   - 19

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -630
معماری مذهبی   -89
فرهنگی   -217
صنعتی   -82
پاویون   -211
گالری   -72
موزه   -205
هتل   -64
زیرساخت های شهری   -191
ورزشی   -54
اداری ـ خدماتی   -178
بهداشتی   -33
تفریحی   -142
حمل و نقل عمومی   -23
مسکونی ـ تجاری   -123
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -95
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
.
طراح : هومن بالازاده
طراحي منزل مسكوني
طراح : مجید معزی
دکوراسیون داخلی پذیرایی
طراح : اسما یاوری
طراحي ورودي و رستوران كاركنان شركت خدري (فاز اول)
طراح : محمدرضا میگلی
ایستگاه اتش نشانی
طراح : امیر حاجی علیزاده
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
نظربازی
نویسنده :  به کوشش ایمان رئیسی
انتشارات : کتابکده کسری

حامی اتووود
 بهریزان
اتووود کلاسیک ـ ساختمان اسپیرال ـ فومیهیکو ماکی
اتووود سرویس خبر:   مينا ارجمند "دبير طراحي داخلي "
1390/11/26
مـنـــــــبـع : architecturalmoleskine
تعداد بازدید : 6472

فومیهیکو ماکی یکی از شاخصترین با شناخته شده ترین معمار ژاپن است . وی در سال ۱۹۲۸ بدنیا آمد و در دانشگاه توکیو و دانشکده ی طراحی هاروارد تحصیل کرد. ماکی و همکارانش طراحی های بسیاری در ژاپن ، شمال آمریکا، جنوب امریکا، آسیا و اروپا انجام داده اند. همچنین وی مدال افتخار طلای UIA (سازمان معماران ژاپن) را دریافت کرده است. وی یکی از پنج معمار ژاپنی است که در سال ۱۹۹۳ جایزه پریتزکر را از آن خود کرد.(چهار معمار دیگر: کنزو پیانو :۱۹۸۷، تادو اندو:۱۹۹۵، سانا (سجیما و نیشیکاوا ): ۲۰۱۰ ) .

وی در سخنرانی اش در کنگره ی معماری جهان که با عنوان مدرنیته و ژاپنی : زبان، منظرو همگرائی برگزار شد، بیان کرد که معماری به زبان ژاپنی شبیه است. او این مطلب را اینگونه ادامه داد: زبان ژاپنی از دو سیستم گالیگرافیک تشکیل شده : ۱. کانجی یا کاراکترهای چینی که تجسم و نمایش عقاید و افکار و اجسام را با تصویر نمایش میدهد( gramIdeo ). ۲. کآنا که کاراکترهای سیلابسی (یا هجایی) هستند. هردو شیوه ی نوشتاری در زبان ژاپنی آمیخته شده اند.

ماکی اعتقاد دارد که کانجی جنبه ی منطقی زبان است درحالیکه کانا به وجه احساسی زبان مربوط میشود. ماکی در ادامه پیشنهاد میدهد که معماری منطقی و معماری بومی در ورطه ای مشابه قرار میگیرند که باید در یک دیالوگ مداوم در بین آن دو نقش ببندد. هرچند ساختمان هایی که ماکی طراحی کرده بیشتر شبیه سبک های دیکنستراکشن(ساختارشکن) و اکلکتیزم (التقاطی) است تا فرم ها ی متدول جنبش متابولیست؛ اما نوشته های او بعنوان یکی از ستونهای تئوریکی جنبش متابولیست محسوب میشوند. این ساختمان که یکی از معروفترین پروژه های ماکی است اسپیرال نام دارد وبرای کمپانی تولید لباسهای کتانی(Walcoal) در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است . مکان : ساختمان در خیابان ایوما که از مناطق مهم تجاری توکیو است قرار گرفته است. در مقابل این برج ، ساختمان AO ، و در نزدیکی دیور (Dior ، طراح: سانا ) ، اموتساندو هیلز (طراح: تادو آندو)، گآیر (طراح:ام. وی. آر.دی ) و شعبه اصلی سازمان پرستاران ژاپن (طراح: کیشو کوروکاوا) قرار دارد.

ساختمان اسپیرال یکی از اولین آیکون هائی است که میتوان در آن ، اسلوب های بکاررفته از کاراکترهای اموتساندو( توسط ماکی ) را در آن به وضوح مشاهده کرد. کانسپت : بعنوان قسمتی از کانسپت " تلفیق هنر و زندگی" ، ساختمان اسپیرال ، کاربردی از عملکردهای تجاری (مانند:فشن، مغازهها ، انبارها، رستوران، کافه، سالن آرایشی) را با فعالیت های هنری- فرهنگی ( مانند برگزاری شو لباس، نمایشگاه هنر و طراحی معاصر، تئاتر، رقص، کنسرت که در اتاق های چندمنظوره برگزار میشوند) می آمیزد. ماکی میگوید :"در این ساختمان قصد من برآن بود که آشفتگی و شلوغی شهر را به تصویر بکشم. بدین منظور ، تعدادی از عناصر معماری مدرن از جمله: مکعب، مخروط و نیمکره را برگزیدم و آنها را به شیوه ای خاص و صحیح با یکدیگر ترکیب کردم. " رنگ سفید ساختمان، کاربرد وهمپوشانی الگوها و اشکال هندسی، پنل های آلومینیومی نمای ساختمان و ترکیب آن با دیگر مصالح،وحتی کاربرد حجم موجدار بروی نما، از جمله مواردی هستند که با نگاه اجمالی بر ساختمان الهام و تاثیرات از معماری ریچارد میر را به ذهن میزند.

همچنین ترکیب بندی و ساختارشکنی عناصر طرح این ساختمان میتواند به عنوان الهاماتی از معماری پیتر رایسمن(که اخیرا فروشگاهی در توکیو طراحی کرده است ) باشد. قابل به ذکر است که آن مشخصه ی بارزی که یک طرح ساختارشکن دارد (منظورپیچیدگی فضائی است) نه تنها در این طرح به چشم نمی خورد بلکه توالی در نظم و ترتیب فضائی به وضوح قابل درک و مشاهده است. اولین محل ورود به ساختمان از میان یک آتریم چند طبقه است که مردم را از پیاده روی شلوغ خیابان به داخل ساختمان دعوت میکند. بالای این ورودی، وارد فضای وسیع کافه تریآ میشویم. از سمت راست، راهرو به مجموعه ای از پلت فرم ها با پنجره های متوالی در نما (روبه سمت خیابان) ختم میشود که با هدف محلی برای نشستن و استراحت مشتریان با دیدی رو بسمت خیابان طراحی شده است.

کاربرد ستون های استوانه ای سفید جدای از دیوار ، ایجاد فضا با دو برابرارتفاع معمول از دیگر مشخصه های الهام گرفته از معماری مِیِرِ هستند . در سمت دیگر ، در کنار کافه تریآ، راهروی بلند دیگری به مهمترین فضای این ساختمان ختم میشود(البته این فضا بعد از نام گذاریش مهم شد) این فضای مهم یک رمپ مارپیچ(اسپیرال) است که در زیر یک نیمکره شیشه ای(سقف) قرار دارد. قطر این رمپ ۱۵ متر است. کافه در یک فضای زیرین و دنج قرار گرفته که در کنار دو هال بلند با ارتفاع بیش از چندطبقه واقع شده است. این خصیصه از رمپ من را به یاد رمپی انداخت که توسط تآدواندو در موزه هنر بِنِس در نائوشیما طراحی شد که در بالا هم پنجره سقفی داشت. ریچارد میر به گونه دیگر از رمپ دایره ای شکل در موزه " های " در آتلانتا استفاده کرده است. مرکز رمپ ،مکانی برای برگزاری بسیاری از نمایشگاه های موقت است که آثار هم میتوانند از طبقات بالا به صورت سه بعدی دیده شوند.

اینجا می توانید با دیدگاه های کنزو تانگه در قامت پدر معنوی متابولیست ها اشنا شوید

اتووو در سه گانه "جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا"ـ بخش اول، بخش دوم و بخش سوم ـ تلاش کرده است جوانب مختلف شکل گیری و محو این جریان در تاریخ طراحی را پی گیرد.

تصویر ۲: ترکیب اشکال هندسی و احجام مواج


تصویر ۳: موقعیت مکانی


تصویر ۴: موقعیت مکانی


تصویر ۵: رنگ سفید ساختمان، کاربرد وهمپوشانی الگوها و اشکال هندسی


تصویر ۶ : پنل های آلومینیومی و نمای سفید


تصویر ۷: ساختمان اسپیرال


تصویر ۸: اولین محل ورود به ساختمان از میان یک آتریم چند طبقه است


تصویر ۹: مجموعه ای از پلت فرم ها با پنجره های متوالی در نما با هدف محلی برای نشستن و استراحت مشتریان


تصویر ۱۰: شیشه و پلت فرم ها


تصویر ۱۱ : ستون های دایره ای شکل جدا از دیوار (الهام گرفته شده از کار میر )


تصویر ۱۲: کریدور بلندی که به رمپ اسپیرال شکل ختم میشود


تصویر ۱۳: هال اطراف کافه با دو برابر ارتفاع ازحد معمول


تصویر ۱۴: کافه در فضائی دنج


تصویر ۱۵ : فضای نمایش بین رمپ سپیرال شکل


تصویر ۱۶ : فضای نمایش بین رمپ سپیرال شکل


تصویر ۱۷ : عکس هایی از نمایشگاه موقت از کارهای چوبی کوجی تااندا ( یکی از متبحرترین فرد در انجام کارهای چوبی انحناء دار) است که در مرکز این رمپ اسپیرالی برگزار شده است .




حامی اتووود
 ابوقداره
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

آسمانخراش جدید سازمان ملل متحد از فـمیهیکو ماکی ؛ برنده پریتزکر پرایز سال 1993
اتووود کلاسیک ـ مرکز کنوانسیون نیپون ـ فومیهیکوماکی و ماکوهاری میس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group