معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1132
معماری ایران   - 79
تکنولوژی ساخت   - 764
بلندمرتبه ها   - 77
طراحي داخلي   - 754
معماری مذهبی   - 74
سازه های شهری   - 725
اکسپو   - 71
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 613
زنان و معماری   - 71
مرزهای معماری   - 609
معماری ـ سینما   - 69
المان شهری   - 606
گرافیک   - 68
نگاه نو به سكونت   - 601
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
نظریه معماری   - 574
هنر انتزاعی   - 66
کلان سازه   - 509
اتووود ـ ایران معاصر   - 65
معماری حوزه عمومی   - 469
طراحی مبلمان   - 64
معماری پایدار   - 447
معماری چین   - 58
معماری تندیس گون   - 401
معماری هند   - 53
نظریه شهری   - 384
معماری پست مدرن   - 40
معماری منظر   - 370
گفت و گو با مرگ   - 39
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 370
ویرانه ها   - 38
معماری شمایل گون   - 364
جنبش متابولیسم   - 36
طراحی صنعتی   - 360
آینده گرایی   - 34
باز زنده سازی   - 325
اکسپو شانگهای 2010   - 33
روح مکان   - 323
درگذشت زاها حدید   - 31
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 308
فضای منفی   - 30
معماری یادمانی   - 301
معماری فاشیستی   - 28
توسعه پایدار   - 299
اکسپو میلان 2015   - 27
منتقدان معماری   - 298
طراحی پارامتریک   - 26
معماری سبز   - 290
جشن نامه اتووود   - 21
آرمان شهرگرایی   - 288
شهرهای در حرکت   - 19
معماری و سیاست   - 278
زاغه نشینی   - 19
بدنه سازی شهری   - 236
پردیس ویترا   - 18
معماری محدود   - 233
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 17
معماری ارزان   - 223
بحران آب   - 15
معماری تجربی   - 223
پاویون های سرپنتین   - 15
تراشه های کانسپچوال   - 214
معماری مجازی   - 15
معماریِ توسعه   - 213
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 15
معماری محلی   - 212
معماری بایومورفیک   - 14
بنای محدود   - 208
معماری ـ موسیقی   - 14
تغییرات اقلیمی   - 208
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 12
محوطه سازی   - 206
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری های تک   - 198
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری مدرن   - 175
معماری دیجیتال   - 9
گرمایش زمین   - 175
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
اتووود کلاسیک   - 162
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 9
طراحی نئولیبرال   - 152
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 8
مسکن حومه شهری   - 148
مدارس معماری   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 143
بی ینال ونیز   - 6
مسکن عمومی   - 137
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 6
کتابخانه ی اتووود   - 136
معماری تخت جمشید   - 5
هنر مدرنیستی   - 132
معماری مصر   - 4
مسکن روستایی   - 117
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری ژاپن   - 101
منبع شناسی اتووود   - 3
هنر گفت و گو   - 96
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
عکاسی   - 87
بلوپرینت   - 3
معماران و چالش انتخاب معماری   - 79
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژیل دلوز   - 7
آراتا ایسوزاکی   - 13
ساسکیا ساسن   - 5
آرشیگرام   - 6
سالوادور دالی   - 2
آلدو روسی   - 1
سانا   - 5
آلوار آلتو   - 10
سانتیاگو کالاتراوا   - 12
آلوارو سیزا   - 9
سدریک پرایس   - 3
آن تینگ   - 4
سو فوجیموتو   - 11
آنتونی گائودی   - 12
سوپراستودیو   - 7
آنتونی وایدلر   - 5
سورِ فِهْن   - 1
آنتونیو نگری   - 1
شیگرو بان   - 33
آنیش کاپور   - 7
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
آی وِی وِی   - 34
فدریکو بابینا   - 21
اُ ام اِی   - 25
فرانک گهری   - 47
ادوارد سعید   - 5
فرانک لوید رایت   - 8
ادوارد سوجا   - 3
فرای اوتو   - 9
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرشید موسوی   - 2
ادولف لوس   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
ارو سارینن   - 27
فیلیپ جنسن   - 5
اریک اوون موس   - 13
گرگ لین   - 6
اریک هابسبام   - 2
لئون کریر   - 2
استن آلن   - 2
لبس وودز   - 23
استیون هال   - 26
لوئیس مامفورد   - 1
اسلاوی ژیژک   - 9
لودویگ میس ون دروهه   - 12
اسوتلانا بویم   - 1
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اسکار نیمایر   - 31
لویی کان   - 31
اف او اِی   - 8
لوییس بورژوا   - 8
اِم اِی دی   - 19
لُکُربُزیه   - 108
ام وی آر دی وی   - 42
مارتین هایدگر   - 21
اماندا لِــوِت   - 3
مارشال برمن   - 14
اویلر وو   - 9
مانفردو تافوری   - 6
بال کریشنادوشی   - 3
مانوئل کاستلز   - 2
برنارد چومی   - 32
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
برنو زوی   - 7
مایکل گریوز   - 6
بوگرتمن   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
بی یارکه اینگلس   - 64
مخزن فکر شهر   - 1
پائولو سولری   - 4
مدرسه باهاوس   - 1
پاتریک شوماخر   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پال گلدبرگر   - 1
معماران مورفسس   - 15
پرویز تناولی   - 2
موریس مرلوپنتی   - 1
پری اندرسون   - 3
موشه سفدی   - 12
پل ویریلیو   - 6
میشل فوکو   - 25
پیتر آیزنمن   - 42
نورمن فاستر   - 33
پیتر زُمتُر   - 58
نیکلای مارکوف   - 1
پیتر کوک   - 6
هانا آرنت   - 4
پیر بوردیو   - 3
هانری لفور   - 11
تئودور آدورنو   - 2
هانی رشید   - 5
تادو اندو   - 12
هرزوگ دی مورن   - 24
تام مین   - 13
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تام ویسکامب   - 10
هنس هولین   - 3
توماس پیکتی   - 4
هوشنگ سیحون   - 14
توماس هیترویک   - 28
واسیلی کاندینسکی   - 1
تیتوس بورکهارت   - 2
والتر بنیامین   - 19
تیو ایتو   - 21
والتر گروپیوس   - 11
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 4
جفری کیپنس   - 3
ولف پریکس   - 1
جورجو آگامبن   - 3
ونگ شو   - 8
جوزپه ترانی   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 13
کازیو سجیما   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 12
حسین امانت   - 2
کامرون سینکلر   - 9
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 5
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 20
کلود پَره   - 2
دیوید هاروی   - 16
کنت فرمپتن   - 11
رضا دانشمیر   - 3
کنزو تانگه   - 7
رم کولهاس   - 71
کنگو کوما   - 46
رنزو پیانو   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
ریچارد مِیر   - 8
کوین لینچ   - 2
ریموند آبراهام   - 1
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریکاردو بوفیل   - 3
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
زاها حدید   - 175
کیشو کـُـروکاوا   - 6
زیگموند فروید   - 2
یو ان استودیو   - 32
ژان بودریار   - 2
یورگن هابرماس   - 6
ژان نوول   - 21
یونا فریدمن   - 2
ژاک دریدا   - 4
یوهانی پالاسما   - 10
ژاک لوگوف   - 2

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -661
معماری مذهبی   -93
فرهنگی   -236
صنعتی   -93
پاویون   -232
گالری   -76
موزه   -221
هتل   -66
زیرساخت های شهری   -208
ورزشی   -62
اداری ـ خدماتی   -197
بهداشتی   -34
تفریحی   -145
حمل و نقل عمومی   -30
مسکونی ـ تجاری   -138
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -103
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
پاویون
طراح : peyman ebrahimi
بازار طلا فروشان جیرفت
طراح : عبدالوهاب زنگنه "مدیر اجرایی اتووود"
پاويون ايران درشانگهاي چين
طراح : ساناز غلامپور
مسابقه طراحی سردر ورودی پارک پیشکوه
طراح : علی رضایی
طراحي داخلي ويلا بابلسر
طراح : محمد اصغری
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 کانون معماران معاصر
اتووود کلاسیک ـ خانه شماره VI ـ پیتر آیزنمن
اتووود سرویس خبر:   نيلوفر ده بزرگی (تحریریه اتووود )
1391/05/08
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
تعداد بازدید : 9418

برخلاف ویژگی های قبلی پروژه های پیتر آیزنمن  خانه ی شماره VI شامل بی نظمی، ابهام و بدون هیچ تطابقی با خانه های سنتی می باشد. در حقیقت خانه هیچ شباهتی به یک منزل معمولی و منطقی ندارد. آیزنمن یکی از اعضای شرکت پنج نیویورکی این خانه را بین سال های 1975-1972 برای خانم و آقای ریچارد فرانک که آثار این معمار را علارغم اینکه به وی لقب معمار مقوایی و نظریه پرداز داده بودند، بسیار مورد تحسین و تمجید قرار می دادند، طراحی کرد. این موضوع به آیزنمن فرصت داد تا تئوری خود را به اجرا بگذارد و یکی از مشهورترین و سخت ترین خانه ها را در ایالت متحده آمریکا بنا کند.

این خانه در مکانی مسطح واقع در کارنوال است که خانه ی شماره VI همانند یک مجسمه بر روی زمین اطراف استاده است. این طرح برگرفته از یک پروسه ی مفهومی و ذهنی است که از یک شبکه آغاز شده است. آیزنمن این شبکه را اصلاح کرد و از این رو خانه به چهار بخش تقسیم شد و در هنگام تکمیل ساختمان خود این بنا می توانست یک فرآیند طراحی بی نظیر و بی سابقه محسوب شود. بنابراین عناصر ساختاری کار آشکار بودند واز این رو این فرآیند مشهود بود اما همیشه قابل درک و فهم نبود. به این ترتیب این خانه به تحقیق و مطالعه ای میان ساختار واقعی و تئوریکی تبدیل شد.

این اثر به طور متناسب و کارآمد با استفاده از یک سیستم محافظتی و نورپردازی ساده ساخته شده است. با این وجود برخی ستون ها یا پرتوهای نوری هیچ نقش ساختاری را ایفا نمی کنند و تنها به منظور ارتقا و بهبود هرچه بیشتر طرح ذهنی و مفهومی ساختمان پدید آمدند. برای مثال یک ستون در بالای میز غذاخوری آشپزخانه معلق است که حتی به زمین هم نمی رسد.

در سایر فضاها پرتوهای نور به هم می رسند اما یکدیگر را قطع نمی کنند، و بدین ترتیب یک مجموعه ی حمایتی یا حفاظتی پدید می آورند. رابرت گاتمن در خصوص این خانه چنین نوشته است "بسیاری از این ستون ها نفش حفاظتی و استقامتی در نقشه ی ساختمان را ایفا نمی کنند، اما وجود دارند مثل شکاف های موجود در دیوارها، سقف و کف که بیانگر نقشه ی ساختمان تا سیستم هندسی و ریتمیک اعتقادی و ذهنی آیزنمن را برجسته و آشکار می سازند." ساختار این خانه با شبکه ی آیزنمن به منظور بیان طرحی که بتواند ایجاد فضاهای داخلی را با یک سری برنامه و نقشه که یکدیگر را خنثی می کنند هماهنگ است.

با نادیده گرفتن نظر و عقیده تشکیل این کار ویژه، آیزنمن فضاهایی خلق کرده است که به خوبی نورپردازی شده اند اما برای یک زندگی معمولی غیر متعارف و عجیب می نماید. کارهای وی برای کاربران ایجاد سختی و دشواری می کند از این رو آن ها مجبورند خود را با معماری نوین آن وقف دهند و دائما از رشد معماری آگاه باشند. برای مثال در اتاق خواب اصلی یک شکاف شیشه ای وجود دارد که از کف تا سقف کشیده شده و اتاق را به دو قسمت تقسیم می کند، بدین ترتیب اجبارا تخت ها به طور جداگانه در دو طرف اتاق وجود دارند به گونه ای که زن و شوهر مجبورند جدا از هم روی تخت های جداگانه بخوابند. یکی دیگر از جوانبی که ایجاد کنجکاوی می کند یک پلکان برعکس و فاقد عملکرد میباشد، عنصری که محورهای خانه را به تصویر می کشد و برای جلب توجه به رنگ قرمز رنگ آمیزی شده است.

جنبه های بسیار دیگری نیز وجود دارد که در زندگی معمولی اخلال ایجاد می کنند مانند ستونی که در بالای میز غذاخوری معلق است و میزها را از هم جدا کرده و همچنین یک حمام ساده که تنها راه دسترسی به آن با عبور از اتاق خواب میسر می شود. به همان اندازه که طراحی این خانه برای ساکنین آن ایجاد مزاحمت می کرد آیزنمن قادر بود به طور مداوم به کاربران بیاموزد که چگونه می توانند از طریق معماری اطرافشان زندگی خود را تحت تاثیر قرار دهند.

بدین ترتیب او در ایجاد یک خانه هم به عنوان یک ساختمان و هم در جایگاه یک اثر هنری فردی موفق بود اما تغییر اولویت ها در هر مورد منجر به ایجاد یک اثر هنری شد. وی یک خانه ساخت که در آن انسان مجبور است در یک اثر هنری یک مجسمه ی پیرو از یک اثر هنری زندگی کند و با توجه به خواسته های متقاضی که از زندگی در آثار هنری و شعرگونه ی آیزنمن لذت می برند، این خانه یک اثر بسیار موفق محسوب می شود.

موقعیت: کارنوال – کانکتیکات

سال اجرای پروژه:1975-1972

تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology

برای اشنایی از نزدیک با خانه شماره شش می توانید مشاهده فرمایید [اینجا] و [اینجا] را

برای اشنایی با ایده ها و افکار پیتر ایزنمن می توانید مشاهده بفرمایید این یادداشت را [اینجا] به قلم نیلوفر ده بزرگی

و برای مطالعه بیشتر می توانید مشاهده فرمایید مصاحبه با پیتر ایزنمن را [اینجا] با برگردانی از نیلوفر ده بزرگی

تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology


تصاویر: برگرفته از New Jersey Institute Technology




حامی اتووود
 ابوقداره
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه بوردو از رم کولهاس؛ زیستْ ماشین متفکر
پالپ نیوزهای اتووود ـ 10 استفاده هوشمندانه از مبلمان های قدیمی
اتووود کلاسیک ـ دهکده ی هنرمند ـ چارلز کوریا
اقامتگاهی متمایل از استودیو پراد ؛ سازه ای خوداتکا در راستای طبیعت
خانه ی صندوق پست ؛ بروتالیسم چوب و فلز
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group