ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
تراشه های کانسپچوال ـ روی جلدهای آثار میشل فوکو؛ رابطه ی انتقادی واژه ها و اشیا و نظام های بازنمایی
آغاز به کار آزمایشی پایگاه “رویدادهای معماری”
طراحی در زمان پاندمیک به روایت آلیس راستورن - قسمت هشتم
پاکستان؛ الگوی مسکن روستایی ارزان و مقاوم
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مرکز محله تیس
    دانشـــــــــــگاه :
    سال طـــــراحی : 1399
    مـــــــــــــــــکان : شهر جدید تیس
    کـــــارفـــــــــرما : شرکت عمران شهر جدید تیس (مسابقه معماری: تیس، نگین درخشان توسعه سواحل مکران )
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1400/06/16
    مســــــــــــاحت : 70000
    تعـــداد بازدیـــــد : 830
    محــــدوده سنی : 36_40
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : احمد قدسی منش - محسن نطنج - مریم ناظم البکاء - سمانه زارع - مهدیه هدایتی - غزال نصیری - پگاه حکیم زاده
     ایده های طراحی :

شهرهایی که پایه ساخت آن­ها به طور کامل پی ریزی و ساخته می شوند قدمتی به اندازه تاریخ مدرن دارند، به خصوص پس از جنگ جهانی دوم در کشورهایی که تازه استقلال یافته بودند مثل هند، یا در تلاش برای یافتن هویت مدرن بودند مثل برزیل، توسط پدران مدرن به خصوص لوکوربوزیه انجام شد. شاید به لحاظ فرم و جوابگویی در بعضی از پروژه ها مثل احمدآباد هند و یا مجموعه­های مسکونی در سائوپائولو تا حدودی با شکست روبرو شدند، اما راهکارهای خلاقه ای را پیشنهاد دادند که شاید بعضی از لغاتش امروزه بدیهی­ اند اما، بازگشت به آنها اجتناب ناپذیر است.

ادبیات معمارانه ای که در این پروژه به کار گرفته شده به شرح زیر می باشد.

 

انعطاف و هوشمندی

چه کسی می­ داند آینده اجتماعات و رخدادهای جمعی چگونه خواهد بود؟

سوالی که طراحی پروژه با آن آغاز شد. کاملاً بدیهی است که نیاز به مراودات جمعی نیاز همیشگی بشری است، اما چگونگی آن امری است که با گذر زمان و تغییرات تکنولوژیک دستخوش تغییرات سیار می­ شود و تسلط همیشگی قدرت بر شکل گیری آن در قالب لغت هویت یابی عمدتاً با اجتماع و فضاهای اجتماعی در کشمکش بوده است. آیا تکنولوژی و هوش مصنوعی می تواند در این راه به انسان عصر حاضر کمک کند یا وسیله ای است در خدمت اعمال دوباره قدرت؟

انعطاف پذیری و آزادی ساختار

مدرنیته با جداکردن ساختار از عناصر جداکننده( دیوار) معماری را از قید اعمال قدرت توسط نهاد های سیاسی خارج کرد و تلاش عمده ای در راستای مردم وار کردن پروژه ها برداشت، به عبارتی مخییر کردن مردم- اجازه انتخاب دادن- برای تعریف زندگی در ساختمان و بنا. حال آیا می توان از همین تکنیک در فضای اجتماعی بهره برد؟

تلاش های تئوری جدی در این باب توسط گروه های معماری مثل، سوپر استودیو، آرشیگرام، de Architecture، ... برای تعریف یک مگا استراکچر (Mega structure)انجام شد، اما مسئله مقیاس و گم شدن خود انسان در یک ابرساختار نقطه ضعف آن گونه رویکرد به پروژه های زیستی بزرگ مقیاس بود.

پایداری و عدم ساخت و ساز

یکی از دستاوردهای پلان لیبره یا پلان آزاد، انعطاف پذیری و تاب آوری است. به عبارتی امکان ایجاد تغییرات عمده معمارانه با کمترین میزان تخریب می باشد. حال اگر این مسئله با هوشمندسازی همراه شود، می تواند امکان ایجاد تغییرات عمده را در بستر ساختاری از پیش تعریف شده فراهم آورد. به عبارتی، هوش مصنوعی با مشاهده الگوهای روزمره رفتارهای انسانی در فضای اجتماعی به ما امکان بازتعریف فضاهای اجتماعی در ساختارهای آزاد پروژه خواهد داد. این امر به پایداری، انعطاف پذیری و تاب آوری محیطی کمک عمده ای خواهد کرد.

 

 

امکان تولید الگو برای ساخت و سازهای مسکونی

شاید همین ساخت و ساز و الگوی پلان آزاد پس از مدل شدن، بتواند بافت و الگوی مناسبی برای ساخت و سازهای مسکونی و بلند مرتبه را فراهم آورد و در تعامل با فضای مرکر محله و متناسب با تحولات اجتماعی آن.

تلاش برای امتداد رخدادهای اجتماعی به درون فضاهای مسکونی

یکی از سوالات مسابقه طراحی در فضای مسکونی بود، این تیم طراحی در فضای مسکونی، در مجاورت مرکز اجتماعی، همان آزادی که در تعریف فضاهای پیش نهادی اجتماعی را داشت در قالب فضای مسکونی فراهم آورد. در لایه مجاور فضای شهری در پیلوت خانه ها فضاهای کار خانگی و خویش فرما را فراهم می آورد. و با فاصله ای نزدیک بازارهای محلی که امکان عرضه آن محصولات را دارند تعریف و تعبیه شده است.

فضای عبادی- مسجد

چابهار محل تلاقی اقیانوس هند، دریای عمان، فلات ایران و خلیج فارس است. گونه گونی معنوی بافت اجتماعی می بایست فضای عبادی را تعریف کند. مسجد در این پروژه تنها بخش پروژه است که به لحاظ مکانی و فرم پروژه ثابت است، اما انعطاف آن حاصل حضور انسان است، پله های تعبیه شده روی دیواره ها تا بالاترین نقطه مسجد امکان حضور انسان را در نقطه ای که اذان تلاوت می گردد فراهم می کند و با چشم انداز دریا و محیط و کم شدن ماده و حرکت به سوی بالا، هرکس را با هر نوع نگاه و اندیشه ی معنوی از فرم خالی می کند تا حضور انسان و معبود در کمترین فاصله سمبلیک شکل گیرد.

بوم آورد بودن

بوم آورد بودن تنها به معنی استفاده از مصالح بومی نیست، بلکه در این پروژه تلاش شده تا با ایجاد آزادی عمل و انتخاب و تولید ریز المان های معمارانه مثل درب ها، پنجره ها و .... براساس ساختارهای فرمی سوزن دوزی های مردمان بومی منطقه ضمن رعایت المان های مدرن- در انتخاب اجزا مثل نوع شیشه ها، آینه ها، ... استفاده کننده را آزاد بگذاریم تا در عین مشارکت دادن افراد در شکل گیری پروژه ها دائما تنوع و پویایی در طول زمان تعریف کنند. همانند لباس های زنان بلوچ که در عین تنوع، دارای نشانه ها و شناسه های بومی است.

 اقلیم

فضاهای شهری در شهر تیس باتوجه به اقلیم بهاری و اعتدال دمای چابهار امکان حضور عمومی مردم در فضای شهری را فراهم خواهد کرد. در این پروژه تلاش شد تا مسیرهای باد هم از جانب دریا و هم باد غالب که در گلباد شهر تیس تعریف شده بود رعایت گردد. این گونه از چیدمان به تهویه فضاهای عمومی و ایجاد نسیم دائمی در شهر و فضاهای شهری کمک شایانی خواهد کرد. در ضمن، کنترل گرمای هوش مصنوعی درصورتی که خطای انسانی در چیدمان فضای شهری رخ دهد این مسئله را اصلاح خواهند کرد.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group