ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
دشمنان شرق شناسی؛ از رنه گنون تا حسین نصر و سید قطب
گفت و گو با مرگ ـ گائه آولنتی ـ 1927ـ 2012
توسعه در بیابان
بازتولید فضای عمومی به کمک یک سایبان
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
پارسا مرزبانی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    شهر کلاژی برای مجرمان
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : دکتر معصومه سادات میرصفا
    دانشــــــــــــگاه : دانشگاه گیلان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1400/05/26
    تعــــــــداد بازدید : 1315
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :
شهر کلاژی مجرمان:
 مسئله ای که به عنوان تعریف پروژه در ابتدا مطرح شد نه فرم زندان بود و نه عملکرد، بلکه رابطه ابژه( مجرم ؛ که در اینجا تحت عنوان سارق، دزد و.. تعریف میشود) و سوژه( نگهبان)بود و این رابطه در ادامه طرح توسعه پیدا کرد. ابتدا رابطه خود مجرم با سلول خود و نگهبان با محفظه ای که نیروی اعمال قدرت را پدید می آورد، مورد پرسش قرار گرفت و سپس توسعه رابطه نگهبان و مجرم ادامه پیدا کرد.رابطه اول که مجرم با سلولش را تعریف میکند به طور معمول در فضای دکارتی یک سلول مکعب ، دیوار، کف و سقف کاملا تفکیک شده بود.این اولین چیزی بود که مورد پرسش قرارگرفت و در نهایت به فضای فیگوراتیوی تبدیل شد که قابلیت دستکاری و شخصی سازی توسط خود زندانی ها را داشته باشد.  این نوع نگاه در ادامه نگاه ایمان انصاری در پروژه جاذبه صفر است که یک چرخ به عنوان مبلمان شهری به جای نیمکت قرار میگیرد. عنصر در به عنوان عنصر نفوذی در سلول و میله های زندان به شکل مفهومی جدیدی ظاهر میشوند؛ به این شکل که این بار متحرک بودن و باز و بسته شدن پاگرد نقش در و معلق بودن سلول و عدم دسترسی به بیرون در عین نزدیکی به آن مفهوم محبوس شدگی را تداعی میکند.درست در جایی که در یک قدمی رسیدن به آزادی ست حبس اتفاق می افتد اما بدون زنجیر و میله.
اما گسترش سلول بر مبنای مفهوم دیگری اتفاق میفتاد.ناتمام بودگی ؛ هر سلول سه واحد مسکونی کوچک را در ادامه در خود توسعه میدهد.در حالت معمول هر زندانی با خروج از سلول خود تحت نظارت شدید ساختار پنوپتیکان قرار میگیرد و نمیتواند تشخیص دهد که تحت نظارت نگهبان ست یا نه. پاگرد متحرک در فاصله چند متری از پله دارد اما این در طبقات پایین که به راه خروج نزدیک است اتفاق می افتاد و در طبقات بالا متصل است.
ترکیب دو پروگرم زندان و فضای تولید ، اولین قدم در واکنش به منفعل بودن مجرمان در دیاگرام کلاسیک پنوپتیکان بود که در نتیجه آن سارقینی را شاهد هستیم که در تولید و سرمایه نقش و مشارکت دارند.اولین نشانه های یوتوپیایی همینجا خودش را آشکار می کند و طرح با ساختار راه های معلق و آزاد با سلول هایی روبه روی هم در فضای سازه ای ناتمام ،کوچه های لول بندی شده شهر را آشکار میسازند که عمودی روی هم قرار گرفتند و با یک پل به آن سوی شهر که اقتصاد محله را شکل میدهد متصل میشود. چیزی شبیه به شهر درخشان لوکوربوزیه.سلول ها با سازه پیوسته خود کوچه ها را معلق نگه میدارند و همانند دیاگرام آکواریوم ولف پریکس ، درون سازه ای بیرونی که پوسته را شکل میدهد شناور می شوند.
علاوه بر آن افقی شدن شی سراسربین، امکان نظارت سه بعدی را میسر شد. نظارتی که علاوه بر جهت افق یعنی چپ و راست ، بالا و پایین نیز شامل میشد.اما همزمان با حرکت سارقین به سمت بخش غیر اقامتی و تولید، نوع رابطه قدرت و نظارت دچار تغییر میشود.با حرکت در پل ابتدا توسط دو پل مراقبتی در دو طرف مورد نظارت قرار میگیرند و نگهبان همراه با زندانیان حرکت میکند، هرچند زندانی نمیتواند به درستی او را ببیند اما وقتی به فضای تولید میرسند رابطه نظارت از نگهبان_مجرم به مجرم_جرم تبدیل میشود؛ چراکه در یک سیکل مرحله ای از سیستم تولید قرار میگیرند که نتیجه هر بخش سیستم وابسته به دیگری ست و اختلال در هربخش محصول نهایی تولید آجر را دچار مشکل میکند که مجازات احتمالی کل مجموعه را در بر دارد. با اتمام فرایند تولید آجر به مرحله ساخت و تکمیل توده های خالی سازه ها میرسیم؛ در دیالوگ با پروژه المنتال آراونا اینبار نه تنها سلول ها گسترش و تکمیل می یابند و به مجموعه اقامتی تبدیل میشوند بلکه پل سراسر بین با تکمیل شدن به تعداد طبقات و کاربری های آن اضافه میشود.
آن سوی این محله بخش اقتصاد محله را شکل می دهد که شامل بخش های اموزشی،درمانی،تغذیه است که فعالیت های مورد نیاز را تامین و تکمیل میکنند و نگهبان در آن جا مانند دیاگرام کلاسیک پنوپتیکان عمل میکند ؛ با قرار گرفتن در ارتفاع و وجود سقف شیشه ای هرکدام از فضاهای محله ، نظارت و اعمال قدرت را در دست دارد .(نگهبان در درون یک باکس پلکانی قرار دارد که تا زمان پایان محکومیت مجرمان، این باکس برای آن ها دسترس نیست.)پل افقی پنوپتیکان با اتمام ساخت به بازارچه و یا نمایشگاه و یا محل سکونت وتعامل افراد تبدیل میشود و در اینجا حتی بعد از تکمیل به عنوان شی مستقل عمل میکند ؛ به طور کامل با فرم های دیگر ترکیب نمیشود و مانند کیسه ای جدا درون آن ها قرار می گیرد.بعد از اتمام محکومیت و پروژه ساخت، نگهبان احتمالا برای همیشه از شی متحرک (بالابر و افقی بر)،  جدا میشود و این بار آن شی در استفاده عموم قرار میگیرد.مجموعه دیگر زندان نیست، بلکه مجموعه اقامتی کوتاه مدت برای دوره های اموزشی و یا مسافران بین راهی و یا حتی بی خانمان هاو...ست.کلاس های عملی و تئوری که برای زندانیان جدید الورود تهیه شده بود تا قبل از ورود به عرصه کار و تولید آجر، مهارت و علم آن را بیاموزند، به ورکشاپ ها و کلاس های اموزشی متنوع  تبدیل میشوند و در نهایت محل کار تولید آجر که مانند قفسی مجرمان را در بر میگرفت به پارک تبدیل میشود.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
سینا کاس پور ( 1400/05/30 ) : عالی بود ، لذت بردم...
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group