ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
اتمام اینستالیشن سرزمین ها شسته از خون و دریاهای سرخ ؛ 11 نوامبر روز یادمان کشته شدگان جنگ جهانی اول
فرانک گری، آنگونه که تاکنون دیده نشده است ـ بخش اول
برج رشد شهری، آسمانخراش ژنتیکی
تراشه های کانسپچوال ـ تام ویسکامب و احیا مجدد اصالت ابژه در معماری
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
فرزان شاماسب لو
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام-رتبه دوم
    دانشـــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد تهران
    سال طـــــراحی : 1390
    مـــــــــــــــــکان : مشهد
    کـــــارفـــــــــرما : دانشگاه خیام
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1390/03/03
    مســــــــــــاحت : 0
    تعـــداد بازدیـــــد : 12674
    محــــدوده سنی : 24_25
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : محمد اکبری
     ایده های طراحی : همواره آغاز شناخت مخاطب از فضا در عرصه ورود شکل خواهد گرفت.از این رو المان سردر ورودی نقش بسزایی در دریافت مخاطب از محتوای پروژه دارد. بدیهی است که تفاوت فیزیکی وعملکردی هر فضا به تغییر ماهیت کالبد ورودی آن می انجامد. آنچه در نگاه اول ورودی دانشگاه و اماکن آموزشی و فرهنگی را از سایر اماکن شهری و عمومی متمایز می کند، نوع مخاطب خاص این اماکن است. از این رو انتزاع در کالبد مفهومی این پروژه ها معنای بیشتری یافته و استفاده از عناصر و اشاره های مستقیم و سهل الوصول را مناسب نمی نماید. از سویی دیگر، ورودی علاوه بر انتقال مفهومی که در سوی دیگر آن نهفته است، دارای عملکرد، ایجاد تباین، تغییر فضا و فیلترینگ می باشد که هر چه فاصله عرصه پس از ورود تا قلب پروژه بیشتر باشد و تباین فضاهای میان آنها افزایش یابد از این ویژگی عملکردی در سردر کاسته خواهد شد.اما چنانچه این فاصله اندک بوده و عرصه پس از ورودی مستقیماً به مرکز ثقل پروژه منتهی شود، تاثیر ویژگی عملکردی آن دوچندان گشته و در تغییر فرم ورودی بسیار موثر خواهد بود.// بررسی محتوای سردر ورودی دانشگاه خیام: از جمله مواردی که در نوع دیدگاه طراحان به پروژه مورد نظر موثر بوده است می توان به عناوین زیر اشاره کرد: 1-کاربری پروژه 2-وجه تسمیه دانشگاه 3-ارتباط بلافصل فضاهای درون سایت و نیاز به فیلترینگ مناسب و تفکیک دسترسی های سواره و پیاده 4-لوگوی دانشگاه به عنوان یک نهاد سازمانی تمامی موارد ذکر شده غیر از مورد اول، از ویژگی های انحصاری دانشگاه خیام بوده .از این رو استفاده از این عوامل به ایجاد طرحی زمینه گرا و منحصر به دانشگاه خیام و زمینه فیزیکی موجود آن می انجامد.// بررسی زمینه: مکان یابی: همان گونه که در تصویر ارائه شده نمایان است، محل قرارگیری آبنمای محوطه نزدیک به مرکز ثقل بصری و عملکردی پروژه است.چنانچه محور فرضی عمود بر ضلع شرقی را که از مرکز آبنما عبور می کند در نظر بگیریم، بارهای بصری و عملکردی پروژه در طرفین محور از بیشترین تعادل برخوردار خواهند بود.از این رو در نظر گرفتن نقطه تقاطع این محور با ضلع شرقی به عنوان ورودی در ایجاد نظام سلسله مراتبی متعادلی از دسترسی های پس از عرصه ورودی می انجامد. و هرچه از این نقطه به طرفین پیش می رویم از این تعادل کاسته می شود. تقارن بصری و عملکردی: تقارن در عرصه پس از ورود از ویژگی های بارز پروژه است.نه تنها این تقارن به صورت بصری در طراحی لندسکیپ سایت به چشم می خورد، بلکه تقسیم دسترسی های پیاده و سواره به طرفین نیز ، به دلیل وجود دو پارکینگ و دو ساختمان آموزشی در طرفین، سیرکولاسیونی متقارن را به تصویر می کشد.از سوی دیگر محل پیشنهادی ورودی در وسط ضلع شرقی واقع شده و بر این تقارن می افزاید.لذا ایجاد تقارن در طرح نیز اقدامی همراستا با زمینه خواهد بود. عنوان مسابقه از سه واژه المان، سردر و ورودی تشکیل شده است.هر یک از این سه واژه به جزئی ماهوی از کالبد طرح اشاره می کند.از این رو دیدگاه غالب طراحی بدین صورت بوده که طرح موجود در آن واحد به عنوان یک المان نمادگرا بوده، هم به عنوان سردر به تباین فضا بیانجامد و هم مستقیماً عملکرد اصلی ورودی یعنی فیلترینگ فضا و تفکیک دسترسی ها را انجام دهد به صورتی که وحدت خود را حفظ نماید و معرف یک هویت واحد باشد، نه ترکیبی از چند جزء با ذات متفاوت.// بیان دیدگاه و ایده های طراحی: 1-استفاده از خطوط مستقیم و متقاطع جهت ایجاد حس این همانی با معماری آرامگاه خیام نیشابوری و هویت پیچیده و منطق محور شخصیت خیام. 2-طراحی سیرکولاسیون ورودی به شکل لوگوی دانشگاه : جهت گیری ورودی های پیاده و سواره و تناسبات آنها به گونه ای صورت گرفته است که حرکت افراد و وسایل نقلیه به صورتی ناخودآگاه در راستای خطوط فرم لوگوی دانشگاه شکل گرفته و حاصل آن آفرینش فرمی مجازی است که از رفتار مخاطب سرچشمه می گیرد. 3-عدم تداخل مسیر سواره و پیاده پس از عرصه ورود 4-بازتابی انتزاعی از نماد دانشگاه خیام در نما

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
احسان کاویانی ( 1390/03/03 ) : بسیار عالی جناب شاماسب لو. طرح و ایده بسیار جالبه.سر در ورودی به نظرم کاملا بیانگر سه کاربری خواسته شده است. ای کاش نور پردازی در شب رو هم کار می کردید. به نظرم قرار دهی یک سری نورها در پایین رواق های ورودی سواره از دور حس جالبی میده.خسته نباشید
شهربانو خدایی ( 1390/03/03 ) : بسیار عالی بود موفق باشید
حمید رضا قهرمانپوری ( 1390/03/03 ) : یه چیز جالب.زورم میگیره کاراتون دوم میشه بسیارعالی اما دوستانه چند نظر!
1.ورود عابر در کنار سواره این حس رو همواره ایجاد میکنه که عابر در اولویت نیست و ورودی برای سواره طراحی شده در حالی که اصل مبنا طراحی برای پیاده است.
نظر شما چیه مهندس؟
محمد رضا نصرالهی ( 1390/03/04 ) : سلام.من عکسهارو به دقت نگاه کردم.به نظرم کارت خیلی معمول شده و شبیه اکثر کارایی که به ذهن دانشجوها میاد خلاقیت تو کار کمرنگه.البته ببخشید من کوچکتر از اونم که بخوام کار شمارو زیر سوال ببرم.این نظر شخصی منه.موفق باشید.
غزاله خادم الشریعه ( 1390/03/05 ) : بهتون تبریک میگم واقعا کار خوب و با ایده ای انجام دادید.
حسین ابراهیم زاده ( 1390/03/17 ) : sسلام فرزان .خسته نباشید
یکی دو نکته به نظرم رسید که مطرح می کنم:
به نظرم ایده های مورفولوژیک این طرح کاملن منطبق بر چهره ی آشنا و تیپیک سردر های دانشگاهی در کشوره و البته واضحه که این مساله می تونه خوشایند نباشه و مساله ی بداعت رو تحت شعاع خودش قرار بده.
مساله ی دوم کاربری این طرحه که به نظر میاد اگر توی برنامه فیزیکی طرح تفکیک ورودی ها به این شکل مطرح نبوده، طراح پی گیری سیاست های فخیمه ی جمهوری اسلامی رو در حوزه ی فضای تفکیک شده رو مد نظر قرار داده. و سومین نکته ی مد نظر من ساختار متافوری این طرحه که فارغ از این که جایی رو برای تعدد استعارات باقی نذاشته بلکه استعار ه مد نظر هم به نظر مخدوش میاد .در صورتی که کارهایی که خاصیت مانیومانی رو دارن باید استعاره پذیر باشن.
زیاد حرف زدم.بهتره که به توجه همیشگیت در خصوص کانتکست اشاره کنم وبگم توی این کار هم خیلی خوب رعایت شده. و اضافه کنم که بنده به شخصه به پرکاری و خوش فکریت حسودیم میشه.
مرسی
الهه افروخته ( 1390/04/26 ) : خیلی عالیه، هم حجم زیبایی داره و هم عملکرد ها به خوبی حل شده .
heidar pirine ( 1390/05/05 ) : سلام،خسته نباشيد كاراتون خيلي خوبن و پرزانتشون فوق العاده ست.
3ds max كارا رو خودتون انجام دادين؟
ببخشيد كه اينو ميپرسم،آخه واسه ارائه كار پايان نامم ميخوام.نمونه كاراي زيادي رو تا حالا ديدم،ولي سبك كار شما،در عين سادگي هم زيباست و هم كل كار رو خيلي خوب معرفي كرده.
ممنون ميشم اگه دراين مورد بيشتر توضيح بدين.
لیلا موسوی ( 1390/05/19 ) : حجم زیباییه ولی من هم با نظر آقای سوزنده موافق هستم. نمای کار کاملا از سر در دانشگاه تهران تاثیر گرفته . و به نوعی تکمیل شده ی اون هست.
زهرا احمدپور هرزویلی ( 1390/06/26 ) : ايده هاتون واقعا قشنگه
حامد قدسي ( 1390/11/05 ) : با سلام . كلا شما خوب كارهاي معماري رو نگاه مي كني من هم معتقدم خيلي شبيه سر در دانشگاه تهران شده .
هادی بابایی ( 1390/11/24 ) : سلام، کارت خوبه
آره منم میگم شبیه سر در دانشگاه تهران اما نگفتم دقیقآ همونه...
به نظر من فرزان جان الگو گرفتن از همچین کاری هیچ ایرادی نداره اما به شرطی که در موردش مطالعه داشته باشی و بدونی مهندس طراح قبلی چه هدفی دبنال میکرده، کانسپت، فرم، عملکرد، کاربری و .... تا اونا رو به شکلی جدید ارائه بدی
به نظر من هم تو این کارو به خوبی انجام دادی.
هادی بابایی ( 1390/11/24 ) : راستی در جواب دوست عزیزمون حامد جان باید بگم (اولین قدم برای یک معمار خوب شدن اینه که از تمامی کارهای معماران دنیا با خبر باشی و در موردشون مطالعه داشته باشی.)
میترا لایق ( 1391/02/26 ) : اولش فکر کردم الگو گرفته شده از سردر دانشگاه تهرانه ولی وقتی عکسها رو دیدم به نظرم اومد خوب تونسته قانع کننده باشه ازین نظر که یک اثر کپی برداری شده نیست و دارای ایده است
محمد فیروزیان ( 1391/12/06 ) : 1+1.5
غزل سلیمانی ( 1392/01/13 ) : با تشکر از کوروش فرزامی !!!!!!!!!
زکریا سلیمانی ( 1392/03/16 ) : سلام . نظراتی که در کامنت ها رد و بدل شد از خود کار واسه من جالب تر بود . نگاهت به معماری خیلی زمینه گرا و خوبه . بهت تبریک میگم
اعظم سبزمكان ( 1392/03/28 ) : سلام، بهتون تبریک میگم به نظرم کار خیلی خوبی شده، گرچه در نگاه اول ساده و معمولی به نظر میرسه ولی به میزان دقتی که لحاظ میشه زوایای جدیدتری از کارتون درک میشه و این عمر مطالعه ی اثر را افزایش میده! و متشکر که اینقدر خوب و با حوصله به کامنت های پروژه پاسخ دادین.
نیما قاسمی سعادتی ( 1392/05/07 ) : کار خیلی خوبی شده مخصوصا در فرم. اما تنها ایرادی که به نظرم وارده در عملکرد و نحوه ورود و خروج ماشینهاست، قاعدتا باید ورودی سمت راست و خروجی سمت چپ باشد، که اگر به اینگونه پیش بینی کردید با توجه به زاویه جداره فضای کافی برای میدان گرفتن خودرو وجود ندارد، اما با توجه به تصاویری که گذاشتید ورودی، سمت چپ بنا است که با مسیر خروجی تداخل دارد.(در واقع مسیر ضربدری شده) که در ساعات پیک ورود و خروج خودرو تراقیک ایجاد میشود. علاوه بر این، مسیر امن عبور عابر پیاده که میتواند مابین دو مسیر ورودی و خروجی باشد از بین رفته.
پیروز و پدرام باشید.
مهسا عابد ( 1392/08/27 ) : باسلام و خسته نباشید کارتون منو یاد سر در دانشگاه تهران (آندره گدار )میندازه خیلی خوب شده تبریک میگم .موفق باشی.
احمد حیدری ( 1392/11/29 ) : خب حداقل تلاش ميكردي جيزي مثل تهران نباشه فقط كمي در حد ٥ درصد تغيير داده شده. تلاشي بيهوده جهت خلق سردر انجام شده و اصلا ماهيتي جدا ندارد
پوریا درویشی علمداری ( 1393/11/19 ) : بسیار عالی
نادیا صبوری ( 1394/12/18 ) : سلام خیلی زیباس .چرا مسابقه میذارن اما اجرا نمیکنن؟؟؟؟
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group