معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما




جدیـــــد ترین مقــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
مقالات برتر از دید تحریریه
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
معـــروف ترین مقــــالات
    تکه های ساده ـ رنگ در معماری به قلم پوریا ترکفر
    سانا؛ گامی فراتر از معماری سبز به قلم علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
    انرژی خورشیدی در ایران به قلم م معيت
    تعريف معماری به قلم علی باقرزاده
فعالتـــرین نویسندگان
    آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  : معمار حرفه اي
    محمد کیانی منش  : دانشجو
    ایمان رئیسی  : معمار حرفه اي
    فريبا شفیعی  : دانشجو
حامی اتووود
تــازه هــــــای معمــاری
اعلام نتایج مسابقه آینده های ممکن و فضاهای آلترناتیو سال 2019
طراحی در زمان پاندمیک به روایت آلیس راستورن - قسمت پانزدهم
اتووودکلاسیک ـ موزه هنرهای معاصر تهران ـ کامران دیبا
چهار ویلا، یک بدن؛ کارگاهْ ماشینِ نظاره طبیعت در اسلو

بازگشت به لیست مقالات جغرافياي انساني < شهر سازي

دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو   1392/02/26
نوشـــــــــــته ی : لویــــیس بردمور

برگــــــردانی از : 
  آرش بصیرت "سردبیر اتووود"  -

خــلـاصــــــــــــــه : مقالات جمع اوری شده در کتاب شهرهای شورشی گزاره حق نسبت به شهر را در مقام پاسخی تلقی می کند به "الیت اقتصادی و سیاسی ای که در جایگاهی قرار گرفته اند که بر قرار ان می توانند شهر را بیشتر و بیشتر بر قوام ایده هایشان شکل دهند". برای هاروی "انهدام مولد " در قلب شهر مدرن عنصر اصلی بقای سرمایه داری است. به موازات انکه سرمایه مالی خود را عمیقا درگیر گمانه زنی و نظرورزی های اینده نگرانه کرده است، فرایندهای شهری با تمسک به بازگشت های هرچه بیشتر به اینده که در قامت سودهای پیش بینی شده خود نمایی می کنند، خود را تسلیم بحران انباشت مازاد نموده اند.

 

توضیحات مترجم :
-


مقالات مرتبط

دیگر مقالات   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
معماری رکود   ( مفاهيم و نظريات معماري  )
غرفه گالری سرپنتین؛ طراحی در منطقه ممنوعه   ( مفاهيم و نظريات معماري  )

طراحی صنعتی، همچون تبلیغات، صنعتی پرسر و صدا و به خود مفتخر است. مشاور و استراتژیست طراحی رابرت ال . پیترز روش های حرفه اش [طراحی] را همچون "کاربستی نیت مدار، [در تضاد کامل با رویدادهای اتفاقی] و پادزهری برای تصادف" می خواند و تجلیل می کند.

بر این قرار عروسک های المپیک لندن 2012؛ مندویل و ونلاک ـ میراث المپیک اتلانتای 1996 و ایزیِ بی شکل و بی شخصیت اش ـ چیزی کم از تمجید و تایید امنیتی سازی خجالت اور و اعمال محدودیت های فضایی قبیح پیرامون محل انجام بازی های المپیک در شرق لندن ندار.

مقامات به چشمْ دوربینی هایی بزرگ ـ تله اسکرینی[i] که بر سر یک تله تابی[ii] قرار گرفته است ـ که بِــرَنــد مدیریت دوگانه هستند تمسک جسته اند، چشمْ دوربینی هایی که هم تجسمی اند از کوری مادرزاد اُ دی اِی و هم نظارت فراگیر و نظامیْ امنیتی سازی ای که گویی تدقیق و تنظیم شده تا پایتخت را در تابستان در چنبره اختیار خود داشته باشند.

تمرکز بیش از اندازه بر مسیرهای دیپلماتیک، بزرگ نمایی موشک های مستقر بر سقف مجتمع های مسکونی و تمرینات نظامی آبیْ خاکی همگی نشان دهنده کنترل بی سابقه بر فضاهای عمومی در حال ظهور به واسطه حدوث پروژه ای شهری به نام المپیک بودند. در همین زمان و در کنار این فرایند، پرده برداری از پروژه خودخواهانه برج عظیم الجثه آرسلُرمیتال اُربیت که با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و دولتی در میانه دهکده المپیک برافراشته شده است[iii]، یاداور این نکته می باشد که بازی های المپیک در زمینی برگزار می شود که نقطه اوج یک دهه زمینْ ربایی بخش خصوصی از زمین های عمومی شهر است؛ فرایندی که نهایتا به قطعه قطعه شدگی و انفصال شهرهای انگلستان انجامید؛ شهرهایی که در ان ها دیگر پروژه های مرتبط با بخش خصوصی در سپیده دمان رکود اقتصادی نیمه کاره رها شدند، حال انکه پروژه المپیک ادامه یافت تا یک بار دیگر ثابت شود، هر پروژه متعلق به بخش خصوصی که "عظیم تر از ان باشد که بتوان سقوطش را پذیرفت[iv]"، نیازمند کمک ها و پشتیبانی های مالی بخش دولتی است.

در محله نیوهام ـ محله برگزاری المپیک ـ و همچنین دیگر محله های تحت کنترل شوراهای محافظه کار؛ محله هایی همچون وست مینستر، همر اسمیت و فولهام و چلسی و کنزینگتون، برنامه های برای انتقال متقاضیان مزایای مسکنhousing benefit  به بخش هایی از میدلندز و شمال لندن پیش بینی شده است، برنامه هایی که رنگ و بوی پاکسازی اجتماعی می دهند و اینه ی تمام نمایی اند از برنامه های شکست خورده جابه جایی اجباری دهه 1990که پی ایند ان ها، عمق گرفتن شکاف اجتماعی، تاثیر فلج کننده بر خدمات عمومی و افزایش حمایت محلی از حزب [راست گرای] ملی بریتانیا بود.

از پی حذف وحشتناک مزایای مسکن، محله های فقیرنشین نیازی مبرم دارند به اعمال سیاست هایی عکسِ سیاستگذاری های تاچریستی[v] مبتنی بر کاهش بودجه بخش مسکن عمومی. اما انچه حادث شده است کاملا روندی معکوس را نشان می دهد، دولت کارگری وعده ساخت 1500 مسکن ارزان قیمت در محوطه المپیک را داده بود اما، دولت ائتلافی حاکم دفاتر طراحی و ساخت مسکن را ازاد گذاشت تا نرخ اجاره بها را به میزان 80% نرخ بازار افزایش دهند، ترفندی که عملا متوسط هزینه مسکن در این محله را از غالب محلات لندن بالاتر خواهد برد. بر اساس امار رسمی، هزینهِ کردِ دولت از بودجه عمومی برای المپیک سه برابر پیش بینی های صورت گرفته را نشان می دهد و سهم بخش خصوصی به کمتر از 2% نزول کرده است، این گزاره واقعیتی سخت را تدقیق می کند: دولت ائتلافی هواخواه مرفهین است نه فقرا. 

کمتر کسی فکر می کرد که امروز مناسبترین زمان برای احیا گزاره حق نسبت به شهر باشد؛ مفهومی که اَگوست کِنت، پایه گذاری اش کرد و جغرافی دان نیویرکی دیوید هاروی پیْ آیندِ به کناری نهادن جغرافیای کمی ـ در انتهای دهه 60 ـ تا کنون پیوسته درگیرش بوده است، گزاره ای که بایستی مبنای معاصرش را در نوشته های پیشْ نگرانه هنری لوفور از حوادث می 68 یافت. دیوید هاروی حق نسبت به شهر را در قامت "تلاش یک نیروی جمعی برای شکل دهی مجدد فرایندهای شهرنشینی مان" توصیف می کند، شهرهای شورشی که مجموعه ایست از مقالات پیش از این چاپ شده در مجلات سوشیالیست ریجستر و نیو لفت ری وی یو، اخرین تلاش هاروی است برای ورود به بحث شورش های شهری برامده از جنبش های 15 می و اشغال وال استریت.

مقالات جمع اوری شده در این کتاب گزاره حق نسبت به شهر را در مقام پاسخی تلقی می کند به "الیت اقتصادی و سیاسی ای که در جایگاهی قرار گرفته اند که بر قرار ان می توانند شهر را بیشتر و بیشتر بر قوام ایده هایشان شکل دهند". برای هاروی "انهدام مولد[vi]" در قلب شهر مدرن عنصر اصلی بقای سرمایه داری است.  به موازات انکه سرمایه مالی خود را عمیقا درگیر گمانه زنی و نظرورزی های اینده نگرانه کرده است، فرایندهای شهری با تمسک به بازگشت های هرچه بیشتر به اینده که در قامت سودهای پیش بینی شده خود نمایی می کنند، خود را تسلیم بحران انباشت مازاد نموده اند.   

هاروی در کتاب قبلی مجموعه مقالاتش به نام فضاهای سرمایه داری جهانی[: نظریه ی توسعه ناهمگون جغرافیایی (2007)]، به تفصیل به ریشه های حومه شهری بحران مالی حاضر پرداخت؛ فروپاشی سیستماتیک نظام سرمایه داری ای که همیشه فروپاشی اش را به واسطه ی ساخت و ساز وسیعِ بزرگترین نواره های خانه های هم ریخت و هم مکان ساخته شده با وام های بدون پشتوانهsubprime  به تعویق می انداخت.  هاروی در شهرهای شورشی به ره یافت های تاریخی شهرسازی و ناخرسندی هایش می پردازد و فرایندهای بازساخت سرمایه داری لیبرال از سرچشمه هایش در شکل دهی مجدد هوسمان به پاریس امپراتوری دوم[vii]  تا محو کامل محله لوئر اِستْ سایدِ منهتن توسط رابرت موزز[viii] و تا بذل و بخشش وام های بدون پشتوانه ای که به بحران مالی کنونی جهان دامن زدند را پی می گیرد.        

برای نائل امدن به این مهم دیوید هاروی بر [پارادایم] "دوران طولانی[ix]" تاکید می گذارد؛ [سرمشقی] که در کُنه چرخه های اقتصادی و بحران های ممتدِ ساختاریِ متاثر کننده بازارهای مالی و سرمایه ای نشسته است؛ فرایندی که او ان را "انباشت به واسطه سلب مالکلیت[x]" می نامد: تملک وسیع و فزاینده حوزه عمومی به وسیله ی الیت های مالی و سیاسیِ بخش خصوصی؛ بخش هایی از قدرت که به دنبال بازگشت همیشه پیروزمندانه سرمایه [حتی] تحت شمول شرایط نامطلوب بازار سرمایه اند. 

نثر هاروی با تاکید بر تحلیلی مستدل و طنز و کنایه مواجه با موضوعی را که به سادگی می تواند روی در عداوت و کینه پراکنی کشد برای مخاطب ساده ساخته است. هاروی مسئله جهش های مقیاسی جغرافی دانان را در این کتاب نیز مورد استفاده قرار می دهد، او از یک سو به تحلیل توافق نامه های تجارت منطقه ای می پردازد و از سوی دیگر مسئله مسکن را مد نظر قرار می دهد؛ انچه به گمان دیوید هاروی مارکس و انگلس "فرم های ثانویه استثمار[xi] طبقه کارگر" می خوانند. در تمام این مثال ها هاروی سعی می کند ایده ارتباط مستقیم میان توسعه شهری و سیاست های کلان اقتصادی که به گمان او غالبا به وسیله نظریه اقتصاد بورژوایی تعمدا نادیده انگاشته می شود را برملا ساخته و به رخ کشاند.

این یک واقعیت است که هاروی مدت ها پیش ـ در سال 2003 ـ نسبت به حباب وام های بدون پشتوانه هشدار داده بود، کمی پیش از اقتصاد دانان بورژوایی که کارشان را با پیش بینی های اخرالزمانی پیش می برند. در این کتاب نیز هاروی سقوط بازار املاک را در ارتباط مستقیم با فروپاشی های جهانی و منطقه ای در قرن بیستم می بیند و تلاش می کند دروغ مستتر در تحلیل های اقتصادی فاقد بعد جغرافیایی را نشان دهد؛ تحلیل هایی که تلاش می کنند، به اجبار، ارتباطی علت و معلولی میان سقوط بازار املاک و جریان های سرمایه احتکاری[xii] برقرار کنند.       

دیوید هاروی نیز همچون اسلاوی ژیژک، به شدت کنش های کوچک مقیاس و پرستش مابانه که جایگزین جنبش های واقعی اجتماعی شدند را محکوم می کند، ارجاع دمادم او به کمون پاریس نشان از نوستالژیای او برای یک جنبش خودْسازمان ده اجتماعی عظیم دارد، هر چند تمام این ها تایید مجدد این باور هنری لوفور است که انقلاب در وضعیت معاصر بایستی ساختاری مشخص، اهداف معین داشته باشد و البته و بیش از همه شهری باشد.

دو مقاله اخر این مجموعه جنبش های شهری سال 2011 و جنبش اشغال را مد نظر می اورد، هاروی به وضوح از دومی حمایت می کند به گمان او ما "هیچ گزاره ای جز جدال بر سر حق عمومی ای که مشخص می سازد چگونه کلیت سیستم بایستی بازسازی شود و چه تصویری حادث کند نداریم". برخلاف پس زمینه افراطی نئولیبرالیسم، جنبش هایِ جهانیِ شهری، تاکیدی اند بر مطالبه مشروع حقوق عمومی و همچنین یاداوری اند از شی شدگی چهل ساله نظریه شهری.

ساخت برج تاتلین[xiii] که به وضوح پدرخوانده آرسلُرمیتال اُربیت می باشد، به علت انقلاب قریب الوقع روسیه، کمبود منابع و فقدان اراده سیاسی برای مواجه با بحران عمیق مسکن عمومی، چندین بار متوقف گردید و اخرالامر نیز در مقیاس واقعی ساخته نشد. بحران حال حاضر که گریبان بخش املاک را گرفته است هیچ گاه نتوانسته است اعتقادات سخت کیشانه سیاسی ای که سرمایه گذاری مستقیم خارجی را همیشه معادل رشد اقتصادی دانسته اند شکست دهد، به نظر نمی رسد هیچ چیز حتی انقلاب های شهری نیز بتواند به این دگم فکری تلنگری بزند.

دیوید هاروی با تحلیل کمی و استفاده بجا از زبان کنایه در مواجه با "فرم های انهدام شهری"، تفسیری به جا و به موقع از ریشه های بحران مالی جاری ارائه می دهد. هاروی بر قرار دو متغیر تلاش و پی گیری سیاسی و کنش جمعی سلسله مراتبی به مثابه مواد خامی برای تحریر مدلی برای تغییرات پایدار سیاسی، تلاش دارد قوامی بیاراید برای حدوث یک الترناتیو کارا، مقابل وضع موجود.



[i] - telescreen: اشاره ایست به دستگاهی که در رمان 1984 در تمام میادین و خانه تمام ساکنان جانمایی شده است و عملا نوعی صفحه نمایش دو طرفه است که از یک طرف برنامه های رسمی را نمایش می دهد و از طرف دیگر تمامی اتفاقات حادث در مکان را به وزارت حقیقت منتقل می کند. 

[ii] - teletubby: تله تابی ها قهرمان های یک برنامه تله ویزیونی هستند به همین نام که در ایران به نام توپولی ها شناخته می شود، بر شکم این عروسک ها یک تله ویزیون تعبیه شده است.

[iii] - اشاره دارد به برج  ArcelorMittal Orbitکه با هزینه 19 میلیون پوند طراحی و اجرا شد، 16 میلیون پوند از این پروژه را ثروتمندترین مرد بریتانیا، غول دنیای فولاد لاکشمی میتال، رییس شرکت ارسلرمیتال متقبل شد و 3 میلیون پوند مابقی را نیز آژانس توسعه لندن، نام  آرسلُرمیتال اُربیت ترکیبی است از نام شرکت میتال و "اربیت" که عنوان دفتر طراحی انیش کاپور و سیسیل بلاموند می باشد، طراحانی که طراحی معماری و سازه ای این برج را به انجام رساندند.

[iv] - too big to fail : اشاره دارد به وضعیتی که تحت شمول ان دولت پروژه های بی نهایت عظیم یا موسسات مالی بی نهایت بزرگ و با پیچیدگی سازمانی بالا را در مواقع بحران های مالی حمایت می کند، این سیاستگزاری نهادهای مالی را به سوی پراشتهائی بی حد هدایت کرده است وضعیتی که در بحران های مالی گریبان گیر بانک ها و شرکت های بزرگ اتوموبیل سازی ایالات متحده با ان مواجه شدیم.   

[v] - می‌توان مولفه‌های تشکیل دهنده تاچریسم را بدین شرح برشمرد: 
- کاهش دخالت دولت در امور اقتصادی و حمایت از اقتصاد بازار آزاد
- خصوصی‌سازی نهادهای اقتصادی دولت
-  بهره‌گیری از سیاست اقتصادی پولی مبتنی بر آرای توماس فریدمن
-  کاهش مالیات‌های مستقیم و افزایش مالیات‌های غیرمستقیم
-  سیاست‌های اجتماعی اقتدارگرایانه، سرکوب اصناف و اتحادیه‌های کارگری
-  تضعیف دولت رفاهی و کاهش هزینه‌های دولت
-  شیوه رهبری اقتدارگرایانه در دولت
-  آتلانتیک‌گرایی و همراهی در امور جهانی با ایالات متحده آمریکا
-  جلوگیری از ادغام بریتانیا در روند همگرایی اروپا

[vi] - creative destruction: درست است که این ایده اول بار توسط کارل مارکس مورد اشاره قرار گرفت اما این جوزف شومپيتر اقتصاد دان اتریشی بود که در كتاب خود با عنوان "كاپيتالسيم، سوسياليسم و دموكراسي (1942) این عبارت را وارد گفتمان اقتصادی نمود، او در توصیف انهدام خلاق می نویسد :ایجاد بازارهاي جديد داخلي يا خارجي و توسعه سازماني از يك مغازه كوچك به شركتي بزرگ، فرآيند هاي مشابهي از جهش صنعتي را به نمايش مي گذارند كه به طور پيوسته ساختارهاي اقتصادي را از درون متحول مي سازد و ساختار كهنه را نابوده كرده و ساختار جديدي را به وجود مي آورد. اين فرآيند انهدام خلاق، واقعيتي اساسي در رابطه با كاپيتاليسم است". اگرچه شومپيتر تنها يك فصل شش صفحه اي را به فرآيند انهدام خلاق اختصاص داد و در آن، كاپيتاليسم را با استفاده از عبارت توفان ابدي انهدام خلاق وصف كرد، اما همین اشاره کوچک، به هسته مركزي تفكرات جديد در رابطه با چگونگي تكامل اقتصادها تبديل شده و عمیقا مورد توجه جریان های موافق اقتصاد ازاد و نئولیبرال قرار گرفت، با این حال تمسک مارکسیست هایی هم چون دیوید هاروی در کتاب شرایط پسامدرنیته و بحران های سرمایه داری، مارشال برمن در کتاب تجربه مدرنیته و مانوئل کاستلز در کتاب جامعه اطلاعاتی به مقهوم انهدام خلاق نه در راستای تمجید از این پتانسیل بلکه با نگاهی به عقب، ریشه های این مفهوم در گفتمان مارکسیستی را مد نظر اورده اند.

[vii] - به دوره تحت شمول نظام پادشاهی ناپلئون سوم از ۱۸۵۲ تا ۱۸۷۰ میلادی؛ یعنی بازه میان دو رژیم جمهوری دوم فرانسه و جمهوری سوم اشاره دارد.

[viii] - یکی از مهمترین شهرسازان قرن بیستم (1888- 1981) تاثیرات او بر نیویرک چهره این شهر را برای همیشه تغییر داد، نیویرک به واسطه پافشاری و پی گیری های او شاهد ساخت برخی از مهمترین و پیچیده ترین زیساخت های شهری بود، شرح مواجهات و درگیری های او با جین جیکوبز یکی از مثال های کلاسیک تاریخ معاصر شهرسازی از درگیری عمیق میان دو نگره انسان مداری و سرمایه مداری است. 

[ix] -  longue durée عبارت فرانسوی Long Term ، که اشاره دارد به یکی از پایه ای ترین مفاهیم تاریخ نگاران مکتب انال، ان ها در مطالعه تاریخ اولویت نه به رویدادها که به را ساختارهای بلند مدت تاریخی می دهند، این ره یافت در مواجه با تاریخ توسط تاریخ نگارانی همچون ارنست بلوخ و فرناند برودل بسط یافت و وارد صورت بندی های عظیم کلامی گردید.

[x] - :accumulation by dispossessionترکیبی از حذف خدمات عمومی وخصوصی سازی که مبنایی برای بازگشت به آنچه مارکس انباشت اولیه نامید، ایجاد می کند. سرمایه جدید از طریق ریشه کن نمودن فعالانه مالکان و تولید کنندگان کوچک، کالاها و صنایعی که مالکان و تولیدکنندگان کوچک تولید می کنند را به امکانات خصوصی و منابعی از سود و ثروت برای طبقه بورژوازی که آنها را می خرند ، تبدیل می کند.

[xi] - secondary forms of exploitation: اشاره دارد به اشکال استثمار و بهره کشی ای که توسط مالکین زمین، سوداگران ملک بر کارگران در محل سکونتشان اعمال می گردد، که با انچه در کارخانه ها می گذرد صرفا تفاوت صوری و نه ماهیتی دارد.

[xii] - speculative capital: عمدتا اشاره دارد به سرمایه مالی ای که به طور مثال برای خرید دارایی ها به قیمت ارزان تر و فروش آن به قیمت بیشتر به کار می رود و درصدد استفاده از فرصتی برای سودآوری است بی آن که از ان در چرخه کار تولیدی استفاده شده باشد.

[xiii] - Tatlin Tower: يكي از معروف ترين آثار كانستراكتيويست ها، بناي يادبود سومين كنگره بين المللي كمونيست در مسكو، كه در سال 1921 به وسيله ولادميرتاتلين طراحي شد و البته هيچ گاه ساخته نشد. اين بناي ياد بود در حدود 390 متر ارتفاع داشت، اين برج در طي حركت مارپيچي كه نمادي از تكرار تاريخ بود پيش مي رفت و ساختمان شيشه اي پارلمان را در قلب خود جاي مي داد. اين بنا بدان سبب به برج تاتلین نیز مشهور است که توسط ولادیمیر تاتلین طراحی شد. 


کلمــــات کـلیدی :  دیوید هاروی، حق به شهر، انقلاب شهری، برج قلیانی اربیت، برج تاتلین، حوزه عمومی، مارگارت تاچر، دهکده المپیک، هنری لفور
منــــــــــــــــــابع :  -

درباره نویسنده : پژوهشگر و نویسنده ساکن لندن

منبع انتخاب مقاله : www.opendemocracy.net
این مقاله پیش از این در - چاپ شده است .

دریافت فایل مقاله | بازگشت به لیست مقالات |  ارسال نظر ارسال نظر | اشتراک مقاله  
تعــــداد بازدیــد : 17591  بار تعداد دانــــــلود : 354 بار امتیاز تحـــریریه : 5

نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این مقاله ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

 
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.";
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group