ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
آپارتمان مسکونی صفری
طراح : امیر حسین اشعری
کارخانه صنعتی چابهار
طراح : استدیو معماری دیسک
کافه داربست
طراح : امیر حسین اشعری
پروژه تجاری نوشهر
طراح : شرکت استودیو معماران مادو
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
آغاز به کار آزمایشی پایگاه “رویدادهای معماری”
هنر گفت و گو - ادواردو سوتو دي مور با آرك ديلي
خانه موسيقي، آخرين اثر ريموند آبراهام؛ شاعرانگی تندیس وار بتن
جایزه آقاخان ـ احیا بستر، حاشیه و بدنه زمینهای مردابی وادی هنیفا
کامنـــــــــت پــــروژه ها
آرش حاج‌میرزایی در مورد پروژه این کافه نوشته است:
چه دیاگرام‌ ‌هایی خوبی داره این پروژه و فرم کاملا از پرسش مطرح شده و دیاگرام‌ها پیروی می‌کنه 👏🏼
...
مهديار مظفر جلالي مظفر جلالي در مورد پروژه ماژلان(Modern tate Bours&5star hotel) نوشته است:
در مسیر خلق هرکسی که به دانش خود شناخت دقیق نداشته باشد سر از از دانش های دیگر در می آورد .
اگر بخواهیم ای ...
عاطفه تقی زاده در مورد پروژه مهد کودک جوانه ها شیراز نوشته است:
با سلام و عرض ادب
اکه امکان داره پلان مهدکودک ارسال کنید ممنون
...
شاهین فتحی در مورد پروژه ویلای باغچای نوشته است:
این ویلا واقعا متفاوت هستش، و البته متفاوت از نوع بسیار خوب، فضا سازی عالی، دسترسی های عمودی و افقی خیلی خوب ح ...
شاهین فتحی در مورد پروژه باغ ایران در نهمین اكسپوي جهاني باغ پکن 2013 نوشته است:
بسیار عالی، علاوه براینکه ویژگی های باغ های ایرانی مانند نظم، تناسب، حرمت، کارایی، و ... رعایت شده، چهارباغ، م ...
پرستو مظفری در مورد پروژه دانشکده هنر و معماری نوشته است:
بسیار عالی میشه لطف کنید پلانو بفرستید برام ممنون
[email protected] ...
شاهین فتحی در مورد پروژه فست فود نمک نوشته است:
سلام، من این کار رو بارها مرور کرده بودم و با تجوه به علاقه خاصی که به طراحی رستوران و فست فود دارم برام خیلی ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
محمد رسول موسی پور
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    ساختمان نگهبانی شهرک صنعتی سدید
    دانشـــــــــــگاه : هنر تهران
    سال طـــــراحی : 1399
    مـــــــــــــــــکان : کرمان
    کـــــارفـــــــــرما : شهرک صنعتی سدید
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1400/07/06
    مســــــــــــاحت : 25
    تعـــداد بازدیـــــد : 240
    محــــدوده سنی : 32_33
    نــــوع کاربـــــری : اداری
    مرحـــــــــله اجرا : اجرا شده
    همــــکاران طرح : هاله زنگی آبادی ، رویا حاج علیزاده
     ایده های طراحی :

ساختمان نگهبانی شهرک صنعتی سدید به درخواست مدیریت این شهرک مبنی بر طراحی فضایی برای استقرار نگهبان شهرک جهت نظارت بر ورود و خروج های روزانه و حضور و نظارت کلی بر فضای شهرک در شب شکل گرفت ،فضایی که می بایست امکان سکونت تمام وقت یک نفر را فراهم می کرد. این شهرک نوپا در فاصله سه کیلومتری از شهر کرمان واقع شده است و همین موقعیت قرارگیری در خارج از شهر شرایطی را ایجاد می کرد که برای مدیریت شهرک به عنوان کارفرمای پروژه مسئله بود از جمله خارج بودن فضای نگهبانی از نظارت های "غیر رسمی" معمول اینگونه فضاها در محدوده های شهری که مرتفع کردن آن از طریق استراتژی هایی در طراحی از خواسته های کارفرما بود. 

این شرایط و مسیر پاسخ به آن از ابتدا این وسوسه را در ما برای جستجوی پاسخی تجربی به این پرسش که "چگونه می شود در ساختار عمقی ساختمان نگهبانی به عنوان یک ساختار و "گونه نظارتی" تاریخی نفوذ کرد و از درون آن را تغییر داد؟" ایجاد کرد.

از آنجا که هندسه "دایره" به عنوان هندسه "تاریخی اعمال نظارت" بیشترین ظرفیت را برای نظارت و "دیدن" با بیشترین بازدهی و کمترین انرژی و نیروی انسانی تامین می کرد به عنوان هندسه کلی پلان انتخاب شد در مرحله بعد پاسخ به نیازهای فیزیکی در دو حوزه کلی "فضای کار" و فضای "نیمه سکونتی" مطرح بود که شامل نیاز های اولیه سکونت مثل فضاهایی برای خواب و استراحت ، پخت و پز ،شستشوی ظروف و سرویس بهداشتی  بود ، در جانمایی این برنامه ها از آنجا که فضای سرویس بهداشتی لاجرم بخشی از فضا را اشغال می کرد بعد از استقرار آن در بخش شرقی پلان این ظرفیت ایجاد می شد تا از فضای بام آن به عنوان فضای خواب و استراحت استفاده شود و عملا فضای داخل بدون تفکیک عمودی به یک فضای "یکپارچه" با یک نیم طبقه تبدیل شد و باقی نیازهای برنامه در طبقه همکف با فضای باقیمانده به عنوان فضای کار ترکیب شد .در مرحله بعد و اعمال گشودگی های نظارتی اولیه، از طریق رادیکال کردن خود ایده نظارت و "دید حداکثری" در نهایت با ایجاد "شکاف سرتاسری" در بدنه ساختمان که امکان دید حداکثری به بیرون را فراهم می کرد، عملا مفهوم "درون" و در نتیجه ایده دیدن بدون دیده شدن"ملغی شد" و ساختمان به فضای نیمه بازی تبدیل شد که بواسطه شکل شکاف در عین اینکه فضای عریانی نبود و کم وبیش از پرایوسی لازم برخوردار بود اما به طور غیر رسمی قابل کنترل و نظارت بود و این اتفاق به ایجاد شکافی در ایده تاریخی/کالبدی نظارت منجر شد که نسبت خطی و یکطرفه "نظارت کننده" و "نظارت شونده" را به یک سیکل "چرخشی" دو طرفه تبدیل کرد.لذا این ملغی شدن مفهوم درون باعث شد تا بنا بیش از آنکه نسبتی بین "درون" و "بیرون" باشد همچون "استوانه شیشه ای" به نسبتی بین "بیرون" و "بیرون" تبدیل شد.از طرفی آنچه عملا در محصول نهایی اتفاق افتاد تبدیل فضای مرسوم نگهبانی به نوعی "هوم/آفیس" است که در مقیاس کوچک همچون "کپسول زیستی" در فضایی کمینه  امکان کارو سکونت را به طور همزمان فراهم کرده است ، تجربه زیست یک نفره در فضایی "میانه"، میانه "بیرون" و "درون"...

 


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group