ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
نورپردازی فوتوریستی استفان ویلند ملهم از عکس انیمیشن های ادوارد مایبریج
حفظ و بازسازي خانه هاي بومي اندونزي ؛‌ كانديد جايزه آقاخان 2013
خوکْ شهرِ ام وی آر دی وی؛ همْ رسشِ تراکم عمودی و کشاورزی ارگانیک در هلند
خانه ی درختی مارتین فرناندز دی لما؛ بازپخش هوشمندانه خانه درون درختان جنگلی
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
معماران شید (معمار مسئول : فرشید روزیطلب)
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    رتبه ی نخست مسابقه ی طراحی ایستگاه اتوبوس (شهر شیراز)
    دانشـــــــــــگاه :
    سال طـــــراحی : 1399
    مـــــــــــــــــکان : شیراز
    کـــــارفـــــــــرما : معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی و معماری شهر شیراز
    تـــــــــــاریخ ثبت : 1400/12/23
    مســــــــــــاحت : 50
    تعـــداد بازدیـــــد : 1495
    محــــدوده سنی : 34_35
    نــــوع کاربـــــری : مجموعه چند عملكردي
    مرحـــــــــله اجرا : طراحی
    همــــکاران طرح : فرشید روزیطلب - محمد صادق کاوه - احمدرضا دهقانی
     ایده های طراحی :

یکی از عمده ترين بخش ها در سيستم حمل و نقل عمومي کشور ما شبکه اتوبوسراني شهري ست که میتوان از مهم ترين اهداف اين سامانه به كاهش مصرف سوخت، آلاينده هاي زيست محيطي و ارتقاي وضعيت ترافیک و سطح رفاهی شهروندان اشاره كرد كه همگي در راستاي اصلاح الگوي مصرف در حوزه مديريت شهري قرارگرفته اند، از این رو بازنگری در طراحی ایستگاه های اتوبوس درون شهری به عنوان بخش مهمی از زیرساخت این سامانه را میتوان جهت تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده ی منظم و در نتیجه بالابردن سطح رضایت مندی در این زمینه در نظر گرفت.

 در مرحله اول نتایج بررسی های میدانی و دقت به نحوه ی تعامل شهروندان با ایستگاه به ما نشان میداد که می توان موضوعاتی را به عنوان مساله و معضل شناسایی کرد که در شکل گیری و طراحی مجدد آن نقش ایفا کنند.

اولین مورد عدم انطباق با وضعیت و نسبت بین پیاده راه و خیابان می باشد تا آنجا که گاهی ایستگاه اتوبوس به دلیل فقدان فضای کافی و تنگی عرض پیاده راه به یک تابلو زرد رنگ تقلیل پیدا میکند که عملا بدون نشانه قابل شناسایی نیستند و مسافران در گوشه ی خیابان یا پیاده راه، یک شکل از سردرگمی را تجربه میکنند، که وقوع این امر جدای از سد معبر و ایجاد اختلال در حرکت پیاده و سواره، میتواند عاملی پرخطر برای جان و مال آنها باشد نکته ی بعد، پاکتی بودن فضای ایستگاه هاست که منطق فرمی آن اجبار به داشتن فاصله نزديك با افراد غريبه را دیکته میکند و با توجه به جنبه های مختلف فرهنگی و حتی بهداشتی این امر مانعی ست عمده، جهت تامین آسایش روانی بسیاری از شهروندان. در این میان دیده میشود که بعضی از مسافران به دلیل داشتن احساس ناخوشایند با فاصله ای مطمئن از ایستگاه منتظر می مانند.

نکته ی سوم در این رابطه، عدم سهولت و دسترسی برای افراد معلول و نابینا جهت قرار گیری در بعضی ایستگاه ها و یا حتی شناسایی آن است که عوامل متعدد دیگری در این بین نقش منفی ایفا می کنند.

در اینجا مساله اصلی برای ما نوع ملحق شدن فرمی از ایستگاه اتوبوس به شهر است که در حین پاسخ دهی به عوامل مذکور بتواند در سیمای شهر نیز به صورتی یکپارچه مداخله کند. از طرفی در مرز وضعیت “قطعی- عملکردی” و آرایش “ریتمیک-سیال” قرار گیرد و  به شکلی عام تر با ایجاد آرامش و امنیت روانی و پیوستن به رویکردهای مناسب سازی، در عمل نیز با به رسمیت شناختن دیگر شهروندان با آنها وارد گفتگو شود.

یکی دیگر از رویکردهای تیم طراحی داشتن ایده ای بود که بتواند برخلاف تیپ غالب ایستگاه های متداول که معمولاً به دلیل فرم و شکل قرارگیری محدود به استفاده در ساعات خدمات رسانی ناوگان حمل ونقل است، در شکل گیری بخشی از زیست شبانه ی شهروندان، یک نوع فضا و یک نوع کیفیت موقتی-تصادفی رویداد را نیز تجربه کند که هدف آن نزدیک شدن و مطرح کردن مفاهیم کیفی همچون هویت شهری و ایجاد حس تعلق می باشد.

 

ایده اصلی طرح با بازنگری در مساله فرم نشستن ایستگاه بر روی زمین شکل میگیرد، به گونه ای که با در نظر گرفتن اتصال به صورت حداقلی و شکلی نقطه ای در پلان است که به جای پاکت بودن یا شکلی از مکعب خود را پیشنهاد میدهد. این ایده در عین پاسخ ساده به عملکرد، سد معبري براي پياده رو و مسیرهای باریک تر محسوب نمیشود، از این رو “پین شدگی” منطق سازه و فرمی آن در نحوه ی اتصال به زمین است.

در بخش دوم، برای پیگیری تامین دیگر نیاز های طرح با اتصال صفحه به عنصر خطی به شکلی از یک فرم چتری دست پیدا کردیم که تکثر آن، طرح را وارد موقعیت های جدیدتری از زیبایی و عملکرد میکرد. پس پیشنهاد ما ترکیب دو المان خطی و صفحه ای ست که نه تنها شاخصه ی اصلی حجم می باشند، بلکه با حفظ استقلال توام با تکثردر محیط، به خلق فضاهای و آرایش های متنوع می انجامد که با کمی دقت وتامل قابل شناسایی و ردیابی اند.

در انتها در یک قسمت  از کار ما با پیشنهاد خالی شدن نقشه ی محله ها از روی یکی از پنل های سایه بان، در یک گروه از مناطق کاندید متصور شدیم که با درگیر کردن ذهن مخاطب با محیط ایستگاه در ایجاد یک وضعیت ذهنی-تعاملی نقش ایفا کنیم. در واقع این بخش اقتباسی ست آزاد از موضوعاتی مانند محله، شهر و خاطرات شهروندان که وقتی نور آفتاب به آن میرسد با بازنمایی توسط سایه ها در کف زمین، تلاش میشود که یک شکل از فراخوان ذهنی را ممکن سازد و با فعال شدن خیال، خاطره و یا رویا، حس گذر زمان و انتظار را برای لحظاتی لغو کند. در واقع برای یک لحظه ایستگاه به آبجکتی برای بازیگوشی ذهن بدل میشود.

در مجموع، تلاش شده تا با طراحی یک مدول ساده و ترکیب و تکثیر آن به یک هارمونی و تنوع دست پیدا کنیم که ضمن آشتی پذیری با همه ی مردم شهر، بتواند بهبود کیفیت منظر شهری را نیز توامان در کارنامه خود ثبت کند، باشد تا شاید بخشی از رویکردهای مثبتی قرار گیرد که موجب ارتقاء هویت شهر شیراز گردد.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :
رمز عبـور :
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group