ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
سریعترین اثر ساخته شده در اس سی آی
محدودیت فضا و خانه شفت از رضا علی آبادی
پاسیوهای شهری؛ مصالح محلی، سطح دسترسی انسان مقیاس، تحلیل فضایی معاصر و صنعتی سازی پایداری
اتووود کلاسیک ـ خانه آبی ـ هرتزوگ و دی مورن ـ 1979
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سید محمد میری
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    طرح باز زنده‌سازی و توسعه سینما "رادیوسیتی"
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : دکتر سید عباس یزدانفر، دکتر میترا غفوریان
    دانشــــــــــــگاه : علم و صنعت
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1398/10/14
    تعــــــــداد بازدید : 1055
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :

طرح باز زنده‌سازی و توسعه سینما "رادیوسیتی"

در نقطه عطف خیابان ولیعصر ـ حد فاصل خیابان انقلاب و بلوار کشاورز ـ سینمایی قرار دارد که در حدود 60 سال قبل، جزو مهم‌ترین و پر رونق‌ترین پاتوق‌های روشنفکری به شمار می آمد. «سینما رادیوسیتی» که شهروندان تهران روزگاری آن را با ورودی یک سر شیشه و نمای نئونی آن می‌شناختند،  امروزه تبدیل به یک بنای متروک شده و جز خاطره‌ای در ذهن شهروندان، چیزی از آن بنای پیشرو باقی نمانده است.

سینما رادیوسیتی برهم‌نهشتی سه عامل است که باززنده سازی و تبدیل آن به یک فضای پویا را به امری حیاتی در امروز شهر تهران بدل می‌سازد. نخست، نقش حیاتی آن در تبدیل خیابان ولیعصر به محوری پیاده به عنوان ستون فقرات شهر. دو دیگر، لزوم ارزش نهادن به حافظه ی شهری و حفظ آن و سه دیگر، کمبود سالن‌های سینمای فعال در شهر تهران.

در توضیح حافظه شهری، آلدو رُسی،معمار برجسته ایتالیایی، می‌گوید: «شهر از طریق بناهایش چیزها را به یاد میسپارد و حفظ بناهای قدیمی، شبیه حفظ خاطرات در ذهن انسان است». سینما رادیوسیتی که روزگاری مدرنترین و مجللترین سینمای ایران بود، به مدت بیست سال عضوی جدائی ناپذیر از حافظه شهر تهران بوده است. متروکه و مخروبه شدن این بنا، به مثابه پاک کردن حافظه شهری است ـ چیزی که شهر با آن شناخته میشود ـ و این امر که متاسفانه امروزه به اتفاقی عادی تبدیل شده، در دراز مدت اثر خود را بر شهر و ساکنین آن خواهد گذاشت.

سینما رادیوسیتی و تمامی بناهای متروکه شهر، دائما در حال انتقال پیام پنجره‌های شکسته به ساکنین هستند. پیامی با این مضمون که "این شهر از ابتدا متروکه و مخروبه بوده و این روند حالت تصاعدی خود را حفظ خواهد کرد". این امر در ناخودآگاه افراد تاثیر می‌گذارد و به شکلی محسوس، ضدهنجار را در شهر تبدیل به هنجار می‌کند. اینگونه است که این آشفتگی در شهر، در حال زایش تصاعدی آشفتگی‌های بیشتر است. بازسازی سینما رادیوسیتی می‌تواند شروعی برای پایان بخشیدن به این تاثیر باشد. اثری پروانه‌ای که از ظاهر شهر بر روان ساکنین، اثر منفی می‌گذارد.

این سه عامل، بر این امر دلالت می‌کنند که این سینما می‌بایست مجددا احیا گردد و در زمین مجاور توسعه یابد. حال پرسش این بود که در زمین مجاور سینما رادیوسیتی، می‌بایست چه بنایی ساخته ‌شود.

از آن سو، رابطه میان دو بنا در حالت کلی، چهار صورت دارد: نخست آنکه دو بنا همسان باشند، دوم آنکه صرفا در هماهنگی با یکدیگر باشند و هارمونی مشترکی بسازند، سوم آنکه دو بنا هر یک از دو بنا راه خود را پیش گیرند و متفاوت با یکدیگر باشند و چهارم آنکه دو بنا رابطه‌ای متضاد داشته باشند.

در علم منطق و بین عالمان این رشته اصطلاحی پر استفاده وجود دارد که بسیاری با استناد به آن نظریات خود را ارائه داده‌اند؛ با این مضمون که "تُعْرَفُ الاشیاءُ بِاضْدادِها". این عبارت بدین معنی است که برای شناخت تاریکی می‌بایست ابتدا نور رابشناسیم و برای درک زشتی، باید از زیبایی تعریف درستی ارائه دهیم.

سینما رادیوسیتی حجمی است صلب، تماما بتن و با سطح اشغالی صد درصدی. غالب فضای سینما به سالن‌های سینما اختصاص یافته و حداقل فضای ممکن به لابی و دیگر عملکردها اختصاص داده شده‌است. درعین حال فرم بنا استعاره‌ای است از مکعبی که در پیشانی آن، قوسی قرار گرفته‌است.

در نتیجه بنای مجاور سینما رادیوسیتی، می‌بایست بنایی باز و شفاف، دارای فرمی نامنظم، التقاطی (دیکانستره) و بدون قطعیت (اصل عدم قطعیت ژیل دلوز) باشد و در عین حال، عاری از هرگونه تزییناتی همچون قوس و غیره باشد. دیگر ویژگی‌هایی که از تحلیل سینما رادیوسیتی به دست می‌آید، این است که این بنا می‌بایست فضایی در مقابلش (پلازا) داشته باشد تا به نوبه خود کمکی به فقدان فضاهای عمومی (Public Space) شهرمان کرده باشد. از سوی دیگر، چنین بنایی باید ظرفیت سالن‌های سینما را بهینه سازد و فضایی چند عملکردی بسازد که مردم به آن نفوذ کنند. برای حداکثر کردن این فضای چند عملکردی و تکیه بر عدم قطعیت و ذات دیکانستره بنا، سالن‌های سینما بر روی یکدیگر چرخیده‌اند تا علاوه بر خلق فضاهای مثبت جدید (زیر سالن‌های سینما)، فضاهای منفی (وید) نیز بسازند که این عمل موجب پیوستگی خط دید استفاده کنندگان و ارتباط دائمی همزمان آنان با بنا و خیابان ولیعصر شده‌است.


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group