ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
طاق پله
طراح : امیرحسین رضایی
مدرسه سنگال
طراح : شرکت استودیو معماران مادو
مجموعه ورزشی نیاوران
طراح : زها باباِیی
موزه صنعت شیراز
طراح : سام شيخي
حامی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
طراحی و ضایعات به روایت آلیس راستورن - قسمت چهارم
پاویون کروسیفورم؛ صلیب تهی و باغ به مثابه کیفیتی برای تجربه
جایگاهی با چشم انداز مسیر پیلگریمیج
برج فانوس دریایی ؛ انتزاعی از فرم زنانه
کامنـــــــــت پــــروژه ها
مریم صفایی در مورد پروژه فرهنگسرا عکاسی نوشته است:
سلام من طارحی فرهنگسرای عکاسی دارم میشه لطفا پلان و اطلاعات رو در اختیارم بزارید
[email protected] ...
مریم صفایی در مورد پروژه فرهنگسرا عکاسی نوشته است:
سلام من طارحی فرهنگسرای عکاسی دارم میشه لطفا پلان و اطلاعات رو در اختیارم بزارید
[email protected] ...
ملیکا سوکی در مورد پروژه مركز آموزش هوانوردي نوشته است:
سلام وقتتون بخیر ببخشید من برای طرح نهاییم میخوام روی موضوع دانشکده هوانوردی کار کنم میشه نقشه ها و سایت دقیق ...
ملیکا سوکی در مورد پروژه مركز آموزش هوانوردي نوشته است:
سلام وقتتون بخیر ببخشید من برای طرح نهاییم میخوام روی موضوع دانشکده هوانوردی کار کنم میشه نقشه ها و سایت دقیق ...
ملیکا سوکی در مورد پروژه طراحی مجتمع آموزش هوانوردی با تمرکز بر طراحی فرم در معماری ارگانیک نوشته است:
سلام وقتتون بخیر ببخشید من برای پایان نامم میخواستم دانشکده هوانوردی طراحی کنم میخواستم از شما بپرسم ببینم من ...
زهرا ملک زاده در مورد پروژه طراحی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته است:
سلام میشه رساله وپروپزال بفرستین برام ..پروژه طراحی کانون فرهنگی کودک و نوجوان


ایمیل zahramalekz ...
آرش حاج‌میرزایی در مورد پروژه این کافه نوشته است:
چه دیاگرام‌ ‌هایی خوبی داره این پروژه و فرم کاملا از پرسش مطرح شده و دیاگرام‌ها پیروی می‌کنه 👏🏼
...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    سونیا مقتدر

  
سینا کاس پور
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    کاروانسرای معاصر در شهر رشت
    عنـــــــوان درس : طراحي معماری 3
    نـــــام استــــــاد : دکتر کیامرز جوانمردی
    دانشــــــــــــگاه : دانشگاه گیلان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1400/06/01
    تعــــــــداد بازدید : 410
    محــــدوده سنی : 20_21
    نــــوع کاربـــــری : اقامتی
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی :
مسأله : سنت ، یک راهنماست ؟ یا یک زندان بان ؟

 «فرم از عملکرد تبعیت میکند.» در طول تاریخِ معماری ، عبارتی فریبنده تر و از این گزاره ، وجود نداشته است. در قرن نوزدهم ، در زمانی که این عبارت اولین بار توسط لوییس هنری سالیوان آمِریکایی به کار برده شد ، جنبه ی فرهنگی و اجتماعی «عملکرد» مورد نظر بود.گونه های مختلف ابنیه ، مصالح ساختمانی متفاوتی را در ذهن تداعی می‌کردند ، که به نقل از سالیوان تمامی ماهیت ارگانیک و غیر ارگانیک ، فیزیکی و متافیزیکی ، انسانی و فرا انسانی ( روح ) را در بر می‌گرفت. برای مدرنیست هایی که این جمله را در قرن بیستم اقتباس نمودند ، «عملکرد» دقیقا به معنای به معنای کاربرد یا نحوه ی استفاده از یک فرم ساخته شده بود. تعبیری که موجب به وجود آمدن اختلاف نظر های بسیار در میان معماران و نظریه پردازان شد.

اما اگر فرم از عملکرد پیروی نمی‌کند ، پس از چه چیزی تبعیت می‌کند ؟ ایده ها و نظریات متعدد ( و متفاوتی ) برای پاسخ به این سوال مطرح شده است. به هر حال نظریه پردازان مدرنیسم و منتقدانی که نظریات مدرنیسم را بعد ها مورد تجدید نظر قرار دادند ، با وجود اختلاف نظر در نظریه هایشان ، سه فرضیه ی اصلی را مطرح کرده اند : اول اینکه جامعه ، با فرهنگی واحد تعریف میشود. دوم اینکه فرم فیزیکی ، باید به دنبال یک اصل بنیادین پدید آید ، دلیلی که میتواند از ملاحظات آبژکتیو و سوبژکتیو یا از هردو ناشی شود و سوم اینکه فرم عیناً تمثیل است و یا پاسخی به یک مفهوم ؛ عینیت یا امکان. این دیدگاه های متضاد ، درمورد عملکرد و نقش فرم در معماری ، از نظر من نمونه های بارزی هستند از تقابل حاکم بر قرن بیست و یکم ( اکنون ) ، شرق در مقابل غرب ، چپ در برابر راست ، نوع بشر در مقابل طبیعت ، عینیت در برابر ذهنیت.

 با همه ی این موارد میتوان اذعان نمود فرضیات نظریات نظریه پردازان مدرنیسم ، با گسترش جوامع جهانی ، افزایش میزان توافق های بین المللی و به دنبال آن ، خیل عظیم مهاجرت به پایخت شهر ها ، افزایش روز افزون قدرت رسانه و فضای لامتناهی مجازی ، با شکست مواجه شده است. پس میتوان اذعان نمود در حال حاضر محیط ما ، محصول فرآیند های متنوعی است که خود این فرآیندها به طرق پیچیده ای با یکدیگر ، در ارتباط اند. شهر ها دیگر با یک فرهنگ واحد ، قابل شناسایی نیستند. شهرها ، فضا هایی خواهند شد که تعدد و کثرت فرهنگ ها و فرم های متعدد برگرفته از فرهنگ ها و فرم های متعدد برگرفته از فرهنگ ها ، باهم ترکیب شده و پیوند میخورد و نوعی « هویت فردی » را شکل می‌دهند.

مایکل هیز ، در مقاله ی خود تحت عنوان «معماری انتقادی» ، دو حالت ممکن را برای سازگار شدن معماری با فرهنگ های متضاد (با توجه به تکثر قرن بیستم) بر شمرده است : معماری یا ابزار فرهنگی به شمار می آید و یا یک فرم مستقل است. در پرکتیس انجام شده ، خواسته ی طرح ، طراحی اقامتگاه یا مهمانسرایی در سایت دانشگاهی دانشگاه گیلان ، برای مدعووین دعوت شده به دانشگاه ، میباشد. لذا سعی شده است مابین این دو حالت ممکن ، فرم کاروانسرای معاصر با نیاز های نو  شکل بگیرد. فرمی با تفکری مابین فرمالیسم ( منظور فرمی فاقد مفهموم ) و کانسپتچوالیسم ( فرمی دارای مفهوم ). مفهومی نو ، از طریق تلفیق فرم کاروانسرا ( نقدی بر کاروانسرای شاه - عباسی لات در رشت ) و فرم خانه های گیلانی ؛ حیاط مرکزی ای که در بتن خانه ی گیلانی ، تبدیل به گالری ای برای هنرمندان و هنردوستان میشود. مفهومی دیگر ، از طریق ترکیب احجام افلاطونی. مبانی فکری طرح در کلاژ و روند شکل گیری فرم ، در دیاگرام های ارایه شده ، مشهود میباشد.

پ.ن : خوانش از این پروژه ، آزاد است ؛ زیرا حقیقت از آن بیننده است... .

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group