ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
رویان ویلا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
جونپاسانگ و زهدانْ ماشین هیوندای
پروژه دانشجویی دانشگاهAA-پروژهTommaso Davi-اینتر 7
پاویون فِرِیـْـز در نیویُرک؛ کشند افقی و فشردگی عرضی
گفت و گو با مرگ ـ کلود پره ـ 1923ـ2016
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
سعید شریفی
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    خانه ای برای استاد شجریان
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : فتحی
    دانشــــــــــــگاه : آزاد اسلامی واحد استهبان
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1389/10/17
    تعــــــــداد بازدید : 4685
    محــــدوده سنی : 26_27
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    همـــــکاران طرح :
    ایده های طراحی : در طراحی چنین خانه ای می توان چند دیدگاه را در نظر داشت؛ یکی اینکه خانه را به عنوان یک نهاد رفتاری دانست که در آن رفتارها و اتفاقات خاصی روی می دهد که بنا باید پاسخگوی آنها باشد؛ که در واقع همان عملکرد خانه است. دیگر اینکه خانه به عنوان مشوق احساسی عمل کند؛ یعنی اینکه فضاها طوری طراحی شوند که در تعالی بخشیدن به هنر یا اندیشه کاربر مؤثر باشند. همچنین در طراحی خانه می توان از نماد پردازی نیز استفاده نمود. در اینجا ایده اصلی طرح " تجلی سنت در زمان حال " می باشد که در این راستا تلاش شده تا از مفاهیم و الگوهای معماری سنتی ایران به ویژه معماری خانه های ایرانی استفاده شود. مفاهیمی همچون محصوریت و محرمیت، سلسله مراتب ورود، درونگرایی، انعکاس، راز و ابهام و... و الگوهای فضایی که شامل فضاهای باز، بسته و پوشیده می باشند. همچنین امکان تجربه های حسی گوناگون برای ساکنان، حضور انسان از خلوت تا جمع و بسط های نوری و چشم اندازی مورد نظر بوده اند. در راستای این اهداف از الگوی حیاط مرکزی استفاده شده است؛ با این تفاوت که همه فضاها حول این حیاط شکل نگرفته اند و حیاط اصلی فضاهای قسمت خانوادگی را سازماندهی می کند. قسمت مربوط به کارِ استاد نیز خود حیاط مستقل دارد و به نوعی چیدمان حیاط ها یادآور حیاط های اندرونی و بیرونی ( اما با کاربری متفاوت ) در خانه های سنتی است. در قسمت ورودی استخر آب کم عمقی قرار دارد که علاوه بر جلوه بصری کارکرد نمادین نیز دارد. افراد برای ورود به حریم هنرمند که یک ساحت والاست بایستی خود را از آلودگی ها پاک کنند و آنگاه به درون راه یابند و آب که نماد پاکی و پاک کنندگی است در اینجا نیز به صورت نمادین چنین نقشی را ایفا می کند. در نمای اصلی از دیوارهایی بلند با تزیینات سنتی استفاده شده که نمادی است از دیوارهای خانه های ایرانی که درون را از بیرون جدا می نمودند؛ اما به علت کاهش صلبیت و دیوارها و نوع استقرار آنها بیانی از مدرن بودن نیز می باشند. دیوار ها طوری قرار گرفته اند که مرز درون و بیرون خانه نامحسوس است اما محرمیت درون همچنان حفظ شده است. در اینجا به نوعی ترکیبی از مفاهیم سنتی و مدرن به چشم می خورد. در ساخت دیوارها از چوب استفاده شده و پشت آنها دیواری شیشه ای نمایان است. استفاده از چوب در کنار شیشه در نمای اصلی ساختمان و توجه به اینکه چوب با گذشت زمان تغییر کرده و پوسیدگی و زوال در آن پدیدار می شود اما شیشه چنین نیست؛ و در واقع چوب گذشت زمان را به خوبی نشان می دهد اما شیشه ارتباط با زمان را نفی می کند، نوعی تضاد به وجود می آورد که می تواند نشانگر تقابل فانی بودن و ابدی بودن و یا مرگ و جاودانگی باشد که در مورد هنرمندی با این شرایط مصداق دارد. در طراحی به سکانس بندی فضایی توجه شده است به این صورت که رسیدن به فضاهای درونی با سلسله مراتبی صورت می گیرد و در هر مرحله دیدهای مناسبی در راستای اهداف طرح فراهم شده است. در انتهای خانه فضایی در نظر گرفته شده به نام " فضای خلوت استاد " که تشکیل شده ا یک دیوار منحنی شکل و یک ساختمان بلند در پشت آن. ایده فرم این فضا این بوده که دنیای درون هنرمند از دید دیگران پوشیده است و آنچه دیگران می بینند فقط بازتابی از این دنیای درون است ... کف این فضا به وسیله یک رمپ از حیاط پایین تر قرار می گیرد تا بر مفهوم درون تأکید بیشتری داشته باشد. با توجه به اینکه استاد خود در زمینه گل کاری و باغ سازی ژاپنی و نجاری کارهایی انجام می دهند، کفِ این فضا بدون طراحی رها شده تا ایشان این فضای درونی را به دلخواه خویش شکل دهند. همچنین در قسمت ورودی با استفاده ار فواره های آب و درختان نارنج و گل های یاس و نرگس، علاوه بر حس بینایی حواس بویایی و شنوایی مخاطبان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
محمد امین رفعتی ( 1389/10/17 ) : من در جلسه دفاعیه تون حضور داشتم. و از نزدیک دفاعتون رو دیدم. بهتون خسته نباشید میگم. همچنین به جناب مهندس فتحی ولی نمره ای بالا تر از 14 به کارتون نمی دم.
سعید شریفی ( 1389/10/18 ) : آقای رفعتی از اینکه نظر دادین ممنونم
بهتر بود به جای نمره دادن ایرادهای کار رو می گفتین تا از نظراتتون در کارای بعدی استفاده بشه
محمد کیانی منش ( 1389/10/18 ) : سلام آقای شریفی؛خسته نباشید.
من چند سری عکسها رو دیدم؛متنی رو هم که نوشتید،خوندم.
اما با احترام
به نظرم این مکان میتونه متعلق به هر کسی باشه!!!
براتون آرزوی موفقیت می کنم.
فاطمه صابری ( 1389/10/18 ) : سلام بهتون تبریک میگم کارتون خوبه،فقط چند نکته:
1 اینکه، کاش پلانتون از لحاظ گرافیکی بهتر طراحی شده بود یعنی خط ها بیشتر به هم ربط داشتن و باهم مچ بودن و ترکیب بهتری رو شکل میدادن
2 اینکه، این خوبه که برای فضای خلوت استاد از فرم منحنی استفاده کردید ولی به نظرم میبایست این فرم منحنی جاهای دیگه پلان هم دیده بشه و حتی تو نما ها، واینکه ادامه این خط یه جورایی با خط های مستقیم به هم مربوط بشن تا کارتون یکپارچه بشه.



فاطمه نظری ( 1389/10/19 ) : be nazaram khili khotot monhanit bi hoveyate va dar digar khototet hal nashode dar nazar gereftan khalvatgahe ostad ba tavajoh be oon heso halesgon be sorate monhani aleye vali ey kash in monhani yek dafe be khte rast nemiresid
شهرام امید ( 1389/10/19 ) : سعید جان کارت خوبه.رویکرد خوبی داری.هر چند تا یک کار عالی و متفاوت کمی فاصله داره .
سعید شریفی ( 1389/10/19 ) : آقای کیانی منش ممنون از نظرتون ، منظورتون رو متوجه نشدم ، کاش بیشتر توضیح می دادین. قطعا این خانه میتونه متعلق به افراد دیگری هم باشه ولی نه هر کسی.
خانم صابری و نظری، خط منحنی به خاطر ماهیت عدم دعوت کنندگی و پس زنندگی از بیرون به عنوان تعریف کننده حریم برای فضای خلوت استاد مناسب است، نوع قرارگیری آن و اینکه دری در آن تعبیه نشده و برای رسیدن به پشت دیوار باید آن را دور زد ، در واقع نوعی احترام قائل شدن برای کاربر خاص فضاست و چون دیوار تعریف کننده فضایی شاخص در بناست، نیازی به ترکیب شدن با خطوط دیگر به شکلی که شما بیان کردید نیست. ممنون که نظر داادید.
آقا شهرام ، با نظرتون موافقم. ممنون
محمد رضا كدخدايي ( 1389/10/21 ) : khaste nabashid .kareton khobe vali esme payan name ke kenaresh miad be shedat to zehn mizane ,,,va ta ye kar aallii khaily fasele dareh ...
میثم منصوری ( 1389/10/23 ) : موضوع عالی بود.............................
سعیده آذین فر ( 1390/01/21 ) : onvane jalebi bod..
اکبر لشنی زند ( 1390/05/12 ) : سلام دوست من.
از اینکه خاستی تلاشت رو در جهت ارزش دادن به یک هنر مندی که در موردش حق مطلب ادا نشده و قدرش دونسته نشده بهت تبریک میگم.

ولی دوست من به نظرت این خونه نمی تونه خونه استاد علیزاده یا دیگر هنر مندان هم باشه /
مهشید معتمد ( 1390/05/13 ) : انتخاب موضوع برای پایان نامه مناسب است و به نوعی به جای موزه های بی سرانجام، خانه قابل تعریف عنوان شده است.اما چند نقد به این پروژه وارد است.
متریال بیشتر دیوارها از جنس بتن و بصورت اکسپوز است که ارتباطی با مفاهیمی که شما در مورد بنای ایرانی بیان کردید، ندارد. حتی جنس حوض میانی هم از همین نوع است.
مکان ساختمان نامشخص است، در صورتی که اقلیم از مهمترین عوامل طراحی در بنای ایرانی است.
در سایت از 4باغ ایرانی ردپای مشخصی غیر از کرت ها دیده نشده است.
شیشه در مکان هویت خوانایی و القای امتداد است، رویکرد شما از چه جهت معنای "تقابل فانی بودن و ابدی بودن و یا مرگ و جاودانگی " را بیان می سازد؟
م.جواد وثوقی ( 1390/05/24 ) : سلام.
منهم با نظر برخی دوستان موافقم.این خونه میتونه متعلق به هر هنرمند پزشک مهندس یا معمار دیگه ای باشه.

ولی انتخاب این موضوع برای طرح قدم مبارکیه بر این که از موضوعات تکراری وکلیشه ای مانند مجتمع مسکونی یا موزه بیرون بیایم ودنبال ایده پردازی های نو باشیم.
موفق باشید.
مهدی نیسانی پور ( 1391/08/18 ) : با سلام خدمت اقای شریفی به شما تبریک میگم بابت موضوع بسیار عالی ولی کاش میتونستم رساله این کارم بخونم تا بدونم چه اندیشه چه ایده ای پشت این طرح وجود داره نمیتونم بگم این خط چرا اینجوری چرا اونجوری ولی اگه من بودم سعی میکردم یک جای بلندو برای خانه استاد لحاظ کنم تا به همه بگم این خانه استاد شجریانه به نظر من طرحتون احتیاج به نور پرداری شدید داره تا خودشو نشون بده.بهتون خسته نباشید میگم و امیدوارم این طرحو رها نکنین و با این طرح بازی کنین تا به یک طرحی برسین که دیگه حرفی پشتش نباشه و در خور استاد شجریان باشه.متشکرم
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group