ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما | تبلیغات




جدیــد ترین پــــــروژه هـا
ارارات
طراح : پویا خلج
پارک علم و فناوری
طراح : سجاد نوری
طراحی مدرسه سبز
طراح : سجاد نوری
مجموعه ویلایی ایرا
طراح : استدیو معماری دیسک
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
تـازه هـــــــــای معمـاری
پست مدرنیسم و سیاست بازنمایی با تاکید بر سینمای دیوید لینچ
باز تعریف انتقادی کالبدها در پروژه دانشگاهی پل ورودیْ دروازه موسسه فنآوری اسرائیل
گونه شناسیِ شر در سینما به روایتِ هاوارد سوبر
دورْگشت های شهری؛ زیستْ رُباتِ سنجش هوش بروکلین
کامنـــــــــت پــــروژه ها
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
بعد گفتند بی دلار و ارتباط با ان دوستان معماری اسلامی بنده با اجازه شما از ایمیلتان برای ریجستر استفاده کردم ا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه مجتمع مسکونی حیات نوشته است:
نظر قبلی من توسط غیر رباتیک سانسور شد که نقد و بیهوده بودن معماری اسلامی از این دست بود سال شصت و نه سران معما ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
پایداری سازه عالیه جناب دکتر عالی پور ما راه کرد معماری کمونیستی روسیه رو نرفتیم اما اینکار اونهاست خوب ما شرا ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه ویلا بتنی نوشته است:
این کار عالیه چون مثل کارهای استاد عالی پوره اما ببینید این سایت رو دوستان رادیو هنر دکتر منشی زاده و زنگنه را ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
بفهمند بقول شما اقایی که در رادیو هنر بمن زنگ زدی در چه گندی بدنیا امدیم انهم گناوه گناوه معماری دارد ...
دکتر کمال کمال زاده منقرض در مورد پروژه خانه مادری نوشته است:
شهر سازی مزخرف دیبا و مقلدانش سازه خشک سه تا سنگ بیرون امده بی پایداری شد ابادان و تهران و اینهمه زلزله اقا ای ...
اعضـا با بیشترین پـــروژه
    ایمان زارع
    مجید معزی
    سامان نیرومند
    شرکت استودیو معماران مادو

  
فائزه كشتكار ( تحريريه اتووود )
 ارسال نظر بازگشت به لیست پروژه ها گزارش خطا اشتراک پروژه
    نمایش عکس ها
    باغ ـ موزه متروکه ها
    عنـــــــوان درس : پایان نامه
    نـــــام استــــــاد : آرش بصیرت
    دانشــــــــــــگاه : حافظ شیراز
    تاریـــــخ ثبــــــت : 1397/02/06
    تعــــــــداد بازدید : 2150
    محــــدوده سنی : 22_23
    نــــوع کاربـــــری : مسكوني
    همـــــکاران طرح : ـ
    ایده های طراحی :

ویرانه و ویرانگی نقطه شروعِ بسیاری از مفاهیم رایج در حیات فکری و شخصی ما به حساب می آید، نه بدین سبب که همه چیز در نهایت ویران خواهد شد بلکه از آن رو که ویرانی و زوال پایه فکری جدی ترین مسائل امروز ما است، از مفاهیمی همچون مدرنیته گرفته تا امنیت حاکم بر یک شهر، همه و همه وام دار لایه های هستی شناسانه ی درگیر در این مفهوم کلی و در عین حال جزئی هستند .شهر شیراز، همچون بسیاری از شهرهای ایران و البته دنیا، آثار معماری متعلق به دوره های متفاوت تاریخی را در خود جای داده است . نکته قابل توجه این است که در شهر شیراز بیش از 50 درصد مساحت شهر را ساختمان های متروکه و ویرانه های شهری اشغال کرده اند با اینکه در قسمت های میانی شهر حضور دارند، به دلیل گستردگی و تعداد بی شمارشان، به امری عادی و معمول در هر محله مسکونی به شمار می روند . در این جا دو سوال مطرح می شود اول آن که نحوه مواجهه شهر و ساکنان شهر با این ویرانه های شهری چیست ؟ دوم این که معماری در حال حاضر چگونه می تواند با آثاری متعلق به گذشته برخوردی مناسب داشته باشد ؟

شاید راه حل مناسب، به خدمت گرفتن دوباره این ویرانه های شهری با رویکردی کاملا معاصر است و این گونه می توان امیدوار بود که امکان راه یابی دوباره این بافت متروکه به شهر فراهم شده و مفاهیم و جایگاه اصلی شان دوباره در خاطرات جمعی مردم این شهر، به آن ها بازگردانده شود . در حالی که جریان متروکه یا ویران شدن ساختمان ها به شکلی طبیعی (سیل، زلزله، جنگ )یا انسانی ( خالی از سکنه شدن ساختمان ها، خیابان کشی و گسترش شهر، ساخت و سازهای جدید در شهر )به وقوع می پیوندند . برای جبران این ویرانی های انسانی ( که در اثر عواملی همچون خالی از سکنه شدن ساختمان ها، خیابان کشی و گسترش شهر، ساخت و سازهای جدید در شهر ایجاد می شوند) تنها کافی است بهانه حضور دوباره انسان در فضا را با زبان معماری به عینیت رساند ولی به شکلی که ساختمان علاوه بر  هویت قبلی اش در شهر، دارای اینهمانی جدیدی هم باشد و تنها این گونه است که ساختمان با زبانی معاصر، مرزهای زمانی را پشت سر می گذارد و دیگر هیچ گاه ویرانه نخواهد شد .باغ ـ موزه متروکه ها با پی گیری همزمان جریان مرمت ( تغییر کاربری ) و بازسازی ( طراحی الحاقیه ) بر روی خانه ـ باغ خانواده پیروی، واقع در خیابان فردوسی سعی دارد تا این ساختمان شاخص را به بافت شهری بازگرداند و با  آشکار کردن لایه های معنایی مفقود مانده یا فراموش شده این خانه ـ باغ متروکه، بیانی متفاوت ولی نام آشنا را در خاطرات جمعی ساکنان این شهر خلق کند .


پروژه های دیگر طراح
نظـــــــر اعضــــــــا
حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ثبــــــــت نظـــــــر
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  
 
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group