معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1692
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1575
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1149
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1128
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1051
طراحی جزییات   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1044
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1018
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
مرزهای معماری   - 1009
پداگوژی انتقادی   - 14
نگاه نو به سكونت   - 909
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
المان شهری   - 858
فرهنگ نفت   - 13
نظریه شهری   - 828
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 797
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 754
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 720
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 717
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 646
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 637
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 607
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 599
اینستالیشن های شهری   - 9
آرمان شهرگرایی   - 580
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
طراحی صنعتی   - 569
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
منتقدان معماری   - 548
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری تندیس گون   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 547
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 537
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 531
معماری تخت جمشید   - 8
معماریِ توسعه   - 493
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
باز زنده سازی   - 485
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
هنر مدرنیستی   - 436
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری یادمانی   - 389
معماری آمریکای جنوبی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 384
تز 1400   - 8
معماری سبز   - 379
معماری و جنگ   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
فمینیسم   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 326
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 315
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 303
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 294
منبع شناسی اتووود   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 275
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 268
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری انتقادی   - 265
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 260
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 246
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 227
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 213
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن روستایی   - 176
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری فضای داخلی   - 172
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری و رسانه   - 170
معماری مصر   - 6
معماری ژاپن   - 170
مسابقه ویلا 1400   - 6
هنر گفت و گو   - 163
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 162
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 158
ده پرسش از دو معمار   - 6
بلندمرتبه ها   - 137
معماری استرالیا   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
جنتریفیکیشن   - 5
ویرانه ها   - 99
معماری و آسمان   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 93
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 92
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری فاشیستی   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری مذهبی   - 88
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 78
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری جنگلی   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری اروپا   - 77
اکسپوی دبی. 2020   - 4
گفت و گو با مرگ   - 77
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 69
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری دیجیتال   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری آسیا   - 66
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
مدارس معماری   - 64
معماری و انسان شناسی   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
بحران آب   - 58
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و نقاشی   - 58
باشگاه مشت زنی   - 3
طراحی مُد   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
آنتروپوسین   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و ادبیات   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 44
فیلم های اتووود   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری بیابانی   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و رنگ   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و آب   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 24
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
اتووودْ باکسْ آفیس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سایبرنتیک   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری پساصنعتی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و سلامت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و کوه   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 59
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -874
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -473
هتل   -84
فرهنگی   -371
ورزشی   -68
پاویون   -303
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -269
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -251
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
هنر گفت و گو ـ یورونیوز با جوزف استیگلیتز
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1395/07/30
مـنـــــــبـع : persian.euronews.com
تعداد بازدید : 2355

از نظر جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد مشکل اصلی منطقه پولی یورو اتحادیه پولی آن است. اقتصاددان معاصر آمریکایی می گوید که اتحادیه پولی به شکلی که امروز موجود است، نمی بایست ایجاد می شد و این کار از همان ابتدا اشتباه بود. بااین حال از دید این مدیر اقتصادی، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی هنوز می توان راه حلی برای این مشکل پیدا کرد. واکولینا الکساندرا، خبرنگار یورونیوز با جوزف استیگلیتز گفتگویی درباره درباره منطقه پولی یورو انجام داده است.

عنوان تاره ترین کتاب شما این است: "یورو؛ واحد پولی مشترک چطور آیندۀ اروپا را تهدید می کند؟" به نظرتان راهی برای نجات اتحادیه پولی و رونق بخشیدن به اقتصاد آن وجود دارد؟

بله. به نظرم می توان. اما برای اینکار لازم است نهادهایی مانند بیمه مشترک سپرده ها ایجاد و راه حلهای مشترک برای مشکلات بانکها پیدا شود. نیاز به تضمین متقابل بدهی ها هست -چیزی شبیه به اوراق قرضه یورو. باید قوانین و مقررات بانک مرکزی اروپا را تغییر داد، بطوریکه فقط بر روی تورم متمرکز نباشد بلکه برای رشد و اشتغال زایی و همچنین ثبات مالی هم قوانینی در نظر گرفته شود. لازم است صندوق همبستگی مشترک برای تامین مالی بیکاری، و دیگر مشکلات دوره ای منطقه پولی یورو ایجاد کرد. این سه مورد اصلاحاتی هست که به آن نیازداریم که چندان هم وسیع و گسترده نیست. اما مسئله این است که انجام این اصلاحات برای سیاستمداران کار بزرگی است و دیگر اینکه این اصلاحات باید هرچه زودتر صورت بگیرد.

برای انجام آن به چقدر زمان هست؟

عدد و رقم جادویی وجود ندارد. اما آنچه روشن است این است که اروپا درست روی لبه پرتگاه راه می رود و در موقعیتی است که نه راه پس دارد نه راه پیش. در وضعیت خطرناکی است که جای کمی هم برای مانور دارد و مشکل این سیاست این است که شما هر لحظه ممکن است از لبه پرتگاه سقوط کنید. بحران یونان سال گذشته هم وجود داشت، اما راه حلی که برای این بحران در پیش گرفتیم، باعث شد وضعیت اقتصادی این کشور همچنان بدتر شود.

در همه پرسی که سال گذشته در یونان برگزار شد؛ اکثریت به سیاستهای ریاضت اقتصادی رای منفی دادند.

۶۲ درصد.

یک سال از همه پرسی می گذرد و هنوز راه حلی برای بحران یونان پیدا نشده است.

بحران بدتر هم شده است. دلیلش هم این است که ترویکا ریاضت اقتصادی بیشتری بر یونان تحمیل کرد و همانطور که پیش بینی می شد برنامه بعدی ریاضتی باعث شد رکود اقتصادی یونان ادامه پیدا کند و بدتر هم بشود.

به نظرتان هنوز به این برنامه ریاضت اقتصادی نیاز هست؟

به نظرم سیاست ریاضت اقتصادی خطرناک است. نه تنها به آن نیازی نیست بلکه به کشورهای اروپا هم صدمه می زند. ریاضت اقتصادی هیچوقت به نتیجه نرسیده است.

از نظر بسیاری، نتیجه همه پرسی سال گذشته به معنای «نه» به منطقه پولی یورو و به اتحادیه اروپا بود. آیا به نظرتان یونان برای فائق آمدن بر بحران اقتصادی، در بیرون منطقه پولی یورو فرصتهای بیشتری داشت؟

بله. چنین نظری دارم. با گذشت زمان یک چیز روشن می شود: تا زمانیکه آلمان و نهادهای سه گانه ترویکا تسلیم این واقعیت نشوند که نیاز به تجدید ساختار بدهی است— چیزی که صندوق بین المللی پول هم ضرورتش را تایید می کند؛ و تا زمانیکه تغییراتی در بدنه سیاسی رخ ندهد، تنها راه ممکن برای یونان-به نظر من_ این است که راه دیگری (خارج اتحادیه اروپا) پیش بگیرد.

گفته اید که به آتن رفتید تا با مقامات دولتی یونان ملاقات کنید. می خواهم بدانم وقتی در آن موقع که بحران به قوت خود باقی بود به آنجا رفتید، چه چیزی بیشتر توجه تان را جلب کرد؟

متوجه شدم چقدر خواستار این هستند که در منطقه پولی یورو بمانند، و در عین حال می خواستند که سیاستهای ریاضت اقتصادی خاتمه پیدا کند، و نمی توانستند درک کنند که هر دوی اینها با هم امکان پذیر نیست.

می خواهم در باره کشور دیگری با شما صحبت کنم که اخیرا تصمیم گرفته از اتحادیه اروپا بیرون برود. فکر می کنید چشم انداز اقتصادی برای بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا بهتر خواهد بود، و آیا برای بریتانیا بیرون رفتن از اتحادیه اروپا بهتر است؟

من فکر می کنم پیامدهای برکیست بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی است. پرسش اصلی که پیش می آید این است که با توجه به برکسیت، آینده اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟ این موضوع سیاسی است. آیا اتحادیه اروپا متوجه خواهد شد که نتوانسته شهروندان اتحادیه اروپا را قانع کند که اتحادیه اروپا برایشان فایده دارد و همه از این فواید بهره مند می شوند و رفاه بیشتر خواهد شد. آنچه مرا نگران می کند این است که یونکر رئیس اتحادیه اروپا گفته است “خواهان شرایط سختی خواهیم شد، کار را مشکل خواهیم کرد، چون نمی خواهیم خروج کشورها از اتحادیه را آسان کنیم.” این حرف یعنی اروپا به خاطر ترس متحد می ماند نه به خاطر منافعی که اتحادیه اروپا برای شهروندان دارد. اگر اتحادیه اروپا برایتان منفعت داشته باشد که از اتحادیه خارج نمی شوید. اما چیزی که ریاست اتحادیه اروپا می گوید این است که “می خواهیم ترس از خروج را القا کنیم”. به نظر من چنین نگرشی نادرست است.

به نظرتان کشورهای دیگری در اروپا هستند که بخواهند درباره ماندن در اتحادیه اروپا یا در منطقه یورو رفراندوم برگزار کنند؟

این واقعاً به واکنش اتحادیه اروپا بستگی دارد. خیلی از مردم احساس می کنند که نه تنها اقتصادشان بلکه دموکراسی شان هم آسیب دیده است. آنها مرتبا رأی می دهند که به سیاست های ریاضت اقتصادی خاتمه داده شود، ۶۲ درصد مردم در پرتغال به این رأی دادند، ۶۲ درصد مردم اسپانیا همین رأی را دادند و در فرانسه و ایتالیا هم تمایلات مشابه خوب رأی می آورد. با وجود این به آنها می گویند که این موضوعات که خیلی هم مهم هستند از حیطه دموکراسی آنها خارج است و حق تصمیم گیری در باره آنها به بروکسل، و فرانکفورت و برلین واگذار شده است. حق حاکمیت در باره چیزی را از دست داده اید که برایتان از هر چیز دیگر مهمتر است. در برخی از انتخابات برخی از نامزدهای انتخاباتی این نکته را تبلیغ می کنند که بهتر از “دیگران” می توانند با آلمان چانه بزنند. این را تبلیغ نمی کنند که “سیاست های بهتر دارند”. چون همه می دانند که سیاستها جای دیگری تعیین می شود و چیزی که لازم است چانه زدن است.

کشورهایی که در باره شان صبحت کردیم، کشورهایی که در آنها رفراندوم برگزار شد یعنی یونان و بریتانیا، و کشورهایی که برگزاری رفراندوم در آنها محتمل است، یعنی کشورهای جنوب اروپاست. اینها یاد آور این نکته است که این روزها مردم نه تنها با سیاست های ریاضت اقتصادی مخالفند، بلکه با نابرابری ها هم مخالف هستند. آیا این چیزی نیست که اکنون در انتخابات آمریکا شاهد هستیم؟

بله. برخی از موضوع هایی که امروز در اروپا مطرح است در آمریکا هم مطرح است. بسیاری از شهروندان ما خشمگین هستند. در اثر این سیاست های برداشتن قیدهای بازار و اقتصاد جهانی بخش های بزرگی از جامعه حس می کنند که به حال خود رها شده اند و قول هایی که رهبران ما داده اند عملی نشده است. پس اینکه سیاستمدارانی پیدا شوند و از این وضعیت سوء استفاده کنند عجیب نیست و متأسفانه در ایالات متحده کسی نامزد ریاست جمهوری شده که بدتر از او را نمی شد تصور کرد اما توانسته است نظر بخش بزرگی از رأی دهندگان را به خود جلب کند. مثل خیلی از امریکایی ها ما هم نگران این وضعیت هستیم و در واقع شهروندان تمام دنیا باید نگران انتخابات امریکا باشند. آمریکا نقش ویژه ای در اقتصاد و امنیت جهان دارد و همانطور که خیلی ها در امریکا می گویند اگر انگشت کسی با شخصیت نامتعادلی مثل او روی تکمه پرتاب سلاحهای اتمی باشد هیچکس نمی تواند با خیال راحت بخوابد.

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group