معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1720
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1596
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
طراحي داخلي   - 1169
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
نظریه معماری   - 1135
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
سازه های شهری   - 1084
اینستالیشن های شهری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
معماری خاورمیانه   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1067
شهرهای در حرکت   - 15
مرزهای معماری   - 1057
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 921
معماری بایومورفیک   - 15
المان شهری   - 869
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 839
معماری و دشت   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و غذا   - 13
معماری مدرن   - 776
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 751
معماری و جنگ   - 11
کلان سازه   - 734
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 677
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 673
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 637
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 582
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 570
فمینیسم   - 10
منتقدان معماری   - 560
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 557
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 525
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 497
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 392
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 364
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
جنتریفیکیشن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 334
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 326
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
عبور از مرحله جنینی   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
معماری مصر   - 7
معماری انتقادی   - 276
منبع شناسی اتووود   - 7
اقتصادِ فضا   - 275
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 274
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 253
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 253
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 244
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 190
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 189
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 181
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 179
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
ترسیمات معماری   - 171
شهرسازی کوچک مقیاس   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 112
معماری پساصنعتی   - 6
ویرانه ها   - 107
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری آسیا   - 106
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 100
سایبورگ   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 100
معماری استرالیا   - 5
معماری اروپا   - 96
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 90
اکنی استودیو   - 5
معماری فاشیستی   - 89
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری جنگلی   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 80
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری دیجیتال   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
بحران آب   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری و نقاشی   - 61
سایبرنتیک   - 4
طراحی مُد   - 60
معمای حبابی   - 4
پداگوژی   - 60
مدرنیسم هیپی   - 4
معماری و روانشناسی   - 59
متاورس   - 4
زاغه نشینی   - 57
معماری آفریقا   - 3
آنتروپوسین   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 56
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
سایبرفمینیسم   - 3
معماری بیابانی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و ادبیات   - 54
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و آب   - 54
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
هنر روسیه   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و گیم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
باهاوس   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و سلامت   - 37
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
فیلم های اتووود   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری آمریکا   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری مجازی   - 31
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی جزییات   - 27
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری و کوه   - 25
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
نمایش های مد پرادا   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و کودک   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
مطالعات پسااستعماری   - 2
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 38
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -879
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -386
ورزشی   -68
پاویون   -306
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -27
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
سایبرتراکِ تسلا؛ ماشینی از آینده یا بازگشت به طراحی دوران جنگ سرد؟
اتووود سرویس خبر:   تارا پیش قراول
1398/09/21
مـنـــــــبـع : https://www.wired.com/story/is-teslas-cybertruck-pickup-real/
تعداد بازدید : 1277

شاید عجیب ترین لحظه ی مراسم رونمایی پنجشنبه شب، متعلق به لحظه ی تماشای خرد شدن پنجره ی "خرد نشدنی" سایبرتراک توسط یک توپ آهنی به دست رئیس بخش طراحی تسلا، فرانس ون هولزهاسن بود، اما به طور حتم، این گیج کننده ترین بخش آن نبوده است. بلکه زمانی بود که سخنرانی ایلان ماسک در رابطه با وانت الکتریکی جدیدش خاتمه یافت و از اجتماع طرفداران پروپاقرص تسلا و خبرنگاران خواست تا از خود پذیرایی کنند و صحنه را ترک نمود.

این حرکت انحرافی تسلا و مدیرعامل SpaceX، همگان را در بهت فرو برد؛ زیرا این حقیقت را آشکار مینمود که رونمایی این مدل جدید، برخلاف نحوه ی رونمایی از مدل X، مدل 3، مدل Y و راه حل ذخیره ی باطری خانگی، به بررسی طراحی و مهندسی آن نخواهد پرداخت.

در ارائه ی 25 دقیقه ای در ساختمان مرکزی SpaceX در لس‌آنجلس، ماسک مرتبا به سختی و بادوامی این وانت، که نشانی کلیدی برای وسیله ی نقلیه ای که برای رقابت با فورد F-150 و شورلت سیلورادو عرضه شده است می باشد، اشاره مینمود. سایبرتراک از آلیاژ فلزی ضدزنگی که SpaceX برای ساخت سفینه ی فضایی استارشیپ از آن بهره برده، ساخته شده است و در برابر شلیک گلوله ی 9 میلیمتری یک هفت‌تیر مقاوم میباشد. بنا بود تا شیشه ی آن نیز ضد گلوله باشد، اما یا نیست، یا ون هولزهاسن می بایست خود را در میان لیست سلاح های مهلک طبقه بندی کند.

ماسک با اشاره ای سرسری به تعدادی از مشخصات کلیدی سایبرتراک، سه گونه ی متفاوت آن را معرفی نمود: نسخه ی اول با قیمت پایه ی 39,000 دلار، با محدوده ی مسافت قابل طی 250 مایل و قدرت یدک کشی تا 7,500 پوند و نسخه ی دوم با قیمت 49,000 دلار، 300 مایل مسافت طی کننده و یدک کشی 10,000 پوند؛ که این دو تا پایان 2021 به وارد فاز تولید خواهند شد. اگر میتوانید یک سال دیگر نیز صبر کنید، سایبرتراک 69,000 دلاری با یک بار شارژ شدن قابلیت طی کردن مسافت 500 مایلی و یدک کشیدن محموله ی غول آسای 14,000 پوندی را خواهد داشت. این ارقام، با مقادیری که برای وانت های سنتی قابل حمل میباشد برابری میکنند؛ و حمل بار 14,000 پوندی سایبرتراک را به قوی ترین وسیله ی نقلیه ی تجاری تبدیل خواهد کرد.

کاری که ماسک از انجام دادن آن غافل شد، توضیح دادن سایبرتراک بود. او در رابطه با این که چرا این وسیله ی نقلیه ی ذوزنقه ای شکل، همانند یک وزنه ی کاغذ قرن 22می میباشد، توضیحی ارائه نکرد. او به رویکرد زوایای آن –بخش های جزئی مهمی برای ماشین های آف‌رود – اشاره نمود، اما درباره ی ایرودینامیک، این موضوع حیاتی در رابطه با فشار وارده بر باتری های لیتیومی، هیچ سخنی نگفت. او به بحث های مهندسی، مانند اینکه چطور سایبرتراک تراز اول از سه موتور (احتمالا یکی در محور جلویی و دو تای دیگر بر روی دو چرخ عقب) استفاده خواهد کرد، نپرداخت. او درباره دستگاه هدایت خودکار (اوتوپایلوت)، ویژگی خود-رانی تسلا، یا اینکه چگونه این روش به راننده های وانت کمک میکند، هیچ صحبتی نکرد. مدیرعامل این کمپانی ویدیویی از مغلوب شدن یک F-150 در برابر سایبرتراک در یک مسابقه ی زورآزمایی به حضار نمایش داد، اما درباره ی اینکه از کدام نسخه ی اتومبیل فورد در این آزمایش استفاده کرده بود، اشاره ای نکرد.

برای مقایسه، محصول سال 2017 تسلا Semi را در نظر بگیرید. مراسمی که در آن ماسک از مهندسی و طراحی تریلی 18 چرخی رونمایی نمود که نه تنها برای خودنمایی، بلکه به منظور بهبود محسوس محصولات، بسیار فراتر از وضع موجود در آن زمان پیش رفته بود. برای مثال، اینکه چگونه قرار دادن صندلی راننده در وسط کابین، میدان دید وسیع تری را در اختیار راننده قرار میدهد، و دماغه ی کوتاه تر شده ی تریلی که نتیجه ی مثبتِ برداشتن موتور از آن ناحیه بود، به این هدف کمک قابل توجهی می نماید. این که چگونه صفحات نمایش لمسی دوگانه به رانندگان امکان کنترل وسیله و به انجام رساندن کارهایشان را در اختیارشان قرار میدهد، و چگونه سنسور های درونی و نرم افزارهای هوشمند، از چپ کردن این وسیله ی نقلیه جلوگیری میکنند. در آنجا، ماسک جزئیات دقیقی را به عرصه ی نمایش گذاشت، و مسیرهای قابل پیش رَوی توسط تریلی و نحوه ی پیشی جستن کارکرد باتری از موتورهای سنتی را به طور کامل تقسیم بندی نمود.

این ها مشخصه های اصلی معرفی وسائط نقلیه تسلا توسط ماسک میباشند. نقاط ضعف این کمپانی همیشه ریشه در مشکلات پرکتیکال داشته است: رد کردن مهلت های معین شده، فزونی هزینه، منافع غیرقابل اطمینان، کیفیت کم تر از حد استاندارد. و ماسک در توییتر نیز برای خودش مشکل تراشی میکند، با نمایندگان دولت و غریبه ها وارد بحث و جدل میشود، که همه باعث دور شدن این سازنده ی اتومبیل از مسیر و حرفه ی اصلی اش میشوند.

اتومبیل ها اما، همیشه این اشتباهات را جبران میکنند. هرچقدر که دورنماهای دراز مدت و ارزش گذاری های تسلا مشکوک بوده اند(بیش از فورد، و بیش از GM)، این کمپانی با بازارگرمی خود، همیشه فروش خود را به طور ثابت داشته است.

 ماسک از توانایی ذاتی و منحصر به فردی برخوردار میباشد، که میتواند به وسیله ی آن، مردم را متقاعد نماید که وسائط نقیله ی تسلا نه تنها بهترین وسایل الکتریکی در جاده هستند، بلکه از تمامی گونه های دیگر اتومبیل ها نیز بهترند، زیرا تسلا تمامی ویژگی ها و جنبه های گوناگون را بار ها مورد بررسی قرار میدهد. اما شب پنج شنبه روی صحنه، ماسک بیش از آن که به معرفی وسیله ی نقلیه ی خود بعنوان چیزی که راندن آن جالب تر از راندن محصول همیشه پرفروش، F-150 میباشد، بپردازد، زمان بیشتری را صرف تمسخر شعار جدید فورد، "Built Ford Tough" نمود.

تشخیص چرایی این مسئله دشوار است. سایبرتراک حداقل تا دو سال دیگر به بازار نخواهد آمد، اما هنگامی که ماسک Semi را با خودنمایی به عموم معرفی کرد، آن نیز دارای همین شرایط بود. شاید تسلا محصولات زیادی را در صف تولید خود قرار داده است - Semi، نوسازی اتومبیل Roadster ، و مدل Y همگی سال آینده به بازار خواهند آمد – و همین باعث عدم تمرکز کافی روی این محصول (سایبرتراک) شده است. اما این وظایفی از این دست، هرگز جلودار ماسک برای انجام کارهای بیشتر نبوده اند. (Boring Company را ببینید. ) شاید این محصول کمی عجله ای بوده است، این تئوری، شاید شیشه ی پنجره های شکسته را تا حدودی توضیح دهد. یا شاید ماسک، لافی چنان بزرگ تر از حد خود زده بود که نتوانست آن را ثابت نماید.

اما دلیل هرچه که باشد، ماسک بر روی ارائه ی اخیر خود، از دل و جان مایه نگذاشت، و سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار نداد: ارزش سهام تسلا در روز جمعه، بیش از 6 درصد دچار افت شد. برای اطمینان بیشتر، تسلا این وانت را دوباره مورد بررسی قرار داد، حداقل درباره ی متریال ها و شکل ظاهری آن. اما کمبود جزئیات عدم وجود توضیحات کافی در یک مراسم معرفی و فروش محصول، این سوال را در ذهن هر کسی ایجاد خواهد کرد که تا چه حد گفته های مربوط به آن حقیقت دارند. قطعا این محصول به محصولات تسلا شباهت ندارد، زیرا ماسک به گونه ای که تمام اتومبیل های خود را به فروش میرساند، در رابطه با سایبرتراک موفق نبوده است: نحوه ی معرفی های وی به گونه ای بود که همیشه محصولاتش را هوشمندتر، معرکه تر، سریع تر، قوی تر، امن تر، محکم تر، و بهتر از هر وسیله ی دیگری که امروزه جاده ها را طی میکنند توصیف میکرد. به نظر میرسد که او به معرفی چیزی بسیار متفاوت تر، قانع شده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group