معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1577
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 23
منظر شهری   - 1493
معماری مجازی   - 23
نظریه معماری   - 1099
معماری بیابانی   - 22
طراحي داخلي   - 1046
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 952
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
تکنولوژی ساخت   - 932
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 881
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
مرزهای معماری   - 858
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نگاه نو به سكونت   - 821
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 799
معماری ـ موسیقی   - 18
نظریه شهری   - 795
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری و سیاست   - 756
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 668
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 648
شهرهای در حرکت   - 15
معماری پایدار   - 601
معماری بایومورفیک   - 15
آرمان شهرگرایی   - 539
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
منتقدان معماری   - 534
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 527
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 520
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 520
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
طراحی صنعتی   - 515
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 505
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 495
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 487
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 451
معماری خوانی   - 9
باز زنده سازی   - 439
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 437
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 422
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 367
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 367
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 356
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 350
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 345
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 331
معماری تخت جمشید   - 8
تغییرات اقلیمی   - 318
منبع شناسی اتووود   - 7
اتووود کلاسیک   - 300
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 281
طراحی و پناهجویان   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 272
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 271
فرهنگ نفت   - 7
بدنه سازی شهری   - 270
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 270
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 266
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 264
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 251
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 248
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 248
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 248
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 230
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 228
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 222
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 215
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 201
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 198
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 185
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 179
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 159
عبور از مرحله جنینی   - 7
مسکن روستایی   - 155
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 154
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 143
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 141
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ایران   - 129
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 120
پداگوژی انتقادی   - 6
اقتصادِ فضا   - 108
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 105
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 95
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 87
معماری مصر   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 81
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 80
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 72
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 71
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 67
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری پراجکتیو   - 61
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 58
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 56
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
زاغه نشینی   - 54
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 45
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
باهاوس   - 42
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و نقاشی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 37
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
آنتروپوسین   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری جنگلی   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری و گیم   - 24
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی مُد   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 48
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 67
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 113
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 33
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -834
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -432
گالری   -88
فرهنگی   -343
هتل   -79
پاویون   -274
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -237
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -17
مسکونی ـ تجاری   -168
مجموعه های مسکونی   -5
اموزشی   -142
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
لویاتان روسی؛ قدرت، پرسپکتیو، حافظه . جولیا واسیلیوا
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1400/03/10
مـنـــــــبـع : https://quod.lib.umich.edu/f/fc/13761232.0042.101/--russian-leviathan-power-landscape-memory?rgn=mai
تعداد بازدید : 593

مقاله پیش رو؛ تحلیلی از «لویاتان» (2014) آندری زویاگینتسف را بر مبنای زیبایی شناسی فیلم با تمرکز بر مباحث ژاک رانسیر درباره «رژیم های هنری»؛ ارائه می دهد.

«لویاتان» به مثابه بزرگترین موفقیت سینمای روسیه طی سالهای اخیر شناخته شده است، و با اکران فیلم؛ مورد توجه بی سابقه ای در سطح ملی و بین المللی نیز قرار گرفت. استقبال اولیه و مطلقاً سیاسی از فیلم، که در آن منتقدان غربی جنبه انتقادی ضد فساد آن را تحسین، در حالی که؛ مطبوعات روسیه از خیانت مورد ادعای خود نسبت به منافع ملی ابراز تاسف کردند، تقریباً منحصراً به داستان مبارزه "انسان ضعیف پسا شوروی" علیه فساد، توجه دارد که لویاتان بدان پرداخته است. من به طور خاص بر حوزه های مکان، فضا و مقیاس تمرکز می کنم. زویاگینتسف از طریق بکارگیری تصاویری از طبیعت و ارجاع به حضور غیریت غیر انسانی به بازآرایی دقیق درام اجتماعی و روانشناختی در قلب فیلم دست می یابد -تغییر مقیاس، مفاهیم و پیامدهای اخلاقی آن، و معنای کلی- و در این سطح است که پتانسیل بحرانی لویاتان بطور کامل ظهور می یابد.

زویاگینتسف پیش از لویاتان سه فیلم بلند سینمایی ساخته بود که اولین آنها، «بازگشت» (2003)، او را در میان متمایزترین کارگردانان معاصر روسی و بین المللی قرار داد. سپس «تبعید» (2007) و «النا» (2011) ساخته شدند، و این چنین؛ اعتبار زویاگینتسف به مثابه نویسنده علاقه مند به مسائل مربوط به مسئولیت اخلاقی و انتخاب اخلاقی بیش از پیش تثبیت گردید.

تمرکز موضوعی زویاگینتسف و موضع اخلاقی مورد تاکید وی حتی در اولین سه گانه فیلم های کوتاهش، «بوشیدو»، «مبهم»، «انتخاب» (2000) که در دوران دانشجویی ساخته بود، آشکار شد. این سه گانه؛ خانواده را به مثابه کانون اصلی تحلیل های اخلاقی-اجتماعی زویاگینتسف تثبیت کرد و علاقه وی به مسائلی همچون اعتماد، خیانت و مسئولیت را روشن نمود. اولین فیلم بلند زویاگینتسف، «بازگشت»، به همین ترتیب بر بروز بحران خانوادگی متمرکز شد، در حالی که؛ موتیف مهم دیگری از کارهای زویاگینتسف را در کانون توجه قرار داد: موقعیت و پرسپکتیو های کودکان در درام خانوادگی. «بازگشت» داستان زندگی دو پسر روسی است که با مادرشان زندگی می کنند تا اینکه پدرشان پس از دوازده سال غیبت، ناگهان به خانه باز می گردد. هنگامیکه؛ پدر، پسران را به سفری در یک جزیره دور افتاده می برد، این سفر به فرجامی در ازای زمان و فرصت های گمشده دوران کودکی عقیم پسران و جنگ قدرتی پیش از ورود آنها به بزرگسالی بدل می گردد.

با اکران «بازگشت»، بلافاصله زویاگینتسف با تارکوفسکی مقایسه شد، نه تنها به این دلیل که فیلم شباهت های موضوعی با اثر محوری تارکوفسکی، «آینه» را نشان  می داد، که بر مادر و دو پسرش تمرکز داشت، بلکه به دلیل شباهت های سبک شناختی که در فیلم مشهودند. زویاگینتسف مانند تارکوفسکی، سینمای آرام را انتخاب کرده بود، و از تدوین سریع به نفع نماهای های بلند و بدون کات و متحرک چشم پوشی نمود. همانطور که نائوم کلیمان اشاره می کند، «بازگشت» از لحاظ توجه دقیق به بافت، شبیه نحوه اثر تارکوفسکی است -جزئیات شخصیت ها "هم در نماهای داخل و هم در زیر آسمان، حضور محسوس عناصر، مادیت و وزن سطوح: ابرها، پاروها، سنگ ریزه، سیمان مرطوب، سطوح صیقلی که بازتابهای تحریف آمیزی ایجاد می کنند- آینه یا فلز، انعکاس جنگل."[1] از همه مهمتر؛ تمرکز قوی کارگردان بر موضوعات اخلاقی، قرار دادن عمدی شخصیت ها در موقعیت های مرزی و تنگنا، نمایش آنها در جهت فردیت فزاینده، و ارجاعات مذهبی فراوانی که چنین مقایسه هایی را توجیه می سازند.

دومین فیلم بلند زویاگینتسف، «تبعید»، در ادامه همان ژانر «بازگشت» است، ژانری که می توان آن را افسانه فلسفی توصیف کرد. قهرمان آن _که توسط همان بازیگر نقش پدر در «بازگشت» (کنستانتین لاوروننکو) بازی می شود_، بواسطه شک به خیانت همسرش؛ شکنجه می شود، در حالیکه؛ برای او، بحران خانوادگی یک جستجوی دردناک وجودی و معنوی را ایجاد می کند. نکته قابل توجه این است که هر دو فیلم بیش از آنکه به جزئیات اجتماعی بپردازند، مربوط به شرایط جهانی بوده اند و یکی از بزرگترین اختراعات سینمای مدرنیستی را نشان می دادند: فردیت بیگانه، جداشده از اجتماع و سیال.

فیلم بلند بعدی زویاگینتسف، «النا»، نشانگر تغییر چشمگیر رویکرد کارگردانی او بود. علاوه بر آنکه همانند دو فیلم پیشینش بر درام خانوادگی متمرکز بود، بطور موشکافانه ای به روسیه پسا پرسترویکا (سیاست اصلاح طلبی و بازسازی اقتصادی و اداری میخائیل گورباچف در شوروی سابق) و ثبت تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخت: ظهور طبقات جدیدی از افراد بسیار پولدار و بشدت فقیر، جدایی در شهرها بین محله های مجلل و بقایای گتو مانند باقی مانده از سیاست های شهری شوروی، حضور کارگران مهاجر از جمهوری های شوروی سابق و تهدید به درگیری های نظامی در حاشیه های دولت روسیه. در حالیکه؛ تعارض حیاتی فیلم همچنان؛ مسئله انتخاب اخلاقی بود، ضرورت آن؛ با اختلاف شدید بین کسانی که پول و امتیاز دارند و کسانی که هیچکدام را در روسیه امروز ندارند؛ مورد تاکید قرار گرفت.

«لویاتان» در سال 2014 اکران شد و بلافاصله پس از ورود به مسابقات و جشنواره ها، در روسیه و خارج از آن، به مثابه فیلمی تاثیرگذار شناخته شد. پیش از نامزدی اسکار، برنده بهترین فیلمنامه جشنواره کن 2015، بهترین فیلم جشنواره فیلم لندن، بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب (اولین فیلم روسی برنده از سال 1969) شد و انتظار می رفت جایزه اسکار بهترین زبان خارجی را از آن خود کند. با این وجود؛ همزمانی اکران فیلم با بدترین دوره روابط روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد، استقبال انتقادی از فیلم به شدت سیاسی شد. [2] رویکرد انتقادی ضد فساد زویاگینتسف از روسیه پوتین در سطح بین المللی مورد ستایش قرار گرفت، اما میان مخاطبان و منتقدان در وطن جدایی انداخت. جاییکه سیاستمداران و صاحب نظران روسی از به تصویر کشیدن غیرانسانی و تحقیرآمیز مردم روسیه در فیلم ابراز تاسف کردند. نانسی کندی اظهار داشت که حلقه معیوب این ارزیابی سیاسی با از دست دادن اسکار لویاتان شکسته شد: "پس از فوریه 2015، همانطور که در یک جدایی دوستانه اتفاق می افتد، سیاست بین الملل راه خود را طی کرد، درحالیکه لویاتان آزاد شد تا در شرایط مختص به خود قضاوت شود تا آنکه مانند جنگ سرد به ابزاری برای درگیری و مناقشه بدل گردد ."[3]

لویاتان در شمال روسیه، منطقه ای ویران و متروک، در شهری کوچک، در حاشیه دریای بارنتس اتفاق می افتد و تمرکز خود را بر نیکلای، مکانیک اتومبیل قرار می دهد، که در خانه آبا اجدادی خود در ساحل زندگی و کار می کند. موقعیت ویژه خانه وی توجه شهردار محلی وادیم را به خود جلب کرده تا آنجا که تصمیم می گیرد ملک را تصرف کند و بجای خانه، کلیسایی بسازد. هنگامیکه نیکلای تلاش می کند در برابر این تصاحب غیرقانونی مقاومت نماید، شهردار تمامی نیروها، شامل مقامات محلی و قضایی فاسد را علیه او بکار می گیرد و سرانجام نیکلای را از لحاظ اخلاقی، قانونی و مالی نابود می سازد. در پایان؛ نیکلای نه تنها خانه، زمین و همسرش را از دست می دهد (که در شرایط مرموزی می میرد)، بلکه در نهایت به قتل همسرش متهم و به 15 سال زندان محکوم می شود.

زویاگینتسف با جهان کوچک یک شهر دوردست و متروک در شمال روسیه به مثابه عالم واقع و واقعیت ملی روسیه رفتار می کند. چهره شهردار وادیم تصویری استادانه از فساد قدرت در دولت روسیه است. وی به مثابه گره ای در " سلسله مراتب قدرت عمودی"؛ ساخته شده توسط رئیس جمهور پوتین، به مثابه یک ساختار حاکمیت از بالا به پایین توصیف می شود، که قدرت ریاست جمهوری و مرکز فدرال را بطور مجدد متمرکز می سازد و با انتصاب مدیران غیرمنتخب وفادار به دولت رشد می یابد. شهردار تقریباً کنترل نامحدودی بر مقامات محلی مدنی، پلیس و سیستم قضایی دارد. به جای آن، در برابر فرماندار کنترل کننده منطقه پاسخگو است، و همچنین مرتباً به دیدار اسقف (ولادیکا) می رود و از او مشاوره و اطمینان خاطر نسبت به اقدامات خود را می خواهد تا اقداماتش از لحاظ اخلاقی مجاز به نظر برسند. اسقف همچنین شهردار را ترغیب می کند که نسبت به دشمنان خود قوی و بیرحم باشد. شهردار این حمایت معنوی را با مزایای مادی و زمینی برای کلیسای محلی جبران می کند: یک زمین با ارزش و یک ساختمان جدید برای کلیسا. امتزاج ددمنشانه این نیروها - قدرت های دولتی و کلیسایی، دنیوی و معنوی- و مجاورت آنها با دنیای مردم معمولی، به مثابه قربانی، چشم انداز تاریک جهان شهری از نابرابری اجتماعی تغییر ناپذیری را بتصویر می کشد.

قدرت بیمار در قلب این سیستم؛ هسته ای است که بیماری از آن به لایه های دیگر جامعه روسیه منتقل می گردد، زیرا هر شخصیت در لویاتان کاستی های اخلاقی حادی را نشان می دهد: همسر نیکلای، لیلیا به او خیانت می کند. وادیم، که با لیلیا رابطه دارد و قرار است از نیکلای در دادگاه دفاع کند، قبل از دادگاه وی را رها می کند. همسایگان نیکلای علیه او به درروغ شهادت می دهند، و این شهادت دروغین؛ به صدور حکم غیر منصفانه قتل نفس علیه او  دامن می زند.

زویاگینتسف هدف خود را ساخت فیلمی دانست که همچون آینه ای دربرابر روسیه معاصر باشد، تا "شهروندان این کشور بتوانند بازتاب های رفتار واقعی خود را مشاهده کنند و فیلم بتواند در پایان آنها را از از خواب غفلت بیدار کند و هشداری باشد بر خودپسندی و منیت شان."[ 4] موضوع سیاسی مورد بحث لویاتان با تغییر سبکی؛ موازی شد. طبق اظهار نظر جولیان گرافی؛ در حالیکه، فیلم های پیشین زویاگینتسف "كوتاه، كنایه ای، انتزاعی و معمایی بودند، او اكنون این روش را در راستای زیبایی شناسی جدیدی از صراحت، جزئیات اجتماعی و ارتباط تاریخی تغییر می دهد." [5] زویاگینتسف با لویاتان؛ بر اساس مشاهده و نمایش دقیق زیبایی شناسی مدرنیسم والا ی پیشین خود، به سمت زیبایی شناسی رئالیسمی حرکت میکند. در حالیکه؛ تحلیل های اولیه درباره فیلم متمرکز بر تصویر واقع گرایانه لویاتان از ناهنجاری های دیرپای روسیه -فساد سیاسی و بوروکراتیک، اعتیاد به الکل و افسردگی بود- ؛ انتقادات گسترده تری در مورد اشارات فلسفی، مذهبی و ادبی آن مطرح شد، که این امر بر وزن و پیچیدگی فیلم در پرداخت به موضوعات ریشه ای افزود. [6]

در میان این اشارات، در وهله اول، توجه به عنوانی معطوف شد که زویاگینتسف از عهد عتیق وام گرفته است. وی اظهار داشت كه كتاب ایوب سایه پرنفوذی بر قهرمان فیلم افكنده است. وی در ادامه عنوان را یک "چالش"دانسته و شرح داده که احساس می کند علی رغم ماهیت «روزمره» طرح، "پاتوس و مقیاس؛ این عنوان را قابل توجیه می سازد". [7] شمایل نگاری سنتی مرتبط با تصویر مسیحی لویاتان که توسط زویاگینتسف در فیلم نشان شده است -به مثابه یک هیولای دریایی یا یک نهنگ غول پیکر- و همچنین نقل قول های مستقیم از عهد عتیق به مثابه استناد به ایده قدرت خدا تفسیر شده، که بزرگتر از قدرت انسان و طبیعت است.

گرافی اشاره می کند که زویاگینتسف در لویاتان موفق به "جداسازی ایمان و قدرت مذهبی" می شود و اين بيانگر نوآورانه ترين جنبه فيلم است. [8] با این حال، فیلم همچنین چالش مسئله ایمان را پیش می کشد که از طریق پرسش مکرر "آیا به خد