معماران
لین که به دنبال پروتوتایپ فضای معمارانه جدیدی هستند، یک پروژه آزمایشی به نام
" پاویون چوبی شماره یک" را رونمایی کرده اند؛ این پروژه آزمایشی در نزدیکی
رودخانه ای در منطقه توریستی جزیره جیانگسین در جنجیانگ، استان جیانگ سو واقع شده
است.
در فرایند طراحی، تیم طراحی عناصر و محدودیت های کاربردی را مد نظر نیاورده اند و به
موازات شروع به کاوش بر مفاهیم کلیدی ای کرده اند که بتواند عناصر فضایی در محیط را
تعریف نماید.
پس از تجزیه و تحلیل سایت، طراحی بر اساس سه مفهوم کلیدی "ارگونومی، همْ
جواری و رفتارشناسی" پیش رفت. مقیاس رفتار انسان یکی از دغدغه های این پروژه
است، تحقیق در مورد رفتار افراد مختلف یک منبع بسیار خوب طراحی برای معماران است.
طراحان با مشاهده و درک رفتار افراد می توانند انواع امکانات فضا را کشف کنند.
پاویون چوبی معماری لین به واسطه ی مفهوم همْ جواری جهت گیری شده است، مفهومی که
توسط انسان شناس دانشگاه کلمبیا، ادوارد تی. هال، در کتابِ ابعاد پنهان مطرح شده
است. در این پروژه، معماران تلاش کرده اند
این مفهوم را تعمیق و گسترش دهند و آن را در مقوله فضای کالبدی نیز به کار گیرند
و پروژه را به امکانی بدل سازند برای مباحثه بر چگونگی تعریف و طراحی فضای صمیمی،
فضای خصوصی، فضای اجتماعی و فضای عمومی در مقیاسهای مختلف.
با در نظر آوردن مسئله ی رفتار از منظر معماران یوشیهارو تسوکاموتو و مومویو کایجیما،
این پرژه رابطه ی انسان، طبیعت و معماری را به طور کلی مورد بحث قرار می دهد. از
این رو رفتارشناسی عناصر مختلف در محیط طبیعی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
نسیم، آفتاب، صدای امواج، نم نم باران، عوامل تأثیرگذار بر احساسات، ادراک، لامسه،
شنوایی، عناصر بصری به مثابه مواد طراحی در نظر امدند. از طریق تحقیقات بر این مفاهیم
کلیدی، معماران شروع به ایجاد اشکال جدیدی از فضا در پاسخ به عناصر طراحی مختلف پیرامون
آن کردند.
رفتار انسان مانند نشستن، چمباتمه زدن، دراز کشیدن، مراقبه، گوش دادن، نگاه کردن،
سرگردانی، مشرف شدن و حتی خیره شدن، شکل پاویون چوبی را با معماری لین شکل می دهد.
کنشِ نور، طلوع خورشید، غروب خورشید، مشاهده ی آخرین اشعه های نور، آمدن چراغ و روشنایی؛
گفت و گوی بین فضا و زمان است. محیط اطراف، وزش نسیم دریا، خشخش برگها، غوغای
قورباغهها، آواز ملخ ها؛ واسطه گفتوگوی مردم و فضا است.