معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1661
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
منظر شهری   - 1557
معماری ـ موسیقی   - 19
طراحي داخلي   - 1122
پردیس ویترا   - 18
نظریه معماری   - 1115
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
سازه های شهری   - 1019
معماری آمریکا   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1003
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری حوزه عمومی   - 971
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 952
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 894
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 847
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری و سیاست   - 789
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 705
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری مدرن   - 705
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 684
معماری و کوه   - 13
روح مکان   - 609
معماری و سلامت   - 12
آینده گرایی   - 597
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 584
فرهنگ نفت   - 11
آرمان شهرگرایی   - 574
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 570
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 560
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 530
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 519
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 517
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 494
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 476
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 455
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 380
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری سبز   - 374
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 361
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 323
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 306
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محدود   - 304
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 296
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 289
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 271
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 266
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 234
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 230
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 224
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 219
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 213
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 210
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 205
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 190
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 159
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 155
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 154
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 151
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 141
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 134
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 94
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
اکسپو   - 83
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 82
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 72
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 68
معماری و جنگ   - 4
معماری جنگلی   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
زاغه نشینی   - 55
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
بحران آب   - 52
باشگاه مشت زنی   - 3
آنتروپوسین   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری اروپا   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و ادبیات   - 46
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی مُد   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری بیابانی   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آسیا   - 35
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
مدرنیسم هیپی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
معماری مدارس   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و رنگ   - 20

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 55
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -864
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -364
ورزشی   -68
پاویون   -294
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -242
ویلا   -27
تفریحی   -182
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -149
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ روتردام روف تاپ دیز با ام وی آر دی وی
اتووود سرویس خبر:   نرجس جنابی
1401/01/17
مـنـــــــبـع : https://www.mvrdv.nl/stack-magazine/3878/rotterdam-rooftop-catalogue-interview
تعداد بازدید : 226

روتردام 18.5 کیلومتر مربع فضای بام صاف دارد. چرا شهر هنوز از بام های معدودی استفاده می کند در حالی که فرصت های جدید بسیاری در اختیار دارد؟ مدیر برنامه ریزی شهری شهرداری روتردام، ماتیاس ون رویون، یکی از بنیانگذار ام وی آر دی وی در کنار وینی ماس و برگزار کننده ی "داکنداگن روتردام" لئون ون گیست در این کاتالوگ بررسی می کنند که چگونه با برنامه ریزی و ساماندهی به فضای بام می توان شهر را به فضایی تبدیل کرد که حس زندگی و مشارکت در آن بیشتر جریان داشته باشد. به چه چیزی نیاز داریم تا مشاورین املاک و موسسات مسکن را به مساله ی استفاده از فضای بام علاقمند کنیم؟ و چه اصول و قوانینی در این حوزه باید تغییر کنند؟ شعار هر توسعه ی جدیدی این است: اگر تقاضا نکنی، بدست نخواهی آورد.

ـ چرا تهیه ی کاتالوگ برای بام اهمیت دارد؟

ون رویون: چون فضای بام می تواند زیبا باشد. در شهر ها به طور روز افزون با کمبود فضا مواجه ایم و می خواهیم فضای سبز و مسکن بیشتری ایجاد کنیم در حالی که تقاضای بسیاری برای آن داریم. فضای بام هنوز به اندازه ی کافی شناخته شده نیست و این در حالی است که روتردام 18.5 کیلومتر مربع فضای بام قابل استفاده دارد. این یک قلمرو دست نخورده است. کاتالوگ بام نشان می دهد که استفاده از این فضا می تواند پاسخی به مسائل فعلی، از جمله تغییرات اقلیمی، کمبود مسکن و انرژی باشد.

ماس: فضای بام می تواند کمک بزرگی به تراکم شهر باشد و از ساخت و ساز بیش از حد در حومه ی شهر جلوگیری کند. این کاتالوگ نشان دهنده ی یک سری محرکه ست: می توانید شروع کنید و همسایه ها دنباله رو خواهند بود. این عالی خواهد شد اگر این مجموعه در فضای سه بعدی گسترش پیدا کند. پس به این معنی است که نه تنها یک لایه با عنوان فضای سبز را به بام اضافه می کنیم بلکه حتی برجک ها، یک محله ی قدیمی یا یک پارک اسکیت بر روی بام قابل دستیابی خواهد بود.

لئون ون گیست: ما می بینیم که افراد زیادی در حال شروع به استفاده از فضای بام هستند ولی لازم است که این امر به حرکتی ساختاری تبدیل شود. با این کاتالوگ، می خواهیم نه تنها به افراد بلکه به گروه های بزرگ تر مانند توسعه دهندگان و شرکت های مسکن الهام بخشیم تا روی فضای بام سرمایه گذاری کنند.

ـ این کاتالوگ 130 راه را برای استفاده از بام ـ از پارک تا واحد های مسکونی منعطف و حتی قبرستان ـ پیشنهاد می کند. این موارد تا چه حد می توانند واقع گرایانه باشند؟

ماس: احداث قبرستان بر روی بام تا حدی مانند شوخی است، اما در این لحظه ام وی آر دی وی در موناکو در حال ساخت یک قبرستان روی سقف یک دفتر به علت کمبود فضا است. این می تواند به گونه ای "بهشتی" باشد. اگر می خواهید در مورد فضای بام جدی باشید باید به نوعی جدید از توسعه ی شهری فکر کنید، همان طور که می خواهید نقاط دید و مناظر را از روی پل ها یا ساختمان های تاریخی داشته باشید. از نظر من چنین ترکیبی هیجان انگیز است. چگونه می خواهیم چنین چیزی را در آینده مدیریت کنیم؟

ون رویون: قطعا این بسیار مهم است. انواع بام های شخصی قابل اجرا است. سوال مهم این است که چه کاری قرار است روی بام انجام گیرد. چگونه می توانیم ابتکارمان را به کار گیریم تا یک فضای بام جالب توجه داشته باشیم.

ون گیست: تصور اشتباه این است که بلند ترین و مرتفع ترین بام زیبا ترین و یا بهترین گزینه است. ولی در واقع یک فضای بام در طبقه ی چهارم یا پنجم می تواند بهتر باشد، چون به شما این امکان را می دهد که به اتفاقاتی که در شهر زیر پایتان می افتد متصل شوید و به طور کامل از آن جدا شوید.

ـ یک سوال از جانب کسانی که به طور روزمره با بام سرو کار ندارند، چه چیزی ممکن و چه چیزی غیر ممکن است؟

ون گیست: در حال حاضر فضای بام معمولا ساخته می شود تا امکان تحمل یک لایه برف و یا اینکه کسی روی آن کاری انجام دهد را فراهم کند. چیزی که ما در کاتالوگ فضای بام پیشنهاد می دهیم بسیار فرا تر از این موارد است. امکان حضور افراد بیشتر، وجود فضای سبز، به کار گیری پنل های خورشیدی و حتی نگهداری از آب می تواند بر روی بام ایجاد شود. بنا بر این می توان انتظار بیشتری از فضای بام داشت. ساختمان های جدید مستحکم تر ساخته می شوند و ساختمان های موجود به استحکام سازی نیاز دارند.

ـ آیا این می تواند دلیل اصلی اینکه از فضای بام 18.5 کیلومتر مربعی موجود در روتردام هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است، باشد؟

ماس: هزینه مورد مهمی است. مردم همیشه دنبال پایین ترین قیمت ها هستند. اگر می خواهید این وضع دگرگون شود باید با هم توافق کنیم که فضا های حومه ی شهری مشخصی از دسترس خارج شوند و در درون شهر به دنبال فضا بگردیم. با این فرض، توجه به فضای بام به طور طبیعی ایجاد خواهد شد.

ون رویون: شهرداری بیش از هر کسی خواستار استفاده از فضای بام است. برای مثال برای ذخیره ی آب و این باعث حل شدن مشکل سیستم های فاضلاب می شود. ولی شهروندان مشکلات آب شهرداری را به تنهایی حل نخواهند کرد و این دلیل بر آن است که چرا کمک مالی موجود نیست. تنها قیمت ها نمی توانند مشکل ساز باشند و به مسائل قانونی هم باید توجه شود. همه ی اعضا باید با هم توافق کنند. همه می توانند خانه هایشان را تغییر دهند و این برای ساختمان های بزرگ با صاحبخانه های ممتعدد سخت تر است.

ون گیست: این ایده که فضای بام می تواند به یک فضای عمومی و یا مکانی برای زندگی تبدیل شود هنوز برای مردم درست روشن نیست. ما همچنین متوجه شدیم که در حال سامان دادن به رویداد های روی سقف در داکنداگن هستیم.

ـ یک مثال خوب می تواند راهنما باشد ـ آیا در روتردام موردی موجود است؟

ون گیست: بله، در حال حاضر تعداد زیادی مورد آزمایشی در دست اجرا است: ما بر روی بام دهویول در کنار کلیسای سنت لارنس  به عنوان بخشی از این پروژه قرار داریم. این مکان مجهز به منبع آب، فضای سبز، پنل خورشیدی و فضای مسکونی است. مورد بعدی داک آکر است که از نظر مساحت سطح به نسبت کوچک است ولی یک نمونه ی قابل توجه جهانی است.  بیمارستان اراسموس در طبقه ی هشتم دارای 38 درخت میوه است و پارک داک شگفت انگیز است چون بسیار نرمال به نظر می رسد. این پارک نه متر از سطح زمین ارتفاع دارد و مردم حتی متوجه نمی شوند که در حال قدم زدن روی بام هستند. ما همچنین یک فضای جنگلی را داریم که 34 متر از سطح زمین فاصله دارد و در دپوت بویمانزون بوینینگن واقع و توسط ام وی آر دی وی طراحی شده است.

ـ فضای جنگلی بر روی بام بسیار سنگین است. چگونه ام وی آر دی وی توانست آن را بسازد؟

ماس: ما در وهله ی اول از استحکام سازه مطمئن شدیم. علاوه بر آن به نوع دیگری از پوشش گیاهی نیاز بود که با نوع گیاهانی که روی زمین کاشته می شوند فرق دارد: در ارتفاع، خاک سریع تر خشک می شود و دما بالا تر است و هر چیزی که کاشته می شود باید در برابر باد مقاوم باشد. 75 درخت توس که حالا این بام جنگلی را می سازند به طور خاص برای ارتفاع 34 متری پرورش داده شدند. زمانی که در حال جابجایی بودند ریشه هایشان به همان صورت که افراد موهایشان را جمع می کنند جمع شده بودند. زمانی که آن ها را در خاک گذاشتیم، هر ریشه روی دیگری قرار می گرفت و بدین صورت توانستیم سیستم ریشه ی جامد را خلق کنیم. ما در نهایت 20 درخت کاج را به این فضا اضافه کردیم تا از آلودگی جلوگیری کنند و ظاهری زیبا و زمستانی به بام بدهند، به طوری که این احساس القا شود که در قلب روتردام هستید.  ما می خواهیم این تجربه را گسترش دهیم، با گونه های دیگری از درختان و گیاهانی که مردم بتوانند روی آن ها بنشینند و دراز بکشند.

ون گیست: در آمستردام یک منظر شنزار مانند بر روی بام به صورت آزمایشی احداث شده است.

ماس: من می خواهم بیتوپ های گوناگون را در حد امکان آزمایش کنم. این گونه می شود یک پارک ملی را در روتردام احداث کرد.

ون رویون: این به حتم یک هدف بزرگ است. بعلاوه، دخالت طبیعت در فضای شهری بیشتر از آن است که فکرش را می کنید. مرغ های صدف خوار در حال فرار از آب های یکنواخت به سمت لانه هایشان که در شهر هستند و روی بام های با سنگریز قرار دارند پرواز می کنند. پس آیا ما می خواهیم بام های سبز داشته باشیم؟ در این صورت باید به تنوع زیستی نیز فکر کنیم.

ـ حال می خواهیم در مورد ساختمان های جدید صحبت کنیم، ولی کاتالوگ در وهله ی اول به چگونگی استفاده از فضای بام ساختمان های موجود اشاره دارد. آیا می توانید توضیح دهید که چگونه می شود کیفیت زندگی در شهر را افزایش داد؟

ماس: اگر بخواهیم همه ی بام های روتردام را سبز کنیم ـ نه نتها با گیاهان کوچک، بلکه با حجم قابل توجهی از گیاهان ـ باعث می شود که دما به اندازه ی یک درجه ی سلسیوس کاهش یابد و این به قطع معنای خاصی دارد. اگر می خواستیم از همه ی سقف های صاف موجود در روتردام استفاده کنیم، می توانستیم حجم گیاهان را تا 9 برابر بیش تر از جنگل های کرالینگن مدیریت کنیم.

ون رویون: مرکز شهر خیلی گرم تر از نقاط حاشیه ای شهر است. اگر از دمای هوا کم کنیم، برای ساکنین این مناطق بسیار دلپذیر خواهد بود. همچنین می توانیم از بیماری ها به خصوص برای سالمندان جلوگیری کنیم. در مهم ترین جایگاه، ذخیره ی آب قرار دارد. اگر بتوان آب باران را روی بام جمع آوری کرد، باید به هدایت آن به سمت فاضلاب فکر شود، در نتیجه خیابان ها دیگر با هر بارش سنگین دچار آب گرفتگی نخواهند شد.

ون گیست: فضای سبز و منبع آب معمولا به عنوان دو چیز مجزا دیده می شوند. اگر آب را از روی سقف جمع آوری کنیم، اضافه کردن پوشش گیاهی در کنار آن بسیار زیبا خواهد بود، اگر فضای سبز در آنجا وجود داشته باشد، وقت گذراندن در آن برای مردم لذت بخش خواهد بود. این یک مثال است برای درک اینکه چگونه می توان از سقف برای هدف های متفاوت به طور هم زمان استفاده کرد.

 ـ قانون معمولا در برابر به حقیقت پیوستن این رویا ها می ایستد. آیا می توان از بام ها استفاده کرد بدون اینکه در قوانین تغییری ایجاد شود؟

ون رویون: قوانین جدید محیط زیست و برنامه ریزی شهر، آزادی عمل بیشتری دارند. پس پاسخ این سوال "بله" است... . ولی اگر به مشکلات دیگری بر بخورید، برای مثال مشکل مالکیت، این از نظر قانونی به مشکل تبدیل خواهد شد.

ون گیست: شاید شهرداری ها به فضای بیشتری از پیش برای ایجاد محیط های جدید و برنامه ریزی نیاز دارند.

ون رویون:  این بدین معنی است که ساختمان ها باید به طور پیش فرض مقاوم باشند تا بتوانند امکان استفاده از بام ها را فراهم کنند.

ماس: دقیقا، سازه های قوی تر، پایدار تر نیز هستند.

ـ حال به هزینه های این برنامه باز می گردیم. چه کسی این هزینه ها را پرداخت خواهد کرد؟

ون رویون: این یک سوال کلیدی است. استفاده از بام ها باید استاندارد باشد، بنابراین ما باید بتوانیم بگوییم که "بیایید فقط انجامش بدهیم". هزینه ی اضافه کردن منابع آب و فضای سبز چندین برابر بیش تر از هزینه های دیگر است. ولی این با یک جمع بندی هوشمندانه قابل انجام است. اگر به فکر ترکیب فضای سبز، آب و انرژی هستید، در شرایط فعلی به کمک های مالی متعدد از دولت نیاز دارید.

ون گیست: من فکر می کنم که باید محتاطانه عمل کرد و تنها فکر کردن به برداشت از این سرمایه گذاری کافی نیست. وقتی لباس یا لوازم آشپزخانه جدید برای خانه تان می خرید، فقط آن را به "بازده سرمایه گذاری " تبدیل نمی کنید. همه چیز نمی تواند توسط پول سنجیده شود و شما می توانید این سود را از ارزش معنوی دریافت کنید.

ماس: با در اولویت قرار دادن ذخیره ی آب و انرژی به طور حتم در مورد آیتم های چند میلیون دلاری صحبت می کنیم. شما باید به فکر تامین این سرمایه باشید قبل از اینکه کسی با خودش فکر کند: " من می خواهم یک لایه مسکونی بر روی این ساختمان اضافه کنم بدون اینکه در فکر جبران آن باشم." من به این باور دارم که ساخت فضای بام باید یکی از وظایف دولت هم باشد و تنها در دست عده ای انگشت شمار رها نشود.

ـ آیا منبع آب، فضای سبز و تعامل اجتماعی می توانند بحثی در میان شرکت های مسکن و مشاورین املاک باشد تا بیشتر روی آن سرمایه گذاری کنند؟

ون گیست: برای شرکت های مسکن تعمیر اساسی یک ساختمان می تواند موقعیت مناسبی برای عایق بندی نما و تفکر پیدا کردن استفاده ای بهتر برای بام، توجه به عوامل پایداری که با آنها موافقت شده و شهرداری تعیین کرده است، باشد. هزینه ها می توانند بخشی از تعمیرات اصلی یک ملک باشند.

ماس: ولی هنوز پیشرفت اندکی وجود دارد که دوست دارم در این تغییرات اساسی ببینم. آن ها معمولا یک سری امکانات اکولوژیک را در ساختمان به کار می گیرند. اگر می خواهید این فضا را مناسب برای یک سری واحد مسکونی اضافی بر روی سقف، با باغ و پله در بیرون کنید، در این صورت نیاز دارید که به صورت قانونی برای همه ی این ها اقدام کنید، اگرچه، در سال های اخیر محدودیت هایی در این امر وجود داشته است. با ساخت بام های چند کاربردی شما قدمی رو به جلو بر می دارید و من فکر می کنم ما باید بر این امر اصرار کنیم.

ـ آیا فکر نمی کنید فضای بام می تواند به یک نوع پنت هاوس جدید تبدیل شود که تنها برای اشخاصی است که توانایی مالی استفاده از آن را دارند؟

ماس: گاهی تصویر شهر گوتام به ذهنم می آید که در آن لایه های بالایی تنها برای ثروتمندان اند و دسترسی فوری به آسمان و نور خورشید دارند، در حالی که باقی افراد در محله های فقیر در حال فروپاشی هستند. به همین دلیل مشارکت شرکت های مسکن مهم است. بام ها باید برای اجاره کنندگان طبقه ی متوسط نیز مناسب باشند، ولی پولی که به آن نیاز داریم بسیار بیشتر از حد بودجه است.

ون رویون: دسترسی یک دغدغه ی مهم است. همه ی بام ها لزوما کارکرد یکسانی ندارند: یک بام می تواند تنها برای استفاده ی مالکان باشد و دیگری قابل دسترسی برای عموم. پروژه ی گرون کاپ در کاتندرخت می تواند مثال خوبی باشد. هر کسی می تواند بر روی آن قدم بزند و تنها در شب ها درب های آن بسته است.

ون گیست: من فکر می کنم که چیز مشابهی در این جا اعمال می شود: بعضی از بام های بلند مرتبه برای افراد ثروتمند هستند –آنها هزینه را پراخت کرده اند و در این صورت بد نیست که فضای بام مناسب و زیبا داشته باشند. ولی ما باید مطمئن شویم که ترکیب درستی داریم. بام ها راه حل نیستند بلکه بخشی از راه حل اند. اگر خیابان ها پاسخگوی نیاز های شهر نیستند و ازاره ها خوب کار نمی کنند، ابتدا باید به آن ها رسیدگی کنیم و سپس به بام ها برسیم.

ون رویون: دقیقا، اگر می خواهیم فضای عمومی را از خیابان به بام ببریم و چیزی در طبقه ی خیابان باقی نماند، این برنامه ناکارآمد خواهد بود. این کار نباید در همه جای شهر انجام شود. در منطقه ای مانند ایسلمونده یک سقف سبز می تواند ایده ی بهتری از یک سقف عمومی باشد.

ـ پس ما به تغییر در نوع فکرمان نیاز داریم. چه کسی می تواند رهبر ما در این تغییر باشد؟ معماران، برنامه ریز های شهری، شهرداری یا افراد مشتاق که شروع به کار روی بام هایشان کرده اند؟

ماس: من یک نقش بزرگ را برای شهرداری پیش بینی می کنم. شهرداری می تواند محاسبه کند که چه مساحتی قابلیت ساخته شدن را دارد. شهرداری مرجعی است که می تواند اجازه دهد هر چیزی تحت شرایطی خاص اتفاق بیفتد. ما به دستگاه های شهرداری بزرگ تری برای کنترل این موضوع نیاز داریم.

ون گیست: پیمانکاران بزرگ و سرمایه گذاران صنعتی هم نیاز به مشارکت دارند. من فکر می کنم که این موسسات بزرگ می دانند چه چیزی ممکن است ولی هنوز بیش از حد به مدل های درآمدزا فکر می کنند.

ماس: من دوست دارم روش جدیدی را برای برنامه ریزی به کار گیرم. یک جدول می تواند هزینه ها را معلوم کند. مشاورین املاک معمولا در وهله ی اول به بیشینه ی سود فکر می کنند و این گاهی منجر به ساخت برج های مسکونی دیوانه وار می شود. من می خواهم جدول جدیدی را ارائه دهم که برای مثال روی سود حداکثر 8% تنظیم شده است. در این صورت، بودجه می تواند برای بخش های نیازمند تر مانند مسکن عمومی، فضای سبز، آب، انرژی و فضای عمومی صرف شود.

ون رویون: شعار هر توسعه ای این است: اگر تقاضا نکنی، بدست نخواهی آورد. ما خانه ها و فضای سبز مقرون به صرفه تری می خواهیم. چالش در این مرحله این است که به کاری که می کردیم ادامه دهیم.

ون گیست: من فکر نمی کنم که آن ها مشتاق نیستند. مشاورین املاک نیز می خواهند خانه های پایدار تری داشته باشند که در طی زمان باقی بماند. این طور نیست که ما سه نفر می خواهیم تغییری ایجاد کنیم و سایرین نمی خواهند. همه می خواهند، اما این پیچیده است و به تغییر طرز فکر نیاز دارد.

ماس: برای درک این تغییر ما اول از همه به برنامه های توسعه ی شهری خوب نیاز داریم و باید برای تحقیقات هزینه کنیم. کارخانه ی Why، اتاق فکری که من ده سال پیش در TU Deft پیدا کردم، سال هاست که بر روی پروژه ی Green Dip کار می کند. ما محاسبه کردیم که برای هر گیاه و اقلیم چه چیزی و به چه مقدار نیاز است و شرایط باد چگونه است، چگونه می توان بر مشکلات آب غلبه کرد، و چالش انرژی و خنک سازی چگونه قابل حل است؟ در ام وی آر دی وی ما در حال پردازش یک ابزار تعاملی هستیم که پیچیدگی عوامل را قابل رویت می کند. نرم افزاری که در حال حاضر داریم "Air maker" است. رویای ما این است که آن را روی روتردام امتحان کنیم. این نرم افزار باید در سطح ملی به کار برده شود. ما یک اپ برای ویروس کرونا داریم، پس چرا سریع تر air app  را سازماندهی نکنیم؟ دانشگاه ها نقش بزرگی را ایفا می کنند، و همکاری های کوچک از سوی آژانس هایی مانند ما می تواند ما را در جهت درستی قرار دهد.

ـ کاتالوگ بام اولین قدم در جهت درست است... . امیدوارید که در چه جهتی از این کاتالوگ استفاده شود؟

ون رویون: امیدوارم که از کاتالوگ به عنوان یک راهنما استفاده شود و الهام بخش سایرین باشد. قوانین ساختمان های بلند مرتبه ی روتردام مثال خوبی برای شهر های دیگر است. ما نقشی پیشگام داریم و به عنوان یک شهر مدرن و خلاق این را به خودمان بدهکاریم که برنامه ای برای بام هایمان داشته باشیم.

ون گیست: امیدوارم کاتالوگ بام تنها به عنوان برنامه ای مختص روتردام دیده نشود و فراتر از مرز ها نیز به کار گرفته شود. تیم داکنداگن روتردام عضوی از شبکه ی اروپایی است با شهر هایی که به بام ها مانند ما نگاه می کنند، و به اتفاقاتی که در روتردام در حال رخ دادن است بسیار علاقمند هستند. ما خودمان بام ها را نمی سازیم اما این دانش را به اشتراک می گذاریم و می خواهیم برای همه و در هر جایگاهی تاثیر گذار باشیم. از شهردار تا یک معلم مدرسه که فکر می کند :"ما می توانیم کاری بر روی بام انجام دهیم". این کاتالوگ ابزار این تغییر را فراهم می کند.

ماس: این قطعا شروع بزرگی است که همه ی ما بخشی از آن هستیم، ولی هنوز مسائل زیادی برای محاسبه و بحث وجود دارد. چگونه این موضوع را به صورت قانونی و از نظر هزینه ساماندهی کنیم و چگونه به جامعه ی مالکان کمک کنیم و چگونه یک کاتالوگ تنظیم کنیم که همه ی افراد بتوانند این تغییرات را با دست های خودشان اعمال کنند. چگونه یک روش جدید برای زونینگ در نظر بگیریم که تنوع و تراکم را بر روی بام ترکیب می کند. این کتاب، اولین از یک مجموعه است.















حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

اتووود کلاسیک ـ خانه دوبل ـ ام وی ار دی وی
مجموعه مسکونی میرادور از اِم وی آر دی وی؛ میدانی مرتفع درونِ جعبه نازکِ بلندِ رنگی
روستای عمودی؛ ام وی ار دی وی و تبلور وجه اومانیستی معماری پارامتریک در بافت روستاْ شهری
ام وی آر دی وی و پیکره بندی لابرینت گونه ی لفافی سبز
کتابخانه ی بینهایِ تیانجینِ چین؛ ام وی آر دی وی و معماریِ فضای داخلی بزرگْ مقیاس
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group