معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1661
معماری ـ موسیقی   - 19
منظر شهری   - 1560
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
طراحي داخلي   - 1123
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
نظریه معماری   - 1115
پردیس ویترا   - 18
سازه های شهری   - 1021
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
تکنولوژی ساخت   - 1007
معماری آمریکا   - 17
معماری حوزه عمومی   - 976
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
مرزهای معماری   - 957
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نگاه نو به سكونت   - 895
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 848
معماری بایومورفیک   - 15
نظریه شهری   - 817
معماری و کوه   - 15
معماری و سیاست   - 789
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
معماری مدرن   - 710
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
کلان سازه   - 706
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
معماری پایدار   - 689
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 614
معماری و سلامت   - 13
آینده گرایی   - 601
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 587
فرهنگ نفت   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 574
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
آرمان شهرگرایی   - 574
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
طراحی صنعتی   - 561
بی ینال ونیز   - 10
منتقدان معماری   - 538
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 531
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 521
معماری خوانی   - 9
توسعه پایدار   - 520
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 496
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
باز زنده سازی   - 477
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 459
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 434
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 380
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
معماری سبز   - 375
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 361
تز 1400   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
معماری تخت جمشید   - 8
معماری پست مدرن   - 343
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 327
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 307
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
گرمایش زمین   - 306
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محلی   - 297
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 293
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 293
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 272
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 266
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 256
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 240
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 234
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 232
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
فضای منفی   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
اقتصادِ فضا   - 224
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 214
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 210
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 190
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 187
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 175
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
پداگوژی انتقادی   - 7
هنر گفت و گو   - 161
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ژاپن   - 159
مسابقه ویلا 1400   - 6
ترسیمات معماری   - 155
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 154
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 151
معماری آمریکای جنوبی   - 6
معماری فضای داخلی   - 142
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
بلندمرتبه ها   - 134
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 121
معماری مصر   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 96
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
ویرانه ها   - 94
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 89
معماری و غذا   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
معماری چین   - 84
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
اکسپو   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری کوچک مقیاس   - 73
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 71
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری جنگلی   - 69
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری و جنگ   - 4
معماری هند   - 68
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری دیجیتال   - 63
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 61
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 58
اتووودْ آبزرور   - 4
زاغه نشینی   - 55
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و نقاشی   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اروپا   - 53
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 53
باشگاه مشت زنی   - 3
بحران آب   - 52
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
آنتروپوسین   - 52
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 51
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 49
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و ادبیات   - 46
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
طراحی مُد   - 46
فیلم های اتووود   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 45
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
باهاوس   - 44
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و گیم   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری آسیا   - 37
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری بیابانی   - 36
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
مدرنیسم هیپی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
معماری مدارس   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری و آب   - 24
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و رنگ   - 21
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 17
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 55
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 6
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئون کریر   - 2
اسکار نیمایر   - 37
لبس وودز   - 26
اف او اِی   - 9
لوئیس باراگان   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس مامفورد   - 1
الیس راستورن   - 112
لودویگ لئو   - 3
اِم اِی دی   - 23
لودویگ میس ون دروهه   - 29
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 8
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 9
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 4
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 116
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -864
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -468
هتل   -81
فرهنگی   -364
ورزشی   -68
پاویون   -295
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -267
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -242
ویلا   -27
تفریحی   -183
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -150
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -110
تجاری   -1
معماری مذهبی   -107
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
زاها حدید؛ مالیخولیای کشتی ها و فرم های جهانْ شمولِ خالی از سیاست
اتووود سرویس خبر:   آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
1401/01/08
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 195

"زاها حدید بر تارک زمانه خود نشسته است و در جهانی که بدل به کانون های قدرت و ثروتی گشته که صرفا به واسطه غنائم منحصر به فرد اسراف کارانه اش به بیان می اید، به پاسخگوی نیازهای درحال ظهور اجتماعی بدل شده است. درست است، بایستی پذیرفت واقعیت جهان کنونی را، اما راهی که حدید تا این جا پیموده و انچه بدان دست یافته، عمیقا دور از ایده ال هایی است که
زمانی بر ان ها پافشاری می کرد، به گمان بسیاری انچه حدید را جذاب ساخته برامد کشمکش یا تنش همیشگی میان منِ هنرمندانه و روح اجتماعی اش است، اگرچه کنش معمارانه او غالبا روح اجتماعی مطلوبش را به حاشیه رانده یا ندیده انگاشته". (Moore. Rowan, 2013)

پرسه ای کوتاه در فضای مجازی گزاره های فراوانی شبیه به انچه روان مور در انتهای مقاله اش تحت عنوان "زاها حدید: ملکه منحنی ها" در روزنامه گاردین اورده دراختیارتان می گذارد، انچه از پی می اید نیز گمانه ورزی ایست بر چرایی حدوث، تدقیق و تعمیق این روحیه در معماری زاها حدید.

زاها حدید به معنای واقعی کلمه یک انقلابی است، او درک زیبایی شناسانه ما از اینده پیش رو و چشم انداز فردا را عمیقا تغییر داده است، زبان معماری او به اثاری منتج شده که همچون اجسامی غریبه در بافت شهرهای سابقا اشنای جهان ما سقوط کرده اند، وجه غامض تفسیر اثار او، به گمان نگارنده، ریشه در این گزاره دارد که او به نوعی نقطه تلاقی و عصاره منحصر به فرد و استثنایی حداقل چهار روایت انقلابی در سه گستره جغرافیایی و سه پرده زمانی از تحولات قرن بیستم است:

ـ  انقلاب اکتبر روسیه (۱۹۱۷) که پاتریک شوماخر، تئوریسین و شریک تجاری زاها حدید، در موردش می گوید:"انقلاب اکتبر شعله کشیِ پرفیض ترین انرژی وافر و خلاقه ایست که تاکنون بر زمین جاری گشته است. این شور خلاقه متجسد در شمول عمیقا مادی، ماحصل اشتیاقی ارمانی بود به تبلور یک جامعه نوایین".

ـ تاسیس جمهوری خلق چین به رهبری مائو تسه تونگ (۱۹۴۹) که عملا با انقلاب فرهنگی چین (۱۹۶۶) به تغییر بنیادین جامعه شناختی در چین انجامید و پی ایندهای عمیق زیبایی شناسانه ای نیز به دنبال داشت و در حال حاضر محرک اقتصادی معمارْستاره های جهانی از جمله زاها حدید نیز می باشد.

ـ تحولات انتهای دهه شصت (۱۹۶۸) در اروپا و امریکا، که عملا مدرنیته را هم به لحاظ سبکی و هم محتوایی با چالشی عمیق مواجه ساخت.

ـ مک لوهانیسم مطرح شده در دهه شصت که بر همگرایی همگان زیر چتر یک پیکره واحد ارتباطی، اقتصادی و سبکیِ بی نهایت فشرده تاکید دارد.

دو لایه دیگری که عمیقا بر پیچیدگی و غیر قابل تحلیل بودن زبان معماری حدید تاثیر گذاشته اند هرمنوتیک سه وجهی مکان، خاطره و ویرانه است و معماری کامپیوترْمبنا، که البته هر دوی ان ها ریشه در مک لوهانیسم و پی ایندهای اقتصادی و اخلاقی اش دارند، نوشتار در ادامه در پرداختی موجز به تبیین عینی نکات برشمرده در معماری حدید می پردازد.

برای نزدیک شدن به تاثیر انقلاب روسیه و جریان های هنری ای همچون سوپره ماتیسم و کانستراکتیویسم بر زاها حدید می توان به مقاله جان سی بروک در نیویورکر رجوع کرد، او در مقاله ای تحت عنوان انتزاع گرا(۲۰۰۹) زاها حدید را یکی از معمارانی دانست عمیقا متاثر از جهان ابستره Non Objective World کازیمیر ماله ویچ و تفسیر او از انتزاع گرایی کانستراکتیویستی متبلور در "آرکیتکتون" هایش است، زاحا حدید در سخنرانی دریافت جایزه پریتزکر می گوید:"انتزاع امکان اختراع را در مقیاسی نامحدود فراهم می اورد". جان سی بروک می نویسد:"زمانی که از او چگونگی این روند را جویا شدم ، او تاکید کرد انتزاع به من نشان می دهد خطوط چگونه با هم درگیر می شوند، او یاداور شد من به دنبال تقطیع و محبوس سازی یک خط هستم، سیاقی که بر اساس ان یک خط این امکان را می یابد حین اعمال در طرح، تغییر کند و تا اندازه ای تغییرِ ماهوی را نیز تجربه نماید، درست به مانند زمانی که از پشت پنجره به بخشی از یک ساختمان نگاهی می اندازید و متوجه می شوید خطوطی که با چشم تعقیبشان می کنید در فضا منقلب گردیده و از حالت عادی خارج می شوند". (Seabrook. John, 2009)

در راستای همین نگاه است که پاتریک شوماخر در مقدمه ای بر بروشور نمایشگاه "زاها حدید و سوپره ماتیسم" (۲۰۱۰) می نویسد:"اثار خانم حدید تزریق حیاتی نو است در فضای بسته، در هم گوریده و ضِــدِگرانشِ نقاشی های اوانگارد روسی". نیکولای اُروسوف نیز در مروری بر این اثار می نویسد :"زاها حدید با تجمیع انرژی در اثار ماله ویچ ان ها را در فضا به حرکت در اورده و با شرایط زندگی در جهان واقعی تطبیق داده است. . . فرم ها در محیط پیرامون محو می شوند و در خم و چین زمین گم ( ."
(Ouroussoff. Nicolai, 2006)

تفسیر این تحرک را می توان در توصیف پل گلدبرگر در مروری بر مرکز هنر معاصر سینسیناتی لویس و ریچارد رزنتال که زاها حدید به سال ۲۰۰۳ ان را به اتمام رساند نیز مشاهده کرد او در مقاله ای در نیویورکر می نویسد :"طرح های اولیه حدید به لحاظ مفهومی بی نهایت پیچیده و غنی اند، به طوری که درک ان ها سخت می باشد، تنها راه درک این پروژه تفسیر ان به مثابه مجموعه ای از توده های تکه تکه شده و منفک رها در فضا می باشد. . . پروژه ای که در مرزهای واقعیت مستقر نمی شود."

 (Goldberger. Paul, 2003)

درست است که ریشه بسیاری از اثار اولیه زاها حدید را در سوپره ماتیست های روسی و تفکر انتزاعی ان ها می یابند، اما خود او زیبایی شناسی چینی را نیز در پرداخت معمارانه اثارش دخیل می داند، جدا از انکه چین نیز به مانند روسیه انقلابی را از سر گذرانده که به تغییرات عمیق اجتماعی و زیبایی شناسانه در این کشور منتهی شده است، رسوخ چین در اثار زاها حدید به بارزه ای دیگر از عوامل تاثیرگذار بر معماری او باز می گردد: سفر و درک ناپایدار از مکان موقت، بنا به گفته حدید در سفری که در سال ۱۹۸۱ به چین داشته:"مسحور منظر، سازمان دهی حیاط ها و مناسبات میان نور و سایه در معماری چینی شدم . . . تمام این لایه های متفاوت در یک وضعیت هارمونیک اشکار شده و به منصه ظهور رسیده بودند. . . طرح پیشنهادی برای باشگاه تفریحی پیک در هنگ کنگ ماحصل همین سفر به اقصا نقاط چین بود."

اگرچه و علی رغم تبیین پیش امده طرح پیشنهادی برای باشگاه تفریحی پیک در هنگ کنگ می تواند ماحصل یکی دیگر از تحولات انقلابی بر تفکر مدرن نیز باشد، برندان ژیل در مقاله ای به تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۸۸ در نیویورکر، با موضوعیت نمایشگاهی به نام "معماری دیکانستراکتیویستی" که با حمایت و کمک فیلیپ جانسون در مـُـما برگزار شد و در ان اثار معماران نوامده و مابعد نوگرایی همچون پیتر ایزنمن، برنارد چومی، ولف پریکس، زاها حدید ـ که متاثر از رویدادهای ۱۹۶۸ و تمایلات جنبش دانشجویی به استخراج مدرنیته اصیل و متقدم از دل مدرنیسم را پی گرفتند ـ به نمایش درامده بود، نوشت:"انچه در اثار موج می زند جاه طلبی های خاصی است معطوف به بسط و توسعه نامتعارف فهم متعارف ما از معماری . . . گستره ای که بعضا هیجان انگیز و در مواقعی طاقت فرساست."

او با مشاهده طرح پیشنهادی زاها حدید برای باشگاه تفریحی پیک در هنگ کنگ (۱۹۸۲-۸۳) می نویسد:"شگفت انگیزترین ماکت این مجموعه که همچون پروژه ای مایل به بیرون امدن از دل دیواره موزه به نظر می اید از منظری دیکانستراکتیویستی اعتلای معماری است؛ اختلال برانگیز، ارامش زدا و عمیقا غیرقابل ترکیب و هم بندی." (Gill. Brendan, 2009) در بسط این توصیف می توان از زاویه دیگر به انقلاب مد نظر زاها حدید در مدرنیته نگریست.


اگر از زاها حدید بپرسند به لحاظ فکری به کدام یک از دو متفکر پی امده؛ مارتین هایدگر یا ژیل دلوز، نزدیکتر است بی شک او دومی را انتخاب می کند او با پس زدن مصالح طبیعی برامده از طبیعت در فهم و گفتمان هایدگری اش، عمیقا دل در گروی مدرنیته ستیهنده، برون گرا و بعضا خصمانه دلوزی بسته است، مدرنیته ای به واقع ماحصل انقلاب.

این تفکر انقلابی بر مدرنیته را می توان در تثبیت پارامتریسیسم به مثابه یک پارادیم پژوهشی برای معماری مشاهده کرد. پاتریک شوماخر در سال ۲۰۰۸ و در مقاله ای تحت عنوان "پارامتریسیزم به مثابه سبک؛ یک مانیفست پارامتریک" بر قوام وامداری عمیق به کتاب سرمایه داری و شیزوفرنی دلوز و گاتاری (۱۹۷۰) به توصیف این واژه می نشیند. او "تحت شمول لیستی بلند بالا از نبایدها و نشایدها Don’ts یا انگونه که خودش رهنمون سلبی Negative Heuristics ـ عاریه گرفته شده از ایمره لاکاتوش ـ می خواند، آش شله قلمکاری از ایده های مدرنیسم میانه قرن بیستم یا سنت گرایی انتهای این قرن را مرتب ساخته است.

"اجتناب از تیپولوژی های یکسان، اجتناب از اشیا افلاطونی و تفسیرپذیر، اجتناب از مناطق و قلمروهای متقن و مشخص، اجتناب از تکرار، اجتناب از خطوط، زوایا و گوشه های مستقیم و راست گوشه. چرا که این بارزه ها نکات منفی و غلط مد نظر متقدمین ما بوده اند . . . ما بایستی بر قرار یک رهنمون ایجابی Positive Heuristics  و با تمسک به [کتاب]هزار فلات [یا هزار سطح صاف] (۱۹۸۰) روی در نگره ای بکشیم هیبریدی، میانْ پرداختی، تا ابد شکل پذیر، قلمروزدایی شده و از فرمْ افتاده و به جای استفاده از مدل از اس پی لاین ها، نربزو قطعات استفاده نماییم." (Schumacher.Patrik, 2008)

به موازات تدوین این دکترین زیبایی شناختی، زاها حدید گرهی عمیق با لایه دیگر از انقلاب در دهه شصت خورده است، انقلاب در حوزه ارتباطات، برنامه ریزی و متاثر از همگرایی در مقیاس کره زمین؛"انتهای دهه ۷۰ مصادف بود با تلاش جامعه جهانی برای اصلاح نظام اقتصادی. . . تلاشی برای عبور از دولت های رفاهی کینزی . . . شکل اقتصادی جدیدی که جهانی شدن نام گرفت و از دل ان دکترینی بیرون امد که برخی نئولیبرالیسم می نامندش . . . از شاخصه های نئولیبرالیسم می توان به ویران سازی خلاق . . . و فروپاشی تعلق به سرزمین خاص، فشردگی مکان و تمسک به معرفت کامپیوترْمبنا اشاره کرد . . . زاها حدید . . . نسبت واضحی با این دکترین اقتصادی برقرار می کند". ( بصیرت .ارش، ۱۳۹۰)

ماحصل تفکر نئولیبرال و تنوع گرایی و در عین حال جهانْ گرایی مستتر در ان را می توان در دو بعد بررسی کرد، ابعادی که تفسیر ما از زاها حدید را کامل می کنند؛ تجسد معماری نرم افزارْمبنای مابعد دهه ۹۰ در اثار زاها حدید ماحصل باور اوست به این گزاره که مردم عادی باید بتوانند هرانچه غیرمترقبه است را تجربه کرده، لمس کنند یا در فضایش غوطه ور شوند. نرم افزارهای پیشرو طراحی نه فقط حدید را قادر ساخته اند تقریبا هر نوع هندسه پیچیده برامده از خیالش را به سازه متصلب بتنی همچون مرکز علم فائنا بدل کند، بلکه توانسته است نرم افزار را در چارچوب یک فرایند قابل درک طراحی به نحوی به کار گیرد که به سادگی بتواند ایده ها و درک بی نهایت پیچیده اش از فضا و سازه را از دل دفترچه اسکیس هایش به کامپیوتر منتقل نماید.

اخرین عنصر تفسیری معماری زاها حدید که بعدی عمیقا روانی دارد را می توان تحت شمول مکانِ شکسته و انعطاف پذیری فرهنگی و سیالیت به لحاظ سیاسی خنثی ماحصل این فروریختگی مکانی و سیاستِ عدمِ تعلق، مورد مطالعه قرار داد، زاها حدید، معمارِ عراقیْ زاده ی شهروند بریتانیا، که لَختی از زندگی اش را نیز در سوییس گذرانده و در بیروت و لندن تحصیلات خود را به اتمام رسانده، ازدواج نکرده است، بچه هم ندارد، در اپارتمانی اجاره ای انتهای خیابان منتهی به دفتر کارش در لندن زندگی می کند، در گفت گویی با شان بروکس به شوخی می گوید:"خرید خانه در لندن خیلی گران است" و البته یاداور می شود که فرصت طراحی و ساخت خانه ان هم در مرکز لندن را ندارد و در انتها می گوید:"برایم خیلی سخت است خود را در خانه فرض کنم، یا اینکه فکر کنم به جایی تعلق دارم". ( Brooks. Xan, 2013)

این تمایل به بی در کجایی به نوعی ماحصل فرورویزی بعد مکان و درهم گوریدگی عناصر متشکله اش در تجربه زیسته زاها حدید می باشد، عشق او به معماری نیز ماحصل مواجه با مخروبه ها یا همان مکان های از دستْ رفته است و تصویری که مخروبه های باقی مانده از شهرهای سومری در جنوب عراق بر ذهنش حک کرده اند:"زیبایی به جای مانده از تمدن سومری ها و سرریز، تلفیق و ترکیب شن، ماسه، اب، پرندگان، نی زارها و ادم ها با منظر، هیچگاه مرا رها نکرد". رودخانه ها و تپه ها و چشم انداز سیال خاورمیانه است که همچنان الهام بخش حدید است و عراقی که اکنون به مخروبه بدل شده است و خانه ی پدری که به خاطره ای دور در مکانی مضطرب و ناپایدار می ماند.

تمایل شدید به سیالیت و القای فرمیِ حرکت در عشق او به سفر و عدم تمکین به مکان ثابت نیز بازتاب یافته است، جدا از چین و تاثیری که سفر در این کشور انقلابی بر او به جای گذاشته، بیروت، شهری که در جوانی بدان عشق می ورزیده، همچنان برایش جذابیت دارد، اگرچه ان شهر نیز عمیقا کوتاه مدت و موقتی است، "بمباران ها بازارها و سوق ها را از میان برده یا تکه تکه کرده اند، درست مثل اینکه به لندن بیایید، میدان ترافالگار را نقطه ارجاع حرکتی خود قرار دهید و بر اساس همین گره شهری در شهر حرکت کنید، اما ناگهان متوجه شوید میدان ترافالگار از نقشه محو شده است، شما در شهر گم شده اید، بیروت دقیقا همین گونه است." ( Brooks. Xan, 2013)

ترس و اضطرابی که در این واژه ها موج می زند ناشی از عدم اطمینان و تعلق روانی به مکان و ماندگاری اش می باشد، گویی تعلق به مکان از گستره فرهنگ لغات زاها حدید حذف شده است و جای خود را به اوارگی داده، شبیه به این روحیه را می توان در لابه لای خاطرات ادوارد سعید ـ متفکرِ عربِ مسیحیِ فلسطینی ـ نیز مشاهده کرد، او در کتابِ "بی در کجایی" یا "بیرون از مکان"، اوارگی ذهنی متبلور در حیات فیزیکی را اینچنین توصیف می کند:
تعداد عزیمت ها زندگی مرا از همان اغاز اشفته کرده بود، از نظر من هیچ چیزی دردناک تر از اوارگی ها زندگی ام را رقم نزده است: آوارگی از کشوری به کشور دیگر، از شهری به شهر دیگر، از سکونت گاهی به سکونت گاه دیگر، از زبانی به زبان دیگر، از محیطی به محیط دیگر، از کویی به کویی دیگر، که در همه این سال ها نگذاشته اند جایی قرار بگیرم . . . موقعی که سفر می کنم چیزهای زیادی با خود بر می دارم و حتا وقتی به مرکز شهر می روم مجبورم چمدان ببندم و چیزهای زیادی بردارم که از نظر حجم و تعداد به شکل نامتناسبی بیش از دوره واقعی این رفت و امدهاست. . . در من ترسی پنهان اما نازدودنی است که مبادا دیگر برنگردم، چیزی که از ان به بعد کشف کرده ام این است که به رغم این ترس، موقعیت هایی برای عزیمت ایجاد می کنم و در نتیجه این ترس را خود خواسته در خود برمی انگیزم و به ان دامن می زنم. . . من علاقه دارم حالت کج خلقی و اضطراب های سفر را تجربه کنم؛ همان چیزی که فلوبر مالیخولیای کشتی ها می خواند. . . جز این حس حاد، تکراری و قابل پیش بینی، تبعید نیز وجود دارد که شما را از همه کسانی که می شناسید و با ان ها راحت هستید دور می کند . . . (سعید. ادوارد، ۱۳۸۲: ۳۹۶)

این اوارگی پتانسیل پذیرش مکان در قامت یک پدیده فشرده و چند لایه را نیز برای زاها حدید فراهم اورده، او ماحصل یک فرهنگ تقاطعی است و تبعات زیستِ چندْفرهنگی اش را می توان در چگالین، پیکره وار و در عین حال سیال و منحنی وار بودن اثارش به نظاره نشست، روحیه ای که در توصیفش از باکو ـ شهری که در ان اقدام به طراحی و ساخت مرکز فرهنگی حیدرعلی اف (۲۰۱۲) نمود ـ مشهود است:"باکو، شهر بی نظیری است، تقاطع جهان هاست، نظامی برامده از رسوخ و در هم تابی روسیه، ترکیه و ایران، به عنوان یک عرب افتخار می کنم که در ان جا اثری از خود به جای گذاشته ام".

زاها حدید توانسته است ان گونه که الیس راستورن، منتقد معروف هنری می گـــــــــــــــــــــوید جایی در کنار لوکوربوزیه، میس ون دروهه و لویی کان بیابد و همان گونه که اینان "خوش بینی و باور عصر خویش را تجسم بخشیدند. . . [زاها حدید نیز] به شیوایی پیچیدگی و سرعت این عصر را تجسد بخشد."
او ان گونه که جاناتان گلنسی، منتقد معماری روزنامه گاردین، می نویسد:"به مناظر شهری و فضاها و مکان هایی می اندیشد که هنوز در تخیل ما نمی گنجد، چه رسد به انکه به ساختشان بیاندیشیم."
معماری زاها حدید پلی است میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال . . . او در این عصر تاریک با شجاعت بر دفاع از جهانْ شهرگرایی تاکید می گذارد، حتی اگر کنش معمارانه جهانْ شهرگرایانه اش با تهی سازی آوانگاردیسم انقلابی از سیاست، به نوعی فرم باوریِ رادیکالِ ماحصل ترکیب و همْ نشینی اخلاق سرمایه داری و اخلاق تکنولوژی رسیده باشد.

نسخه ای از این مقاله پیش از این در شماره ۱۸۵۳ روزنامه شرق به تاریخ ۱۷/۷/۹۲ به چاپ رسیده است و نسخه ای دیگر از این مقاله نیز به تاریخ 25 فروردین 1393 بر انسان شناسی و فرهنگ بارگذاری و منتشر شده است



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

زاها حدید از نگاه معماران ایرانی ـ بابک مطلب نژاد
زاها حدید برنده ی رقابت طراحی پل تایوان؛ طولانی ترین پل کابلی غیرمتقارن جهان
زاها حدید از دومین مناقصه استادیوم المپیک توکیو انصراف داد
فروشگاه تأسیسات آبی زاها حدید،هندسه سیال
زاها حدید و کنش انتقادی در قبال گفتمان جنسیتی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group